Markkinointisuunnitelma vaateliikkeelle
Knuutinen, Tuomas; Laukkanen, Hannu; Pakanen, Emma (2018)
Knuutinen, Tuomas
Laukkanen, Hannu
Pakanen, Emma
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311122
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda käytännönläheinen markkinointisuunnitelma suomalaisen designin vaateliikettä ja verkkokauppaa pitävälle kohdeyritykselle. Ensisijainen tavoite oli, että markkinointisuunnitelma antaa kohdeyritykselle realistisesti toteutettavaa sisältöä, jonka avulla yritys pystyy parantamaan näkyvyyttään erityisesti kohderyhmänsä keskuudessa. Toimeksianto oli selkeä; päivittää tai tehdä kokonaan uusi markkinointisuunnitelma yritykselle, jonka aiempi suunnitelma oli ajalta ennen liikkeen avaamista ja jota ei oltu päivitetty sen jälkeen. Tutkimme kohdeyrityksen vanhaa markkinointisuunnitelmaa ja tulimme tulokseen, että on parempi tehdä kokonaan uusi ja kattavampi markkinointisuunnitelma vanhan suunnitelman edelleen ajankohtaisia elementtejä hyväksikäyttäen. Markkinointisuunnitelma rajautui kohdeyrityksen kuluttajapuolen asiakkaisiin.
Tietoperustaa varten kerättiin teoriapohjaa useista kirjoista ja ajankohtaisista Internet-lähteistä. Parempaa asiakasymmärrystä ja segmentointia varten kohdeyrityksen sosiaalisen median seuraajille ja myymälän asiakkaille suoritettiin asiakaskysely. Markkinointisuunnitelma toteutettiin vetoketjumallina, jossa teoria ja käytäntö kulkevat käsi kädessä.
Markkinointisuunnitelma alkaa lähtökohta-analyyseistä. Työ etenee kohdeyrityksen mikroympäristön tutkimisesta makroympäristöön. Työkaluna lähtökohta-analyyseissa käytetään PESTE-analyysiä, jonka jälkeen tulokset nivotaan yhteen SWOT-analyysissä ja TOWS-analyysi tuo käytännönläheisiä ratkaisuja tulevaisuuden kehitykselle ja uhkien minimoimiselle. Lähtökohta-analyysien jälkeen edetään segmentointiin, jossa luodaan kohdeyritykselle keskeisimmät asiakasprofiilit. Sen jälkeen käydään läpi markkinointistrategia. Markkinoinnin kilpailukeinoja käsitellään markkinointi-mixinä, johon sisällytettiin keinot, jotka olivat kohdeyrityksen kannalta olennaisimmat. Viimeisenä markkinointisuunnitelman osana määriteltiin kohdeyrityksen konkreettiset toimet seuraavalle vuodelle markkinoinnin vuosikellon ja budjetoinnin muodossa. Vuosikellon tarkoituksena oli auttaa kohdeyritystä pitemmän aikavälin markkinoinnin suunnittelussa. Pohdinta-osiossa käydään läpi projektin kulku, tulokset ja miten työssä onnistuttiin. The purpose of this thesis was to produce a marketing plan for a Finnish design clothing store and website. The main goal was to create a marketing plan that will help the company to organize their marketing and that can be put into use in 2019.
The company’s previous marketing plan had been made before the opening of the store in 2017 and it had not been updated since. The new marketing plan took some main elements from the previous marketing plan and updated them with the most recent information. Although the company serves both business and consumer customers, this plan covers only the consumer market.
The sources of this thesis consist of many books and websites with the latest up to date information. In order to get more precise data about the company’s customer base, a customer survey was implemented.
The content of this marketing plan is a mix of both theory and practice. First, the company’s present state and the industry is observed through business analysis, SWOT analysis and TOWS analysis. In the next chapter, the results of the customer survey are analyzed and the data is used to create customer segments and profiles for the company. In the marketing mix, we use the 5P marketing mix that consists of product, price, place, people and promotion. In the most practical part of the thesis, we create a marketing clock and define the company’s marketing budget for the year 2019. These tools will help the company to organize their marketing through the year and plan on how much money can be used on marketing. The last chapter discusses the results of the whole marketing plan and the writing process of the thesis.
Tietoperustaa varten kerättiin teoriapohjaa useista kirjoista ja ajankohtaisista Internet-lähteistä. Parempaa asiakasymmärrystä ja segmentointia varten kohdeyrityksen sosiaalisen median seuraajille ja myymälän asiakkaille suoritettiin asiakaskysely. Markkinointisuunnitelma toteutettiin vetoketjumallina, jossa teoria ja käytäntö kulkevat käsi kädessä.
Markkinointisuunnitelma alkaa lähtökohta-analyyseistä. Työ etenee kohdeyrityksen mikroympäristön tutkimisesta makroympäristöön. Työkaluna lähtökohta-analyyseissa käytetään PESTE-analyysiä, jonka jälkeen tulokset nivotaan yhteen SWOT-analyysissä ja TOWS-analyysi tuo käytännönläheisiä ratkaisuja tulevaisuuden kehitykselle ja uhkien minimoimiselle. Lähtökohta-analyysien jälkeen edetään segmentointiin, jossa luodaan kohdeyritykselle keskeisimmät asiakasprofiilit. Sen jälkeen käydään läpi markkinointistrategia. Markkinoinnin kilpailukeinoja käsitellään markkinointi-mixinä, johon sisällytettiin keinot, jotka olivat kohdeyrityksen kannalta olennaisimmat. Viimeisenä markkinointisuunnitelman osana määriteltiin kohdeyrityksen konkreettiset toimet seuraavalle vuodelle markkinoinnin vuosikellon ja budjetoinnin muodossa. Vuosikellon tarkoituksena oli auttaa kohdeyritystä pitemmän aikavälin markkinoinnin suunnittelussa. Pohdinta-osiossa käydään läpi projektin kulku, tulokset ja miten työssä onnistuttiin.
The company’s previous marketing plan had been made before the opening of the store in 2017 and it had not been updated since. The new marketing plan took some main elements from the previous marketing plan and updated them with the most recent information. Although the company serves both business and consumer customers, this plan covers only the consumer market.
The sources of this thesis consist of many books and websites with the latest up to date information. In order to get more precise data about the company’s customer base, a customer survey was implemented.
The content of this marketing plan is a mix of both theory and practice. First, the company’s present state and the industry is observed through business analysis, SWOT analysis and TOWS analysis. In the next chapter, the results of the customer survey are analyzed and the data is used to create customer segments and profiles for the company. In the marketing mix, we use the 5P marketing mix that consists of product, price, place, people and promotion. In the most practical part of the thesis, we create a marketing clock and define the company’s marketing budget for the year 2019. These tools will help the company to organize their marketing through the year and plan on how much money can be used on marketing. The last chapter discusses the results of the whole marketing plan and the writing process of the thesis.