Hiilijalanjäljen laskenta katuhankkeessa
Kettunen, Leevi (2024)
Kettunen, Leevi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051311341
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimii Maveplan Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää parhaiten katusuunnitteluhankkeiden hiilijalanjäljen laskentaan soveltuva laskentapalvelu. Työssä vertailtiin neljää saatavilla
olevaa laskentapalvelua, ja lopputuloksena selvitettiin, mikä palveluista soveltuu parhaiten katuhankkeiden
hiilijalanjäljen laskentaan.
Opinnäytetyössä vertailtiin laskentapalveluita suorittamalla vertailulaskelmia Tuusulan kunnan Kellokosken
joenrannan suunnitteluhankkeeseen. Vertailulaskelmat suoritettiin rajatusta alueesta, johon pyrittiin sisällyttämään mahdollisimman laajasti erilaisia teknisiä ratkaisuja. Lisäksi työssä tutustuttiin erilaisiin menetelmiin,
joilla katusuunnitelmien hiilijalanjälkeen voidaan suunnittelutyössä vaikuttaa. Opinnäytetyössä tutkittuja menetelmiä olivat uusiomateriaalit, ylijäämämaiden ja kaivumassojen hyötykäyttö sekä erilaiset vähähiiliset materiaalivalinnat. Opinnäytetyön tietoperustana on käytetty verkosta saatuja lähdeaineistoja sekä Maveplan
Oy:n asiantuntijoiden antamia näkökulmia aiheesta.
Johtopäätöksenä opinnäytetyöstä voidaan todeta, että parhaiten katusuunnitteluun soveltuvat hiilijalanjäljen
laskentapalvelut ovat EG Fore -ohjelmisto sekä Ihku-laskentapalvelu. Parhaiten soveltuvaksi katsotuissa laskentapalveluissa niiden päästötietokannat todettiin kattavimmaksi. Työn aikana todettiin, ettei katusuunnitelman hiilijalanjäljen laskeminen ole mahdollista kaikilla vertailluilla palveluilla, sillä niissä ei ole saatavilla riittävästi päästötietoja katuhankkeissa käytettävistä rakenneosista ja materiaaleista. Opinnäytetyön aiheeseen liittyvänä jatkotutkimuksena voidaan suorittaa kaavoituksen, yleissuunnittelun tai rakennuttamisen aikaisen hiilijalanjäljen tarkastelua, sekä keinoja, joilla siihen pystytään vaikuttamaan.
olevaa laskentapalvelua, ja lopputuloksena selvitettiin, mikä palveluista soveltuu parhaiten katuhankkeiden
hiilijalanjäljen laskentaan.
Opinnäytetyössä vertailtiin laskentapalveluita suorittamalla vertailulaskelmia Tuusulan kunnan Kellokosken
joenrannan suunnitteluhankkeeseen. Vertailulaskelmat suoritettiin rajatusta alueesta, johon pyrittiin sisällyttämään mahdollisimman laajasti erilaisia teknisiä ratkaisuja. Lisäksi työssä tutustuttiin erilaisiin menetelmiin,
joilla katusuunnitelmien hiilijalanjälkeen voidaan suunnittelutyössä vaikuttaa. Opinnäytetyössä tutkittuja menetelmiä olivat uusiomateriaalit, ylijäämämaiden ja kaivumassojen hyötykäyttö sekä erilaiset vähähiiliset materiaalivalinnat. Opinnäytetyön tietoperustana on käytetty verkosta saatuja lähdeaineistoja sekä Maveplan
Oy:n asiantuntijoiden antamia näkökulmia aiheesta.
Johtopäätöksenä opinnäytetyöstä voidaan todeta, että parhaiten katusuunnitteluun soveltuvat hiilijalanjäljen
laskentapalvelut ovat EG Fore -ohjelmisto sekä Ihku-laskentapalvelu. Parhaiten soveltuvaksi katsotuissa laskentapalveluissa niiden päästötietokannat todettiin kattavimmaksi. Työn aikana todettiin, ettei katusuunnitelman hiilijalanjäljen laskeminen ole mahdollista kaikilla vertailluilla palveluilla, sillä niissä ei ole saatavilla riittävästi päästötietoja katuhankkeissa käytettävistä rakenneosista ja materiaaleista. Opinnäytetyön aiheeseen liittyvänä jatkotutkimuksena voidaan suorittaa kaavoituksen, yleissuunnittelun tai rakennuttamisen aikaisen hiilijalanjäljen tarkastelua, sekä keinoja, joilla siihen pystytään vaikuttamaan.