TEACCH – metodin teoriapohjaa hyödyntäviä koritehtäviä osaksi autisminkirjolla olevan lapsen päiväkotiarkea
Koppinen, Kirsi (2024)
Koppinen, Kirsi
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512171
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051512171
Tiivistelmä
Tämän kehittämismuotoisen opinnäytetyön tarkoitus oli tuottaa päiväkotiin TEACHH-metodiin pohjautuvia koritehtäviä ja testata niitä käytännössä integroidussa päiväkotiryhmässä. Opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää mielekkäitä ja opettavaisia puuhahetkiä autisminkirjolla oleville lapsille ja saada heitä ohjattua pöytätyöskentelyn ääreen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutustua TEACCH-metodin tietopohjaan koritehtävien osalta ja selvittää voiko niihin liittyviä perusperiaatteita hyödyntää toteuttaessa koritehtäviä autisminkirjolla oleville lapsille, päiväkotipäivän aikana tehtäväksi. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Espoolaisen integroidun päiväkotiryhmän kanssa.Opinnäytetyön tietoperustassa kuvataan varhaiskasvatusta suomessa, autisminkirjon häiriötä, sekä TEACCH-metodin perusperiaatteita. Sen jälkeen kuvataan opinnäytetyön menetelmällisiä valintoja lopputuloksen arvioinnista havainnoinnin ja puolistrukturoidun haastattelun avulla.
Opinnäytetyö on tutkimukselliseen kehittämistyö.Kehittämistyön tulokset osoittivat, että TEACHH-metodi itsessään on tarkoitettu yksilökuntoutukseen, joten ihan suoraan sitä ei voi soveltaa toteuttaessa yleiseen käyttöön tarkoitettuja koritehtäviä. TEACHH-metodiin liittyvien koritehtävien perusperiaatteita hyödyntäen, kuten visuaalista kuvatukea, tarkaan strukturoitua rakennetta ja tekemistä jossa on selkeä alku ja loppu, sai kuitenkin suunniteltua autisminkirjon lapsille mieleisiä koritehtäviä. Nämä koritehtävät houkuttelivat myös sellaisia lapsia pöytätyöskentelyn ääreen, joille se yleensä ei ole luontevaa.
Opinnäytetyössä on toteutettu kahdeksan koritehtävää. Koritehtävät pyrittiin tekemään edullisista materiaaleista, jotka on helposti löydettävissä ja siten mahdollista helposti toteuttaa myös muissa päiväkodeissa. Opas näiden kahdeksan koritehtävän toteutukseen on opinnäytetyön liitteenä.Opinnäytetyön kehittämisehdotukset liittyivät lähinnä koritehtävien toteutukseen, kuten joihinkin materiaalivalintoihin ja tilaa vievään pakkaukseen. Muutoin koritehtävistä pidettiin kovasti ja ne jäivät päiväkodin käyttöön myös opinnäytetyöhön kuuluvan havaintojakson jälkeen. Opinnäytetyön liitteenä olevassa ohjekirjassa on ohjeet opinnäytetyössä suunniteltuihin koritehtäviin. Ohjeiden perusteella koritehtävät voi toteuttaa myös muissa päiväkodeissa.
Opinnäytetyö on tutkimukselliseen kehittämistyö.Kehittämistyön tulokset osoittivat, että TEACHH-metodi itsessään on tarkoitettu yksilökuntoutukseen, joten ihan suoraan sitä ei voi soveltaa toteuttaessa yleiseen käyttöön tarkoitettuja koritehtäviä. TEACHH-metodiin liittyvien koritehtävien perusperiaatteita hyödyntäen, kuten visuaalista kuvatukea, tarkaan strukturoitua rakennetta ja tekemistä jossa on selkeä alku ja loppu, sai kuitenkin suunniteltua autisminkirjon lapsille mieleisiä koritehtäviä. Nämä koritehtävät houkuttelivat myös sellaisia lapsia pöytätyöskentelyn ääreen, joille se yleensä ei ole luontevaa.
Opinnäytetyössä on toteutettu kahdeksan koritehtävää. Koritehtävät pyrittiin tekemään edullisista materiaaleista, jotka on helposti löydettävissä ja siten mahdollista helposti toteuttaa myös muissa päiväkodeissa. Opas näiden kahdeksan koritehtävän toteutukseen on opinnäytetyön liitteenä.Opinnäytetyön kehittämisehdotukset liittyivät lähinnä koritehtävien toteutukseen, kuten joihinkin materiaalivalintoihin ja tilaa vievään pakkaukseen. Muutoin koritehtävistä pidettiin kovasti ja ne jäivät päiväkodin käyttöön myös opinnäytetyöhön kuuluvan havaintojakson jälkeen. Opinnäytetyön liitteenä olevassa ohjekirjassa on ohjeet opinnäytetyössä suunniteltuihin koritehtäviin. Ohjeiden perusteella koritehtävät voi toteuttaa myös muissa päiväkodeissa.