Digitaalinen markkinointiviestintäsuunnitelma pienyritykselle
Ahonen, Sinitta (2018)
Ahonen, Sinitta
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311096
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311096
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena ja kehitystehtävänä oli laatia toimeksiantajayritykselle laadukas ja käytännönläheinen digitaalisen markkinointiviestinnänsuunnitelma, jonka yritys voi ottaa käyttöönsä mahdollisimman pian työn valmistuttua. Aiheen valintani perustui toimeksianta-jayrityksen tarpeeseen saada käyttöönsä kattava digitaalisen markkinointiviestinnän suunni-telma, jossa käsitellään nykyaikaisia keinoja kohdentaa ja mitata markkinointia erilaisilla työ-kalu- ja kanavavalinnoilla. Markkinointiviestintäsuunnitelman tavoitteena on kasvattaa yrityk-sen näkyvyyttä ja asiantuntijaroolia sekä lisätä kohderyhmien tietoisuutta ja mielenkiintoa yrityksen tuottamia markkinoinnin palveluita kohtaan. Työn aihe rajattiin koskemaan niitä markkinointiviestintäkanavia, joita yritys pystyy hyödyntämään ja joilla yritys voi pystyä saa-vuttamaan markkinointiviestinnälle asetetut tavoitteet.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä. Raportin rakenne on jaettu kah-teen osaan, joista ensimmäinen osa käsittelee digitaalisen markkinointiviestinnän ja sen suunnittelun teoriaa ja toinen osa käytännön toteutusta toimeksiantajayritykselle. Tietope-rusta muodostuu markkinointia koskevasta kirjallisuudesta, artikkeleista sekä erilaisten mark-kinointiviestintäkanavien oppaista ja ohjeista. Kirjallisuuden päälähteinä olen käyttänyt Da-mian Ryanin ja Calvin Jonesin kirjoittamaa teosta Understanding Digital Marketing (2017) sekä Seija Bergströmin ja Arja Leppäsen kirjoittamaa teosta Yrityksen Asiakasmarkkinointi (2015). Aikaa nähneistä kirjalähteistä olen hyödyntänyt vain niitä elementtejä, joiden paik-kansapitävyyttä olen pystynyt arvioimaan tuoreimpien tietolähteiden sekä oman ammatti-osaamiseni kautta. Markkinointiviestintäsuunnitelman käytännön toimenpiteet on suunniteltu yritykselle tutkimuksen teorian pohjalta siten, että toimenpiteet tukevat suunnitelman tavoit-teita ja ovat toteutettavissa yrityksen resurssit huomioon ottaen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kirjallinen digitaalinen markkinointiviestinnän suunnitelma, jota seuraamalla yritys pystyy kehittämään digitaalista markkinointiviestintäänsä ja saavut-tamaan markkinointiviestinnälle asetetut tavoitteet suunnitelman mukaisesti. Laatimani suunnitelma perustuu opinnäytetyön teorialöydöksiin sekä tekemiini havaintoihin yrityksen tämän hetkisestä markkinointiviestinnästä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää yri-tyksen tulevassa markkinointiviestinnässä, sillä suunnitelma sisältää myös konkreettisen toimenpidesuunnitelman ja aikataulun, jota seuraamalla yrityksen on helppo lähteä toteut-tamaan markkinointiviestintäänsä jatkossa. Kehittämistoimenpiteenä suosittelen yrityksen markkinointiviestinnän kehittämistä työn mukaisilla viestintäkeino- ja kanavavalinnoilla. Jatko-toimenpiteenä suosittelen markkinointiviestinnän analytiikan ahkeraa hyödyntämistä markki-nointiviestinnän kehitykseen. The purpose and development goal of this bachelor’s thesis was to create a high-class practical digital marketing communications plan for Company X, that the company can put to use as soon as the plan is ready. The topic of this study was based on the company’s need to have a comprehensive digital marketing communications plan in place, that covers mod-ern ways of targeting and measuring marketing with various tool and channel selections.The goal of the marketing communications plan was to grow the company’s brand awareness and expert role in B-to-B markets and increase target groups knowledge and interest to-wards the services the company provides. The topic was narrowed down to those marketing communication channels the company can exploit in their marketing communications and reach the goals set for marketing communications.
This Bachelor’s thesis was conducted as a functional thesis. The structure of the report consists of two chapters. The first chapter covers the theoretical basis of digital marketing communications and its planning process. The second chapter covers the practical plan for the company. The research database is based on marketing literature, articles and guides and instructions for various marketing communication channels. The main sources of litera-ture are Understanding Digital Marketing (2017) written by Damian Ryan and Calvin Jones, and Yrityksen Asiakasmarkkinointi (2015) by Seija Bergström and Arja Leppänen. I have used older literature sources based on my own competences and cross-referencing with newer sources, and utilized only the elements that are still accurate. The practical actions of the marketing communication plan are engineered with the help of the theoretical basis and based on goals of the plan, while being doable when considering company’s current re-sources.
The result of this thesis was a concrete digital marketing communications plan which the company can follow and develop its digital marketing communications and reach their goals set for marketing communications according to the plan. The composed plan was based on the theoretical findings and the observations made from the company’s current marketing communications. The results of the thesis can utilized in company’s future marketing communications, as the plan includes also concrete plan of action which the company can fol-low easily and execute its marketing communications. The company’s marketing communications should be further developed based on this study’s communication tool and channel choices. As a follow-up, marketing communication analytics should be carefully utilized to develop marketing communications further.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä. Raportin rakenne on jaettu kah-teen osaan, joista ensimmäinen osa käsittelee digitaalisen markkinointiviestinnän ja sen suunnittelun teoriaa ja toinen osa käytännön toteutusta toimeksiantajayritykselle. Tietope-rusta muodostuu markkinointia koskevasta kirjallisuudesta, artikkeleista sekä erilaisten mark-kinointiviestintäkanavien oppaista ja ohjeista. Kirjallisuuden päälähteinä olen käyttänyt Da-mian Ryanin ja Calvin Jonesin kirjoittamaa teosta Understanding Digital Marketing (2017) sekä Seija Bergströmin ja Arja Leppäsen kirjoittamaa teosta Yrityksen Asiakasmarkkinointi (2015). Aikaa nähneistä kirjalähteistä olen hyödyntänyt vain niitä elementtejä, joiden paik-kansapitävyyttä olen pystynyt arvioimaan tuoreimpien tietolähteiden sekä oman ammatti-osaamiseni kautta. Markkinointiviestintäsuunnitelman käytännön toimenpiteet on suunniteltu yritykselle tutkimuksen teorian pohjalta siten, että toimenpiteet tukevat suunnitelman tavoit-teita ja ovat toteutettavissa yrityksen resurssit huomioon ottaen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kirjallinen digitaalinen markkinointiviestinnän suunnitelma, jota seuraamalla yritys pystyy kehittämään digitaalista markkinointiviestintäänsä ja saavut-tamaan markkinointiviestinnälle asetetut tavoitteet suunnitelman mukaisesti. Laatimani suunnitelma perustuu opinnäytetyön teorialöydöksiin sekä tekemiini havaintoihin yrityksen tämän hetkisestä markkinointiviestinnästä. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää yri-tyksen tulevassa markkinointiviestinnässä, sillä suunnitelma sisältää myös konkreettisen toimenpidesuunnitelman ja aikataulun, jota seuraamalla yrityksen on helppo lähteä toteut-tamaan markkinointiviestintäänsä jatkossa. Kehittämistoimenpiteenä suosittelen yrityksen markkinointiviestinnän kehittämistä työn mukaisilla viestintäkeino- ja kanavavalinnoilla. Jatko-toimenpiteenä suosittelen markkinointiviestinnän analytiikan ahkeraa hyödyntämistä markki-nointiviestinnän kehitykseen.
This Bachelor’s thesis was conducted as a functional thesis. The structure of the report consists of two chapters. The first chapter covers the theoretical basis of digital marketing communications and its planning process. The second chapter covers the practical plan for the company. The research database is based on marketing literature, articles and guides and instructions for various marketing communication channels. The main sources of litera-ture are Understanding Digital Marketing (2017) written by Damian Ryan and Calvin Jones, and Yrityksen Asiakasmarkkinointi (2015) by Seija Bergström and Arja Leppänen. I have used older literature sources based on my own competences and cross-referencing with newer sources, and utilized only the elements that are still accurate. The practical actions of the marketing communication plan are engineered with the help of the theoretical basis and based on goals of the plan, while being doable when considering company’s current re-sources.
The result of this thesis was a concrete digital marketing communications plan which the company can follow and develop its digital marketing communications and reach their goals set for marketing communications according to the plan. The composed plan was based on the theoretical findings and the observations made from the company’s current marketing communications. The results of the thesis can utilized in company’s future marketing communications, as the plan includes also concrete plan of action which the company can fol-low easily and execute its marketing communications. The company’s marketing communications should be further developed based on this study’s communication tool and channel choices. As a follow-up, marketing communication analytics should be carefully utilized to develop marketing communications further.