Kohti yhdenvertaista oppilaitoista : tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma Kainuun Opistolle
Haarala, Minna; Ollikainen, Heidi (2024)
Haarala, Minna
Ollikainen, Heidi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051411745
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Kainuun Opistolle lakisääteinen oppilaitoksen tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman tavoitteena oli edistää oppilaitosyhteisön tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta koskevia käytänteitä ja auttaa löytämään tapoja parantaa yhteisön vuorovaikutusta, jotta kaikki oppilaitosyhteisön jäsenet kohdattaisiin yksilöinä ja heitä arvostettaisiin erilaisista lähtökohdista ja taustoista riippumatta.
Opinnäytetyössä laadittiin toimeksiantajayritykselle tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, konstruktivistista kehittämistoiminnan mallia mukaillen. Tasa-arvolain (609/1986, 5 a §) vaatima selvitys oppilaitoksen tasa-arvotilanteesta sekä Yhdenvertaisuuslain (1325/2014, 6 §) vaatima opiskelijoiden kuulluksi tuleminen huomioitiin Webropol -kyselyllä, joka toimi pohjana tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman laatimiselle.
Kyselyn perusteella valtaosa vastaajista ei ollut kokenut syrjintää tai häirintää Kainuun Opistossa. Osa vastaajista toi esille, ettei erilaisten opiskelijoiden tarpeita oteta tarpeeksi huomioon. Kyselyn tulosten perusteella nousi myös esteettömyyden, saavutettavuuden ja opetusmateriaalien osalta huomioita, jotka nostettiin esille tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa. Kyselyn tulosten perusteella laadittiin toimenpidesuunnitelmia tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Lopputuloksena laadittua tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa voidaan tulevaisuudessa käyttää pohjana Kainuun Opiston tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyössä ja tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmien päivittämisessä. The purpose of the thesis was to design and implement a statutory gender equality and non-discrimination plan for Kainuun Opisto folk high school. The aim of the Gender Equality and Non-discrimination plan was to promote gender equality and non-discrimination practices in the school community, and to help find ways to improve community interaction so that all members of the school community are treated as individuals and valued regardless of their different backgrounds.
In the thesis, the Gender Equality and Non-discrimination Plan was prepared for the client organization. The thesis was implemented through developmental work following the constructivist development work model. The Act on Equality between Women and Men (609/1986, 5 a §) requires a report on the equality situation in the educational institution, and the Non-discrimination Act (1325/2014, 6 §) requires students to be consulted, which was considered by means of a Webropol -survey that served as a basis for the preparation of the Gender Equality and Non-discrimination Plan.
According to the survey, the majority of respondents had not experienced discrimination or harassment at Kainuun Opisto. Some respondents pointed out that the needs of different types of students are not taken into account enough. The results of the survey also raised concerns about physical and social accessibility and teaching materials, which were highlighted in the Gender Equality and Non-discrimination Plan. Based on the results of the survey, action plans were drawn up to promote equality and non-discrimination work. The resulting Gender Equality and Non-discrimination Plan can be used in the future as a basis for Kainuun Opisto’s gender equality and non-discrimination work and statutory plans.
Opinnäytetyössä laadittiin toimeksiantajayritykselle tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelma. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, konstruktivistista kehittämistoiminnan mallia mukaillen. Tasa-arvolain (609/1986, 5 a §) vaatima selvitys oppilaitoksen tasa-arvotilanteesta sekä Yhdenvertaisuuslain (1325/2014, 6 §) vaatima opiskelijoiden kuulluksi tuleminen huomioitiin Webropol -kyselyllä, joka toimi pohjana tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman laatimiselle.
Kyselyn perusteella valtaosa vastaajista ei ollut kokenut syrjintää tai häirintää Kainuun Opistossa. Osa vastaajista toi esille, ettei erilaisten opiskelijoiden tarpeita oteta tarpeeksi huomioon. Kyselyn tulosten perusteella nousi myös esteettömyyden, saavutettavuuden ja opetusmateriaalien osalta huomioita, jotka nostettiin esille tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmassa. Kyselyn tulosten perusteella laadittiin toimenpidesuunnitelmia tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämiseksi. Lopputuloksena laadittua tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmaa voidaan tulevaisuudessa käyttää pohjana Kainuun Opiston tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyössä ja tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmien päivittämisessä.
In the thesis, the Gender Equality and Non-discrimination Plan was prepared for the client organization. The thesis was implemented through developmental work following the constructivist development work model. The Act on Equality between Women and Men (609/1986, 5 a §) requires a report on the equality situation in the educational institution, and the Non-discrimination Act (1325/2014, 6 §) requires students to be consulted, which was considered by means of a Webropol -survey that served as a basis for the preparation of the Gender Equality and Non-discrimination Plan.
According to the survey, the majority of respondents had not experienced discrimination or harassment at Kainuun Opisto. Some respondents pointed out that the needs of different types of students are not taken into account enough. The results of the survey also raised concerns about physical and social accessibility and teaching materials, which were highlighted in the Gender Equality and Non-discrimination Plan. Based on the results of the survey, action plans were drawn up to promote equality and non-discrimination work. The resulting Gender Equality and Non-discrimination Plan can be used in the future as a basis for Kainuun Opisto’s gender equality and non-discrimination work and statutory plans.