Vanhempien osallisuuden ja kasvatusyhteistyön vahvistaminen varhaiskasvatuksessa
Ullgrèn, Tiina (2018)
Ullgrèn, Tiina
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311197
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311197
Tiivistelmä
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet ohjaavat kasvatusyhteistyön tukemiseen työntekijälähtöisesti. Pedagogisen dokumentoinnin käyttöönotto lisääntyy pikkuhiljaa varhaiskasvatusyksiköissä. Digitalisaatio luo uusia työkaluja pedagogiseen dokumentointiin, joiden käyttöönotto on vielä varhaiskasvatuksen puolella vähäistä.
Opinnäytetyönä toteutettu kehittämistehtävä sijoittuu yksityiseen varhaiskasvatuspalveluita tuottavaan yritykseen. Tavoitteena oli tuottaa kokemuksellista tietoa varhaiskasvatuksen henkilökunnan ja vanhempien näkökulmasta. Tämän avulla oli tarkoitus vahvistaa kasvatusyhteistyötä valtakunnallisen ja paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti jo käytössä olevien toimintojen avulla. Lisäksi kehittämistyön avulla pyrittiin vahvistamaan kasvatusyhteistyötä kokeiluasteella olevan mobiilisovelluksen avulla. Tavoitteena oli saada yhdistettyä kaksi erillistä kasvatusyhteistyöhön vaikuttavaa elementtiä toimivaksi kokonaisuudeksi.
Kehittämistehtävä koettiin tarpeelliseksi ”ohjenuoraksi” varhaiskasvatusyksikköön. Työ on toteutettu laadullisena tutkimuksena, johon aineisto on hankittu teemahaastattelun avulla. Aineistoa on kerätty vuosien 2016–2018 välisenä aikana.
Tutkimustulosten perusteella saatiin tärkeää tietoa vanhemmilta sekä varhaiskasvatuksen henkilökunnalta. Tämän avulla pystymme kehittämään yksikkömme toimintaa kasvatusyhteistyötä tukevaksi digitalisaatiota ja strukturoituja lomakkeita hyödyntäen. Kasvatusyhteistyön koettiin rakentuvan luottamukselliseksi valmiiden lomakkeiden avulla jo varhaiskasvatussuhteen alussa. Mobiilisovelluksen tukemana vanhempien osallisuuden vahvistaminen koettiin aiempaa parempana. Jatkotutkimuksena käsiteltävää aihetta voidaan työstää ja rakentaa palvelumuotoilun avulla räätälöity mobiilisovellus käyttäjäpalautteeseen perustuen eri toimijoiden välillä. Basics of early childhood education guide to endorse participation by employees. Pedagogical documentation increases in early childhood education. Digitalization gives more tools to pedagogical documentation which is not widely used in early childhood education so far.
This thesis is implemented in private early childhood education company. It's objective is to produce knowledge from the point of view personel in early childhood education and parents. Purpose is to strengthen participation as planned locally and nationally in early childhood education using existing functions. Additionally the plan is to strengthen participation with mobile application that is still in testing. The aim is to combine two separate elements that affect participation into a functional unity.
Development task was seen as necessary guidance to early childhood education unit. Thesis is implemented as qualitative research. Material is collected via theme interviews. Material is collected from 2016 to 2018.
Research results we got important information from parents and employees in early childhood education. With the help of this we were able to develop our unit to support participation using digitalization and structured forms. Participation was seen confidential using ready forms already in the beginning of early childhood education relationship. Using mobile application parents were participating more than before. Further research on this subject could be building a tailored mobile application between different operator using service design. Application would be developed based on user feedback.
Opinnäytetyönä toteutettu kehittämistehtävä sijoittuu yksityiseen varhaiskasvatuspalveluita tuottavaan yritykseen. Tavoitteena oli tuottaa kokemuksellista tietoa varhaiskasvatuksen henkilökunnan ja vanhempien näkökulmasta. Tämän avulla oli tarkoitus vahvistaa kasvatusyhteistyötä valtakunnallisen ja paikallisen varhaiskasvatussuunnitelman mukaisesti jo käytössä olevien toimintojen avulla. Lisäksi kehittämistyön avulla pyrittiin vahvistamaan kasvatusyhteistyötä kokeiluasteella olevan mobiilisovelluksen avulla. Tavoitteena oli saada yhdistettyä kaksi erillistä kasvatusyhteistyöhön vaikuttavaa elementtiä toimivaksi kokonaisuudeksi.
Kehittämistehtävä koettiin tarpeelliseksi ”ohjenuoraksi” varhaiskasvatusyksikköön. Työ on toteutettu laadullisena tutkimuksena, johon aineisto on hankittu teemahaastattelun avulla. Aineistoa on kerätty vuosien 2016–2018 välisenä aikana.
Tutkimustulosten perusteella saatiin tärkeää tietoa vanhemmilta sekä varhaiskasvatuksen henkilökunnalta. Tämän avulla pystymme kehittämään yksikkömme toimintaa kasvatusyhteistyötä tukevaksi digitalisaatiota ja strukturoituja lomakkeita hyödyntäen. Kasvatusyhteistyön koettiin rakentuvan luottamukselliseksi valmiiden lomakkeiden avulla jo varhaiskasvatussuhteen alussa. Mobiilisovelluksen tukemana vanhempien osallisuuden vahvistaminen koettiin aiempaa parempana. Jatkotutkimuksena käsiteltävää aihetta voidaan työstää ja rakentaa palvelumuotoilun avulla räätälöity mobiilisovellus käyttäjäpalautteeseen perustuen eri toimijoiden välillä.
This thesis is implemented in private early childhood education company. It's objective is to produce knowledge from the point of view personel in early childhood education and parents. Purpose is to strengthen participation as planned locally and nationally in early childhood education using existing functions. Additionally the plan is to strengthen participation with mobile application that is still in testing. The aim is to combine two separate elements that affect participation into a functional unity.
Development task was seen as necessary guidance to early childhood education unit. Thesis is implemented as qualitative research. Material is collected via theme interviews. Material is collected from 2016 to 2018.
Research results we got important information from parents and employees in early childhood education. With the help of this we were able to develop our unit to support participation using digitalization and structured forms. Participation was seen confidential using ready forms already in the beginning of early childhood education relationship. Using mobile application parents were participating more than before. Further research on this subject could be building a tailored mobile application between different operator using service design. Application would be developed based on user feedback.