Liiketoimintasuunnitelma aloittavalle kynsienhoitoalan yritykselle
Karpanen, Snezhana (2018)
Karpanen, Snezhana
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311104
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä laaditaan liiketoimintasuunnitelma omalle kynsienhoitoalan yritykselle. Näin ollen työllä ei ole toimeksiantajaa, vaan tavoitteena on edesauttaa oman liiketoiminnan käynnistymistä ja kehittää toimiva liiketoimintasuunnitelma. Opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistehtävä, jolloin siinä on sekä toiminnallinen että teoreettinen osuus.
Kehittämistehtävänä on luoda liiketoimintasuunnitelma omalle yritykselle. Liiketoimintasuunnitelma sisältää liikeidean, vision, markkina-analyysin, markkinointisuunnitelman, taloussuunnitelman sekä riskit ja riskienhallinnan. Lisäksi laadittiin budjettilaskelma, jossa on suunniteltu liiketoiminnan tulot, menot ja investoinnit kolmen vuoden ajalle.
Teoreettisessa viitekehyksessä on keskitytty liiketoimintasuunnitelman kokonaisuuden kuvaamiseen. Siinä on käsitelty yritystoiminnan perusteita, yrittäjän ominaisuuksia ja kauneuden merkitystä liike-elämään. Teoriaosuus sisältää kuvaukset liikeideasta, visiosta, riskeistä sekä markkinoiden suunnittelusta ja analysoinnista. Siinä on käsitelty myös talouden suunnittelua, jonka kohdalla oleelliseksi on koettu kirjanpidon, verotuksen ja budjetoinnin osa-alueet. Aineistona on käytetty pääasiassa alan kirjallisuutta ja artikkeleita. Myös yksittäisiä julkaisuja ja kynsienhoitoalaan liittyviä Internet-lähteitä on hyödynnetty.
Työssä on tehty markkina-analyysia vertaamalla Oulussa sijaitsevia kynsienhoitoalan yrityksiä. Vertailua tehtiin muun muassa hintojen, aukioloaikojen ja työntekijämäärien suhteen. Analyysin perusteella on löydetty mahdollisia kilpailukeinoja kuten joustava ajanvaraus ja hinta. Näitä keinoja tuleva yritys voi hyödyntää toiminnassaan. n my bachelor’s thesis I have made a business plan for my own manicure company. So, this thesis does not have an actual commissioner, but the goal is to help to start my own company and to develop a functional business plan. This thesis is a development task, so it consists of both practical and theoretical parts.
The development task is to create a business plan for my own company. The business plan consists of business idea, vision, market analysis, marketing plan, finance plan, risks and risk management. There is also a budget plan, where the income, outcome and investments of the company are planned for the first three years.
In the theoretical framework, the focus is on describing the whole of the business plan. It deals with the basics of the business, the qualities of an entrepreneur, and the meaning of beauty in business. The framework consists of descriptions of the business idea, vision, risks as well as planning and analyzing the market. It also consists of financial planning in which the sections of accounting, taxation and budgeting are considered the most relevant. The used material is mainly literature and articles about manicure business. Some individual publications and manicure business-related Internet sources have also been used.
In my thesis market analysis has been made by comparing other manicure businesses in Oulu. For example, prices, opening hours and the number of workers were compared. According to the analysis, possible competitive tools such as flexible appointment reservation and price were found. The company can use these tools in its operations in the future.
Kehittämistehtävänä on luoda liiketoimintasuunnitelma omalle yritykselle. Liiketoimintasuunnitelma sisältää liikeidean, vision, markkina-analyysin, markkinointisuunnitelman, taloussuunnitelman sekä riskit ja riskienhallinnan. Lisäksi laadittiin budjettilaskelma, jossa on suunniteltu liiketoiminnan tulot, menot ja investoinnit kolmen vuoden ajalle.
Teoreettisessa viitekehyksessä on keskitytty liiketoimintasuunnitelman kokonaisuuden kuvaamiseen. Siinä on käsitelty yritystoiminnan perusteita, yrittäjän ominaisuuksia ja kauneuden merkitystä liike-elämään. Teoriaosuus sisältää kuvaukset liikeideasta, visiosta, riskeistä sekä markkinoiden suunnittelusta ja analysoinnista. Siinä on käsitelty myös talouden suunnittelua, jonka kohdalla oleelliseksi on koettu kirjanpidon, verotuksen ja budjetoinnin osa-alueet. Aineistona on käytetty pääasiassa alan kirjallisuutta ja artikkeleita. Myös yksittäisiä julkaisuja ja kynsienhoitoalaan liittyviä Internet-lähteitä on hyödynnetty.
Työssä on tehty markkina-analyysia vertaamalla Oulussa sijaitsevia kynsienhoitoalan yrityksiä. Vertailua tehtiin muun muassa hintojen, aukioloaikojen ja työntekijämäärien suhteen. Analyysin perusteella on löydetty mahdollisia kilpailukeinoja kuten joustava ajanvaraus ja hinta. Näitä keinoja tuleva yritys voi hyödyntää toiminnassaan.
The development task is to create a business plan for my own company. The business plan consists of business idea, vision, market analysis, marketing plan, finance plan, risks and risk management. There is also a budget plan, where the income, outcome and investments of the company are planned for the first three years.
In the theoretical framework, the focus is on describing the whole of the business plan. It deals with the basics of the business, the qualities of an entrepreneur, and the meaning of beauty in business. The framework consists of descriptions of the business idea, vision, risks as well as planning and analyzing the market. It also consists of financial planning in which the sections of accounting, taxation and budgeting are considered the most relevant. The used material is mainly literature and articles about manicure business. Some individual publications and manicure business-related Internet sources have also been used.
In my thesis market analysis has been made by comparing other manicure businesses in Oulu. For example, prices, opening hours and the number of workers were compared. According to the analysis, possible competitive tools such as flexible appointment reservation and price were found. The company can use these tools in its operations in the future.