Yrityksen raportointityökalujen kehittäminen palvelumuotoilun avulla
Surakka, Eeva (2024)
Surakka, Eeva
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411867
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411867
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee yrityksen raportointityökalujen kehittämistä palvelumuotoilun avulla. Jatkuvana haasteena on, miten kaupat saataisiin motivoitua käyttämään analytiikan ja raportoinnin työkaluja. Onko niiden sisältö sellainen, että se vastaa tarpeisiin.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on tiedolla johtaminen, raportointi, analytiikka ja palvelumuotoilu yhdistettynä informaatiomuotoiluun. Näiden teemojen avulla selvitettiin todelliset kehittämistarpeet. Organisaation strategiset tavoitteet tältä vuodelta tukivat myös teoria pohjaa. Kokonaisuudessa pyrin ottamaan huomioon palvelumuotoilun ja muotoilulliset seikat kehittämisen tueksi.
Tutkimusmenetelmänä toteutettiin kysely ja haastattelut maaliskuussa 2024. Kyselyssä pyrittiin selvittämään yleisellä tasolla raportointityökalujen tuottamia hyötyjä ja kehittämiskohteita. Haastatteluissa syvennyttiin aiheeseen ja pyrittiin saamaan lisätietoja raportointityökalujen käyttämisestä ja niiden luomista ongelmista. Haastatteluiden avulla havainnoitiin, mitä raportointityökalujen kehittäminen vaatii ja kuinka käyttäjäkokemusta voitaisiin parantaa.
Tutkimusten perusteella huomattiin, että raportointityökalut koettiin hieman raskaiksi, eikä niin miellyttäväksi käyttää. Haastatteluun osallistuneet olivat raportointityökalujen päivittäisiä käyttäjiä, joille raportointityökalut ovat liiketoiminnan kehittämisen edellytys. Eniten jäätiin kaipaamaan juuri tuon toisen ääripään vastauksia, jotka eivät käyttäneet raportointityökaluja. Heidän tietonsa olisivat luoneet opinnäytetyöhön aivan toisenlaisen näkökulman.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä on tiedolla johtaminen, raportointi, analytiikka ja palvelumuotoilu yhdistettynä informaatiomuotoiluun. Näiden teemojen avulla selvitettiin todelliset kehittämistarpeet. Organisaation strategiset tavoitteet tältä vuodelta tukivat myös teoria pohjaa. Kokonaisuudessa pyrin ottamaan huomioon palvelumuotoilun ja muotoilulliset seikat kehittämisen tueksi.
Tutkimusmenetelmänä toteutettiin kysely ja haastattelut maaliskuussa 2024. Kyselyssä pyrittiin selvittämään yleisellä tasolla raportointityökalujen tuottamia hyötyjä ja kehittämiskohteita. Haastatteluissa syvennyttiin aiheeseen ja pyrittiin saamaan lisätietoja raportointityökalujen käyttämisestä ja niiden luomista ongelmista. Haastatteluiden avulla havainnoitiin, mitä raportointityökalujen kehittäminen vaatii ja kuinka käyttäjäkokemusta voitaisiin parantaa.
Tutkimusten perusteella huomattiin, että raportointityökalut koettiin hieman raskaiksi, eikä niin miellyttäväksi käyttää. Haastatteluun osallistuneet olivat raportointityökalujen päivittäisiä käyttäjiä, joille raportointityökalut ovat liiketoiminnan kehittämisen edellytys. Eniten jäätiin kaipaamaan juuri tuon toisen ääripään vastauksia, jotka eivät käyttäneet raportointityökaluja. Heidän tietonsa olisivat luoneet opinnäytetyöhön aivan toisenlaisen näkökulman.