Lattiahuoltoliiketoiminnan käynnistäminen
Salo, Teemu; Törmänen, Tommi (2024)
Salo, Teemu
Törmänen, Tommi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612456
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli kehittää lattiahuolloista uusi liiketoiminta Hero Safety Oy:lle. Hero Safetyn hallitus oli jo aloittanut selvitystyön lattiahuolloista, mutta tieto eri lattiahuollon asiakasryhmistä mahdollisine eri tarpeineen, tuotettavan palvelun muotoilu asiakasnäkökulmasta helposti ostettavaksi ja tuotannon eri vaiheiden määrittely oli tekemättä.
Opinnäytetyön tavoitteet asetettiin olevan täytettyjä kahden eri osa-alueen valmistuttua. Lattiahuollosta oli kyettävä tuottamaan palvelun prototyyppi Hero Safetyn nykyisiä resursseja käyttäen ja myös kuvata palvelumallin jalkautus yrityksen tuotantoon sekä myyntiin. Kumpikin näistä osa-alueista saatiin valmiiksi ja luovutettua Hero Safetyn käyttöön, joten tavoitteet voidaan katsoa täytetyiksi.
Hero Safetyn liiketoiminta perustui aiemmin hyvin kausiluontoiseen ja keliriippuvaiseen kattoliiketoimintaan, mikä teki yrityksen toiminnasta hyvin vaikeasti resursoitavaa ja vain osaa vuodesta hyödyntävää. Lattiahuoltoliiketoiminnalla yritys saa nyt tasattua työkuormaa kattoliiketoiminnan hiljaisina aikoina ja antaa mahdollisuuden ympärivuotiseen toimintaan keliriippuvuutta vähentäen.
Eri palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut soveltuvat uuden palvelun kehittämiseen todella hyvin. Niiden avulla on mahdollista kerätä tarvittavat tiedot uuden palvelun tarpeista asiakkaan näkökulmasta, siitä miten tarpeiden mukainen palvelu on tuotettavissa ja millaista kilpailuetua yritys asiakaslähtöisellä palveluiden kehittämisellä itselleen saavuttaa. Palvelumuotoilu on asiakasta osallistavaa ja uutta palvelua luotaessa on erittäin tärkeää ymmärtää, ettei kehitetä palvelua liian suppealla tai laajalla sisällöllä vaan juuri asiakkaiden omaa liiketoimintaa tukevaksi.
Palvelumuotoilu oli opinnäytetyön tekijöille entuudestaan tuttua muutaman ylempään ammattikorkeakoulututkintoon liittyvän kurssin verran, ja koska kumpikin työn tekijöistä on toiminut jo pitkään työelämässä, ovat he tietämättään myös käyttäneet osaa palvelumuotoilun menetelmistä töissään. Tämä ei kuitenkaan ole tarkoittanut sitä, että ymmärrys palvelumuotoilun menetelmistä ja työkaluista olisi ollut sillä tasolla, missä niistä saataisiin todellinen hyöty kummankin työarkeen.
Opinnäyteyön tekeminen antoikin palvelumuotoilun sisäistämiseen ja oppimiseen aivan erinomaisen mahdollisuuden, koska työssä lähdettiin liikkeelle teoriasta ja sen ymmärtämisestä, mutta palvelumuotoilua käytettiin pelkän teorian osalta myös aidossa työelämässä yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteet asetettiin olevan täytettyjä kahden eri osa-alueen valmistuttua. Lattiahuollosta oli kyettävä tuottamaan palvelun prototyyppi Hero Safetyn nykyisiä resursseja käyttäen ja myös kuvata palvelumallin jalkautus yrityksen tuotantoon sekä myyntiin. Kumpikin näistä osa-alueista saatiin valmiiksi ja luovutettua Hero Safetyn käyttöön, joten tavoitteet voidaan katsoa täytetyiksi.
Hero Safetyn liiketoiminta perustui aiemmin hyvin kausiluontoiseen ja keliriippuvaiseen kattoliiketoimintaan, mikä teki yrityksen toiminnasta hyvin vaikeasti resursoitavaa ja vain osaa vuodesta hyödyntävää. Lattiahuoltoliiketoiminnalla yritys saa nyt tasattua työkuormaa kattoliiketoiminnan hiljaisina aikoina ja antaa mahdollisuuden ympärivuotiseen toimintaan keliriippuvuutta vähentäen.
Eri palvelumuotoilun menetelmät ja työkalut soveltuvat uuden palvelun kehittämiseen todella hyvin. Niiden avulla on mahdollista kerätä tarvittavat tiedot uuden palvelun tarpeista asiakkaan näkökulmasta, siitä miten tarpeiden mukainen palvelu on tuotettavissa ja millaista kilpailuetua yritys asiakaslähtöisellä palveluiden kehittämisellä itselleen saavuttaa. Palvelumuotoilu on asiakasta osallistavaa ja uutta palvelua luotaessa on erittäin tärkeää ymmärtää, ettei kehitetä palvelua liian suppealla tai laajalla sisällöllä vaan juuri asiakkaiden omaa liiketoimintaa tukevaksi.
Palvelumuotoilu oli opinnäytetyön tekijöille entuudestaan tuttua muutaman ylempään ammattikorkeakoulututkintoon liittyvän kurssin verran, ja koska kumpikin työn tekijöistä on toiminut jo pitkään työelämässä, ovat he tietämättään myös käyttäneet osaa palvelumuotoilun menetelmistä töissään. Tämä ei kuitenkaan ole tarkoittanut sitä, että ymmärrys palvelumuotoilun menetelmistä ja työkaluista olisi ollut sillä tasolla, missä niistä saataisiin todellinen hyöty kummankin työarkeen.
Opinnäyteyön tekeminen antoikin palvelumuotoilun sisäistämiseen ja oppimiseen aivan erinomaisen mahdollisuuden, koska työssä lähdettiin liikkeelle teoriasta ja sen ymmärtämisestä, mutta palvelumuotoilua käytettiin pelkän teorian osalta myös aidossa työelämässä yrityksen liiketoiminnan kehittämiseen.