Alakouluikäisen ADHD, Terveydenhoitaja vuorovaikutuksen ja itsetunnon tukijana : opas terveydenhoitajaopiskelijoille
Tölli, Salla (2024)
Tölli, Salla
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512211
Tiivistelmä
ADHD:n diagnosointi alakouluikäisten kohdalla on ollut kasvussa viime vuosina. Yhä useampi lapsi ja nuori käyttää ADHD:n hoitoon lääkehoitoa. ADHD on neuropsykiatrinen kehityksellinen häiriö. ADHD:n keskeiset oireet ovat tarkkaamattomuus, impulsiivisuus ja yliaktiivisuus. Oireet ovat lapsen kehitystasoon nähden poikkeuksellisen voimakkaita. Kouluterveydenhoitaja on keskeisessä roolissa erityisen tuen tarpeen tunnistamisessa ja ADHD diagnoosin saaneen lapsen kohtaamisessa sekä omahoidon tukemisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli koota yhteen jo olemassa olevasta tiedosta selkeä ja tiivis ADHD-opas terveydenhoitajaopiskelijoiden opintojen tueksi. Opiskelijoille laaditun oppaan myötä tavoitteena oli ajantasaisen tiedon siirtyminen laajemmalti ammattikuntaamme. Toimeksiantajana opinnäytetyölle oli Savonia-ammattikorkeakoulu. Toiminnallisena opinnäytetyönä tehtiin opetussuunnitelman pohjalta nousseesta kehitystarpeesta ADHD-opas terveydenhoitajaopiskelijoiden opintojen tueksi.
ADHD-oppaan näkökulmaksi valittiin alakouluikäisen ADHD-diagnoosin saaneen lapsen kohtaaminen. Tietoa oppaaseen kerättiin hoitotyön tietokannoista, sähköisistä artikkeleista ja kirjallisuudesta. Opas tehtiin sähköisen Canva-suunnittelutyökalun avulla. Oppaassa käsiteltiin ADHD diagnoosin saaneen alakouluikäisen ja hänen perheensä kohtaamisen ja tukemisen erityispiirteitä. Toisena teemana oppaassa oli itsetunnon tukeminen. Oppaassa käydään läpi voimavaralähtöisiä työmenetelmiä terveydenhoitajan vastaanottotyöhön. Opas tulee Savonia-ammattikorkeakoululle opetuksen lisämateriaaliksi.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä, jonka tarkoituksena oli koota yhteen jo olemassa olevasta tiedosta selkeä ja tiivis ADHD-opas terveydenhoitajaopiskelijoiden opintojen tueksi. Opiskelijoille laaditun oppaan myötä tavoitteena oli ajantasaisen tiedon siirtyminen laajemmalti ammattikuntaamme. Toimeksiantajana opinnäytetyölle oli Savonia-ammattikorkeakoulu. Toiminnallisena opinnäytetyönä tehtiin opetussuunnitelman pohjalta nousseesta kehitystarpeesta ADHD-opas terveydenhoitajaopiskelijoiden opintojen tueksi.
ADHD-oppaan näkökulmaksi valittiin alakouluikäisen ADHD-diagnoosin saaneen lapsen kohtaaminen. Tietoa oppaaseen kerättiin hoitotyön tietokannoista, sähköisistä artikkeleista ja kirjallisuudesta. Opas tehtiin sähköisen Canva-suunnittelutyökalun avulla. Oppaassa käsiteltiin ADHD diagnoosin saaneen alakouluikäisen ja hänen perheensä kohtaamisen ja tukemisen erityispiirteitä. Toisena teemana oppaassa oli itsetunnon tukeminen. Oppaassa käydään läpi voimavaralähtöisiä työmenetelmiä terveydenhoitajan vastaanottotyöhön. Opas tulee Savonia-ammattikorkeakoululle opetuksen lisämateriaaliksi.