Sosiaalisen median sisällöntuotannon markkinointipalvelun muotoilu pk-sektorille
Ronkainen, Inka (2024)
Ronkainen, Inka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612737
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612737
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön aihe tuli toimeksiantaja yritys X:ltä, jonka toiveena oli tuotteistaa yritykselleen sosiaalisen median sisällöntuotantoa. Tavoitteena oli tarkentaa ja strukturoida palvelun sisältöä ja samalla kartoittaa miten toiset markkinointitoimistot tuottavat palvelua. Työ rajattiin sosiaalisen median kanavista Facebookiin ja Instagramiin, sillä ne ovat pääasialliset sosiaalisen median alustat, mitä yrityksen asiakkaat käyttävät.
Tutkimus toteutettiin benchmarking-menetelmällä sekä palvelumuotoilun ja tuotteistamisen teorian tietoperustaan perustuen, joka analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Benchmarkingissa valittiin kilpailijabenchmarking. Benchmarkingin kriteereinä olivat samalla toimialalla kilpailevat yritykset, jotka olivat verrattavissa toiminnan tasoltaan yritys X:ään ja yritysten tarjoamat sisällöntuotannon palvelujen sisältö, jolloin palvelun tuotteistaminen olisi laadukasta.
Tutkimuksen tuloksena tuotteistettiin sosiaalisen median sisällöntuotannon palvelu, johon luotiin S-L -kokoluokkien moduulit. Jokaisen moduulin sisältö määriteltiin tarkasti sekä niille pystyttiin asettamaan hintahaarukka. Palvelun tuottamiseksi määriteltiin palveluprosessi, jonka vaiheet havainnointiin tarkasti. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että sosiaalisen median sisällöntuotannon palveluille on tarvetta. Jokainen benchmarking-yritys tarjosi S-L -kokoluokkien palvelujen lisäksi erilaisia lisäpalveluja, joten tulevaisuudessa yritys X voi halutessaan laajentaa sisällöntuotannon palvelutarjoomaa eri palveluin.
Tutkimus toteutettiin benchmarking-menetelmällä sekä palvelumuotoilun ja tuotteistamisen teorian tietoperustaan perustuen, joka analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Benchmarkingissa valittiin kilpailijabenchmarking. Benchmarkingin kriteereinä olivat samalla toimialalla kilpailevat yritykset, jotka olivat verrattavissa toiminnan tasoltaan yritys X:ään ja yritysten tarjoamat sisällöntuotannon palvelujen sisältö, jolloin palvelun tuotteistaminen olisi laadukasta.
Tutkimuksen tuloksena tuotteistettiin sosiaalisen median sisällöntuotannon palvelu, johon luotiin S-L -kokoluokkien moduulit. Jokaisen moduulin sisältö määriteltiin tarkasti sekä niille pystyttiin asettamaan hintahaarukka. Palvelun tuottamiseksi määriteltiin palveluprosessi, jonka vaiheet havainnointiin tarkasti. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että sosiaalisen median sisällöntuotannon palveluille on tarvetta. Jokainen benchmarking-yritys tarjosi S-L -kokoluokkien palvelujen lisäksi erilaisia lisäpalveluja, joten tulevaisuudessa yritys X voi halutessaan laajentaa sisällöntuotannon palvelutarjoomaa eri palveluin.