Vastuullisuusmerkit ja kuluttajan valinnat systeemisen muutoksen mahdollistajina
Editoija
Sorsa, Kaisa
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-418-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-216-418-6
Tiivistelmä
Eettisillä merkeillä ja ympäristömerkeillä pyritään vaikuttamaan kuluttajan ostopäätökseen. Näiden niin kutsuttujen vastuullisuusmerkkien avulla herätellään kuluttajaa valitsemaan vähemmän ympäristöä kuormittavia hyödykkeitä tavallisten tuotteiden sijasta. Tämän raportin tarkoituksena on kuvata suomalaista elintarvike- ja kaupan alaa sekä kuluttajien roolia muutoksessa. Raportti on tarkoitettu kaikille, jotka ovat kiinnostuneita vastuullisesta liiketoiminnasta, vastuullisesta kuluttamisesta ja yhteiskunnan muutoksesta kohti vihreää taloutta.
Julkaisu liittyy Tekesin rahoittamaan kansainväliseen TPR inno -tutkimushankkeeseen (Transnational Private Regulation and system level innovations in the global food value chains). Hankkeessa tarkastellaan vastuullisuusmerkkien, yksityisen sektorin toimijoiden laatimien sääntelyjärjestelmien ja sopimusverkostojen roolia muutoksessa kohti kestävämpää tuotanto- ja kulutusjärjestelmää.
Julkaisu liittyy Tekesin rahoittamaan kansainväliseen TPR inno -tutkimushankkeeseen (Transnational Private Regulation and system level innovations in the global food value chains). Hankkeessa tarkastellaan vastuullisuusmerkkien, yksityisen sektorin toimijoiden laatimien sääntelyjärjestelmien ja sopimusverkostojen roolia muutoksessa kohti kestävämpää tuotanto- ja kulutusjärjestelmää.