PDR-korjauksen kannattavuus Oulun alueella
Tolonen, Touko (2019)
Tolonen, Touko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612586
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051612586
Tiivistelmä
Työssä selvitettiin maalipintaa rikkomattoman korikorjauksen eli PDR-korjauksen kannattavuus Oulun alueella. Työ tehtiin vuonna 1991 perustetulle InCar Oy:lle, joka on erikoistunut autojen maalauksiin, vauriokorjauksiin ja huoltoihin. InCarilla on 34 toimipistettä, joista kaksi on Oulussa. Työssä kartoitettiin asiakaskunta, tarvittavat työvälineet ja koulutus.
Työssä esiteltiin koukku- ja vääntörautaoikaisu, liimanappioikaisu, induktio-oikaisu ja sähkömagneettinen oikaisu, jotka ovat yleisimmät PDR-korjauksen menetelmät. Maalipintaa rikkomaton korikorjaus soveltuu pienille ja keskisuurille lommoille, joissa maalipinta ei ole mennyt rikki tai merkittävää pellin venymistä ei ole havaittavissa. Lisäksi käytiin läpi PDR-korjauksien suorittamiseksi mahdollisimman laaja-alaisesti tarvittavat työkalut, joista tärkeimpiä ovat oikaisukoukut ja vääntöraudat, liimaoikaisuvälineet ja induktio-oikaisulaite. Hankintakustannukset työn tilaajalle ovat 3 000 €, johon kuuluu myös 10 %:n varaus esimerkiksi tarvikkeille tai työkaluille. Työssä selvitettiin koulutus, asiakaskunta ja PDR-korjauksen vaikutukset kustannuksiin sekä arvioitiin menetelmien käyttämistä kolmessa vaihtoautossa. Kannattavuuden arvioinnin tueksi suoritettiin katetuoton, kannattavuuden ja takaisinmaksuajan laskelmat käyttämällä Microsoft Excel
-ohjelmistoa.
Työn keskeisenä tuloksena ilmeni PDR-korjauksen olevan kannattamatonta Oulun alueella. PDR-korjaus saatiin kannattavaksi tavallisen korikorjaamon yhteydessä, mutta PDR-korjauksia täytyy suorittaa määrällisesti moninkertainen määrä verrattuna tavalliseen korinkorjaukseen, jotta saavutetaan sama tulos kuin tavallisella korinkorjauksella. Työn tulokset salattiin tilaajan toivomuksesta, sillä ne sisältävät liikevaihdoksellista ja tuloksellista tietoa, joita yritys ei halunnut muiden nähtäväksi.
Työssä esiteltiin koukku- ja vääntörautaoikaisu, liimanappioikaisu, induktio-oikaisu ja sähkömagneettinen oikaisu, jotka ovat yleisimmät PDR-korjauksen menetelmät. Maalipintaa rikkomaton korikorjaus soveltuu pienille ja keskisuurille lommoille, joissa maalipinta ei ole mennyt rikki tai merkittävää pellin venymistä ei ole havaittavissa. Lisäksi käytiin läpi PDR-korjauksien suorittamiseksi mahdollisimman laaja-alaisesti tarvittavat työkalut, joista tärkeimpiä ovat oikaisukoukut ja vääntöraudat, liimaoikaisuvälineet ja induktio-oikaisulaite. Hankintakustannukset työn tilaajalle ovat 3 000 €, johon kuuluu myös 10 %:n varaus esimerkiksi tarvikkeille tai työkaluille. Työssä selvitettiin koulutus, asiakaskunta ja PDR-korjauksen vaikutukset kustannuksiin sekä arvioitiin menetelmien käyttämistä kolmessa vaihtoautossa. Kannattavuuden arvioinnin tueksi suoritettiin katetuoton, kannattavuuden ja takaisinmaksuajan laskelmat käyttämällä Microsoft Excel
-ohjelmistoa.
Työn keskeisenä tuloksena ilmeni PDR-korjauksen olevan kannattamatonta Oulun alueella. PDR-korjaus saatiin kannattavaksi tavallisen korikorjaamon yhteydessä, mutta PDR-korjauksia täytyy suorittaa määrällisesti moninkertainen määrä verrattuna tavalliseen korinkorjaukseen, jotta saavutetaan sama tulos kuin tavallisella korinkorjauksella. Työn tulokset salattiin tilaajan toivomuksesta, sillä ne sisältävät liikevaihdoksellista ja tuloksellista tietoa, joita yritys ei halunnut muiden nähtäväksi.