Valmiina urapolulle : Opintokokonaisuus Valmiina työelämään! -hankkeeseen
Taka, Minna (2019)
Taka, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712962
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tavoitteena on lisätä opiskelijoiden työelämävalmiuksia ja -taitoja tulevaisuutta varten laatimani opintokokonaisuuden avulla. Opintokokonaisuus ”Menesty työelämässä” on suunniteltu Valmiina työelämään! -hankkeelle, joka vastaa nuorten, toisen ja korkea-asteen opiskelijoiden tarpeisiin heidän siirtyessään työelämään. Hankkeen kautta työn tavoitteena on, että opiskelija oppii ymmärtämään ammatillisten viestinnän ja vuorovaikutustaitojen merkityksen osana hyvää työelämää ja hän oppii tunnistamaan viestinnän ja ammatillisen vuorovaikutuksen perustaidot. Työelämätaitojen ja työhyvinvoinnin opiskelu antaa opiskelijoille työelämän sisäiseen viestintään paremmat valmiudet. Olen pyrkinyt tässä opintokokonaisuudessa käsittelemään työelämän viestintää ja sosiaalisiin taitoihin liittyviä asioita, hieman toisesta näkökulmasta, kuin niitä on yleensä käsitelty.
Opinnäytetyöni koostuu kahdesta osasta, kehittämistyöstä eli opintokokonaisuuden suunnittelusta ja laatimisesta, aiheena viestintä ja sosiaaliset taidot työpaikalla, sekä työni raportoinnista. Opintokokonaisuuden teemoja olen syventänyt teoriaosuudessa ja siinä käsitellään aluksi sosiaalista kenttää ja sosiaalisuutta, sekä sosiaalisia taitoja. Teoriaosuuden pääteemoista käsitellään asennetta ja sen merkitystä työyhteisössä. Sen jälkeen tarkastellaan, miten löydetään sopiva henkilö oikeaan paikkaan ja sen tuomia haasteita. Lopuksi käsitellään vielä työpaikan ilma-piiriä ja sitä, miten jokainen voi vaikuttaa oman työyhteisönsä hyvinvointiin. Työhyvinvoinnilla on myös suuri merkitys työn tuottavuuteen.
Tutkimuksellisessa osiossa esitellään opetuskokonaisuuden pilotointia sekä täydentävää tutki-musta ja opintokokonaisuudesta opiskelijoilta saatua palautetta. Opinnäytetyön kysely tehtiin kaikkiaan 27 opiskelijalle. Kysely toteutettiin ensimmäisenä pilottiryhmälle Oulun yliopistossa Webropol-kyselynä keväällä 2018 ja sen jälkeen täydentävänä tutkimuksena Sedussa kahdelle ryhmälle. Tutkimuksessa kuvataan ovatko opiskelijat kokeneet saaneensa hyötyä opintokoko-naisuudesta. Tutkimuksen lähestymistapana on konstruktiivinen tutkimus. Opiskelijoilta saadun palautteen perusteella opintokokonaisuudelle on todella tarvetta ja jokainen oli kokenut saavansa opinnoista valmiuksia työelämää varten. Yhteistyötaidot ovat tärkeimpiä taitoja työpaikalla, vain yhteistyöllä työyhteisössä ollaan ylivoimaisia ja yhteistyötaidot ovat myös yrityksen kilpailuvaltti. The objective of this development is to add the students' soft skills for the working life of the future and I have designed a teaching wholeness for them. "Succeed in the working life", the block of studies has been designed for the working life! (VALTE) To project which answers when they have gone out to work to the needs of the students of the young people, other and the higher level. The objective of the work is that the student learns to understand the significance of vocational communication and of social skills as a part of the good working life and he learns to identify the basic skills of communication and of vocational interaction. The studying of the soft skills and of work welfare gives the students better readiness for the communication inside the working life. I have tried to was concerned with the problem the communication of the working life and the matters which are related to the social skills from little separate point of view in this block of studies how they have usually been was concerned with the problem.
My dissertation consists of two parts, of developments, in other words of the planning and drawing up of the block of studies, the communication and the social skills as a subject, on a job and from the reporting of my work. I have deepened the themes of the block of studies in a theory share and in it a social field and sociability and social skills are first was concerned with the problem. From the principal themes of the theory share an attitude and its significance in the work community are the book addressed the problem. After that it is examined how a suitable person and the challenges brought by it are found to the right place. Finally the atmosphere of the job and how everyone can affect the welfare of its own work community are still was concerned with the problem. The work welfare also has big significance to the productivity of labour.
In the item relating to research the piloting of the teaching wholeness and the supplementing study are shown and from the block of studies the feedback that has been received from the students. The inquiry of the dissertation was made for altogether 27 students. The inquiry was carried out as the first for the pilot group in the University of Oulu as a Webropol inquiry with the spring of 2018 and in Sedu after that as a supplementing study, to two groups. In the study it is described, the students have experienced that they have benefited from the block of studies. The approach of the study is a constructive study. On the basis of the feedback that has been received from the students there is a need really to the block of studies and every one had experienced that it had been getting the readiness of studies for the working life. The cooperative skills are the most important skills at the workplace, only in cooperation in the work community, it has been, superior and it is also the asset of the company.
Opinnäytetyöni koostuu kahdesta osasta, kehittämistyöstä eli opintokokonaisuuden suunnittelusta ja laatimisesta, aiheena viestintä ja sosiaaliset taidot työpaikalla, sekä työni raportoinnista. Opintokokonaisuuden teemoja olen syventänyt teoriaosuudessa ja siinä käsitellään aluksi sosiaalista kenttää ja sosiaalisuutta, sekä sosiaalisia taitoja. Teoriaosuuden pääteemoista käsitellään asennetta ja sen merkitystä työyhteisössä. Sen jälkeen tarkastellaan, miten löydetään sopiva henkilö oikeaan paikkaan ja sen tuomia haasteita. Lopuksi käsitellään vielä työpaikan ilma-piiriä ja sitä, miten jokainen voi vaikuttaa oman työyhteisönsä hyvinvointiin. Työhyvinvoinnilla on myös suuri merkitys työn tuottavuuteen.
Tutkimuksellisessa osiossa esitellään opetuskokonaisuuden pilotointia sekä täydentävää tutki-musta ja opintokokonaisuudesta opiskelijoilta saatua palautetta. Opinnäytetyön kysely tehtiin kaikkiaan 27 opiskelijalle. Kysely toteutettiin ensimmäisenä pilottiryhmälle Oulun yliopistossa Webropol-kyselynä keväällä 2018 ja sen jälkeen täydentävänä tutkimuksena Sedussa kahdelle ryhmälle. Tutkimuksessa kuvataan ovatko opiskelijat kokeneet saaneensa hyötyä opintokoko-naisuudesta. Tutkimuksen lähestymistapana on konstruktiivinen tutkimus. Opiskelijoilta saadun palautteen perusteella opintokokonaisuudelle on todella tarvetta ja jokainen oli kokenut saavansa opinnoista valmiuksia työelämää varten. Yhteistyötaidot ovat tärkeimpiä taitoja työpaikalla, vain yhteistyöllä työyhteisössä ollaan ylivoimaisia ja yhteistyötaidot ovat myös yrityksen kilpailuvaltti.
My dissertation consists of two parts, of developments, in other words of the planning and drawing up of the block of studies, the communication and the social skills as a subject, on a job and from the reporting of my work. I have deepened the themes of the block of studies in a theory share and in it a social field and sociability and social skills are first was concerned with the problem. From the principal themes of the theory share an attitude and its significance in the work community are the book addressed the problem. After that it is examined how a suitable person and the challenges brought by it are found to the right place. Finally the atmosphere of the job and how everyone can affect the welfare of its own work community are still was concerned with the problem. The work welfare also has big significance to the productivity of labour.
In the item relating to research the piloting of the teaching wholeness and the supplementing study are shown and from the block of studies the feedback that has been received from the students. The inquiry of the dissertation was made for altogether 27 students. The inquiry was carried out as the first for the pilot group in the University of Oulu as a Webropol inquiry with the spring of 2018 and in Sedu after that as a supplementing study, to two groups. In the study it is described, the students have experienced that they have benefited from the block of studies. The approach of the study is a constructive study. On the basis of the feedback that has been received from the students there is a need really to the block of studies and every one had experienced that it had been getting the readiness of studies for the working life. The cooperative skills are the most important skills at the workplace, only in cooperation in the work community, it has been, superior and it is also the asset of the company.