Oivallus, irti miellyttäjän performanssista : ratkaisuja kohti oman äänen kuulemista
Syrjä, Alila (2024)
Syrjä, Alila
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311242
Tiivistelmä
Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö on suoraa jatkoa taiteelliselle opinnäytetyölleni, jossa pohdin olemassaolon kysymyksiä ja pyrin hahmottamaan olemassaolevaisuutta psyykkisten, paikkaan sidottujen ja perinnöllisten tekijöiden näkökulmasta. Tässä työssä syvennyn tarkemmin identiteettikysymyksiin psykologisessa, sosiologisessa, ammatillisessa ja taiteellisessa kontekstissa, ja reflektoin omia identiteetin kehityksen haasteita sekä niiden vaikutusta oman taiteellisen ilmaisuni muotoutumiseen. Keskiössä ovat kokemukseni krooniseksi miellyttäjäksi kasvamisesta, oman itseni hetkellisestä kadottamisesta ja lopulta oman ytimeni sekä paikkani löytämisestä.
Ensimmäisessä osassa käyn läpi teoreettista taustaa identiteetin määrittelylle ja kehitykselle sekä sitä, miten yksilöllinen ja kollektiivinen identiteetti kohtaavat ammatillisessa ympäristössä. Avaan tämän myötä taiteilijaidentiteetin käsitettä sekä taiteilijan aseman historiaa, edeten nykyajan ammatillisen taidekentän vallitseviin realiteetteihin ja niiden vaikutukseen nykypäivän taiteilijuudessa ja taiteellisessa toiminnassa.
Opinnäytetyön loppuosassa kerron omakohtaisista kokemuksistani oman identiteettini kehityksestä, viitaten takaisin käsiteltyihin teoreettisiin taustoihin ja avaamalla tärkeimpiä oivalluksiani, joiden avulla olen kyennyt hahmottamaan omaa yksilöllistä identiteettiäni, henkilökohtaisia autenttisia motiivejani ja vapautumaan ympäristön miellyttämisen paineista niin taiteilijana kuin ihmisenäkin. This research-based thesis is a direct continuation of my artistic thesis, where I delve into questions of existence and seek to understand existence from the perspectives of psychological, place-bound, and hereditary factors. In this work, I delve deeper into identity issues in psychological, sociological, professional, and artistic contexts, reflecting on my own identity development challenges and their impact on the formation of my artistic expression. At the center are my experiences of growing up as a chronic people-pleaser, momentarily losing myself, and ultimately finding my own core and place.
In the first part, I explore the theoretical background for defining and developing identity and how individual and collective identities intersect in professional environments. In doing so, I elucidate the concept of artist identity and the history of the artist's position, progressing to the prevailing realities of the contemporary professional art field and their impact on present-day artistic identity and practice.
In the final part of the thesis, I share my personal experiences of my own identity development, referencing the discussed theoretical backgrounds and elucidating key insights that have helped me understand my individual identity, personal authentic motives, and liberate myself from the pressures of pleasing others as an artist and a person.
Ensimmäisessä osassa käyn läpi teoreettista taustaa identiteetin määrittelylle ja kehitykselle sekä sitä, miten yksilöllinen ja kollektiivinen identiteetti kohtaavat ammatillisessa ympäristössä. Avaan tämän myötä taiteilijaidentiteetin käsitettä sekä taiteilijan aseman historiaa, edeten nykyajan ammatillisen taidekentän vallitseviin realiteetteihin ja niiden vaikutukseen nykypäivän taiteilijuudessa ja taiteellisessa toiminnassa.
Opinnäytetyön loppuosassa kerron omakohtaisista kokemuksistani oman identiteettini kehityksestä, viitaten takaisin käsiteltyihin teoreettisiin taustoihin ja avaamalla tärkeimpiä oivalluksiani, joiden avulla olen kyennyt hahmottamaan omaa yksilöllistä identiteettiäni, henkilökohtaisia autenttisia motiivejani ja vapautumaan ympäristön miellyttämisen paineista niin taiteilijana kuin ihmisenäkin.
In the first part, I explore the theoretical background for defining and developing identity and how individual and collective identities intersect in professional environments. In doing so, I elucidate the concept of artist identity and the history of the artist's position, progressing to the prevailing realities of the contemporary professional art field and their impact on present-day artistic identity and practice.
In the final part of the thesis, I share my personal experiences of my own identity development, referencing the discussed theoretical backgrounds and elucidating key insights that have helped me understand my individual identity, personal authentic motives, and liberate myself from the pressures of pleasing others as an artist and a person.