Yritystukien väliarviointi 2014 - 2018 Pohjois-Pohjanmaalla Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman 2014 - 2020 toteutuksessa
Tuomikoski, Pirjo (2019)
Tuomikoski, Pirjo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612596
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmaan 2014 – 2020 pohjautuvien Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen rahoituskehyksestä rahoitettujen maaseudun yritystukien väliarviointi vuosilta 2014 – 2018. Väliarvioinnilla selvitettiin muun muassa mihin maaseutuohjelman toimenpiteisiin ja Pohjois-Pohjanmaan alueellisen maaseudun kehittämissuunnitelman 2014 – 2020 painopisteisiin tukea on suunnattu. Haastattelulla selvitettiin tuensaajien kokemuksia maaseuturahaston yritystukien tukiprosessista.
Tämän opinnäytetyön tilaaja on Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen maaseutu ja energia -yksikön maaseudun kehittämisryhmä. Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen päätoimipaikka on Oulussa ja sivutoimipaikka Ylivieskassa. Tilaajan tavoitteena oli saada täsmätietoa rahoitetuista maaseudun yritystuista loppuohjelmakauden rahoituksen kohdentamisen avuksi ja tuensaajien kokemuksia tukiprosessista.
Työn tuloksena saatiin monipuolisesti tuloksia alkuohjelmakauden 2014 – 2018 väliarviointia varten. Haastatteluiden tuloksena saatiin Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen asiakkaiden asiointikokemuksia maaseuturahaston yritystukien rahoituspalveluista.
Tuet ovat pääsääntöisesti kohdistuneet suunnitelman mukaisesti. Maaseutuohjelman kaikkiin kolmeen yritystukien toimenpiteeseen on kuhunkin saatu hyvin tukihakemuksia. Alueellisen maaseutusuunnitelman painopisteet ovat painottuneet monipuolisesti maaseudun yrittäjyyteen ja elintarvikkeiden valmistukseen. Vähemmän yritystuen tukihakemuksia ja siten myös tukipäätöksiä on ollut ympäristö ja ilmastonmuutokseen, uusiutuvaan energiaan, metsätalouteen ja puutuotteisiin ja matkailuun. Tosin näitä samoja painopisteitä käytetään myös maaseuturahastosta rahoitettujen kehittämishankkeiden segmentoinnissa.
Tuensaajien kokemukset tukiprosessista olivat pääosin myönteisiä. Eniten huolta oli aiheuttanut Hyrrä -järjestelmän ajoittainen toimimattomuus ohjelmakauden alussa. Tuloksena selvisi myös, että maaseuturahaston tukimahdollisuuksista tiedottaminen erityisesti yritystukien osalta voisi olla näkyvämpää.
Tämän opinnäytetyön tilaaja on Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen maaseutu ja energia -yksikön maaseudun kehittämisryhmä. Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen päätoimipaikka on Oulussa ja sivutoimipaikka Ylivieskassa. Tilaajan tavoitteena oli saada täsmätietoa rahoitetuista maaseudun yritystuista loppuohjelmakauden rahoituksen kohdentamisen avuksi ja tuensaajien kokemuksia tukiprosessista.
Työn tuloksena saatiin monipuolisesti tuloksia alkuohjelmakauden 2014 – 2018 väliarviointia varten. Haastatteluiden tuloksena saatiin Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen asiakkaiden asiointikokemuksia maaseuturahaston yritystukien rahoituspalveluista.
Tuet ovat pääsääntöisesti kohdistuneet suunnitelman mukaisesti. Maaseutuohjelman kaikkiin kolmeen yritystukien toimenpiteeseen on kuhunkin saatu hyvin tukihakemuksia. Alueellisen maaseutusuunnitelman painopisteet ovat painottuneet monipuolisesti maaseudun yrittäjyyteen ja elintarvikkeiden valmistukseen. Vähemmän yritystuen tukihakemuksia ja siten myös tukipäätöksiä on ollut ympäristö ja ilmastonmuutokseen, uusiutuvaan energiaan, metsätalouteen ja puutuotteisiin ja matkailuun. Tosin näitä samoja painopisteitä käytetään myös maaseuturahastosta rahoitettujen kehittämishankkeiden segmentoinnissa.
Tuensaajien kokemukset tukiprosessista olivat pääosin myönteisiä. Eniten huolta oli aiheuttanut Hyrrä -järjestelmän ajoittainen toimimattomuus ohjelmakauden alussa. Tuloksena selvisi myös, että maaseuturahaston tukimahdollisuuksista tiedottaminen erityisesti yritystukien osalta voisi olla näkyvämpää.