Verkkokaupan kehittämissuunnitelma: case Selkäkauppa : kohti asiakaslähtöisempää liiketoimintaa
Martinkauppi, Jaana (2024)
Martinkauppi, Jaana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024051712998
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin palvelumuotoilun menetelmien hyödyntämistä Selkäkauppa-verkkokaupan asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen näkökulmasta. Syvennyn palvelumuotoilun prosessin konkreettisiin hyötyihin keskittyen verkkokaupan kehittämiseen.
Toisessa osiossa käsittelen mm. asiakaslähtöisyyttä ja sosiaalisen myynnin roolia osana asiakaskokemusta sekä erilaisia keinoja myynnin tehostamiseksi, kuten verkkokauppa-alustan päivittämistä. Tavoitteena on tarjota lukijoille konkreettisia ideoita ja näkökulmia optimaaliseen verkkokauppakokemukseen.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kehittämissuunnitelma, jota on mahdollista soveltaa myös muihin verkkokauppaprojekteihin. Työssä hyödynnetään lähteinä muun muassa kirjallisuutta, joka käsittelee sosiaalista myyntiä ja palvelumuotoilua. Lisäksi otetaan huomioon verkkokaupan nykytilanne ja asiakaslähtöisyys vuonna 2024, pyrkien innostamaan rohkeisiin muutoksiin alalla.
Neljännessä luvussa käyn läpi palvelumuotoilun menetelmiä, kuten palvelupolun ja asiakaspersoonien luomista sekä asiakastuntemuksen hyödyntämistä palvelupolun suunnittelussa. Viimeisessä luvussa esitellään opinnäytetyön yhteenveto ja analyysi. Opinnäytetyö on käytännönläheinen ja sisältää toteuttamani projektikokonaisuuden.
Tämä opinnäyte pyrkii syventämään ymmärrystä palvelumuotoilun elementtien merkityksestä verkkokaupan kehittämisessä, tarjoten samalla käytännön työkaluja ja suunnitelmia, joita voi soveltaa laajemmin alan projekteissa. Keskeiset metodit ja käsitteet avataan yksityiskohtaisesti, ja luvuissa edetään systemaattisesti palvelumuotoilun eri vaiheiden läpikäymiseksi. Lopputuloksena tavoitellaan konkreettista hyötyä sekä lukijoille että verkkokaupan kehittämisen ammattilaisille.
Toisessa osiossa käsittelen mm. asiakaslähtöisyyttä ja sosiaalisen myynnin roolia osana asiakaskokemusta sekä erilaisia keinoja myynnin tehostamiseksi, kuten verkkokauppa-alustan päivittämistä. Tavoitteena on tarjota lukijoille konkreettisia ideoita ja näkökulmia optimaaliseen verkkokauppakokemukseen.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi kehittämissuunnitelma, jota on mahdollista soveltaa myös muihin verkkokauppaprojekteihin. Työssä hyödynnetään lähteinä muun muassa kirjallisuutta, joka käsittelee sosiaalista myyntiä ja palvelumuotoilua. Lisäksi otetaan huomioon verkkokaupan nykytilanne ja asiakaslähtöisyys vuonna 2024, pyrkien innostamaan rohkeisiin muutoksiin alalla.
Neljännessä luvussa käyn läpi palvelumuotoilun menetelmiä, kuten palvelupolun ja asiakaspersoonien luomista sekä asiakastuntemuksen hyödyntämistä palvelupolun suunnittelussa. Viimeisessä luvussa esitellään opinnäytetyön yhteenveto ja analyysi. Opinnäytetyö on käytännönläheinen ja sisältää toteuttamani projektikokonaisuuden.
Tämä opinnäyte pyrkii syventämään ymmärrystä palvelumuotoilun elementtien merkityksestä verkkokaupan kehittämisessä, tarjoten samalla käytännön työkaluja ja suunnitelmia, joita voi soveltaa laajemmin alan projekteissa. Keskeiset metodit ja käsitteet avataan yksityiskohtaisesti, ja luvuissa edetään systemaattisesti palvelumuotoilun eri vaiheiden läpikäymiseksi. Lopputuloksena tavoitellaan konkreettista hyötyä sekä lukijoille että verkkokaupan kehittämisen ammattilaisille.