Esihenkilöiden oivalluksia psykologisesta turvallisuudesta
Kornilow, Jenny (2024)
Kornilow, Jenny
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013336
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli löytää konkreettisia keinoja esihenkilöille ja valmentajille edistää psykologista turvallisuutta tiimeissä ja näin edistää koko kohdeorganisaation psykologista turvallisuutta. Tutkimuksen avulla haluttiin tutustua psykologisen turvallisuuden käsitteeseen tarkemmin ja syventää esihenkilöiden ja valmentajien osaamista aiheesta heidän omien oivalluksien ja kokemuksellisen oppimisen avulla. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi finanssialan yritys, jossa oli aloitettu muutos kohti itseohjautuvaa organisaatiota vuonna 2021. Itseohjautuvuuden yksi keskeinen elementti on psykologinen turvallisuus, jonka on todettu olevan myös menestyvien tiimien toiminnan perustana.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisenä toimintatutkimuksena, jonka avulla haluttiin saavuttaa muutosta kohdeorganisaation toimintatavoissa ja lisätä teoreettista ymmärrystä aiheesta. Tutkimuksen ensimmäinen osa toteutettiin työpajatyöskentelynä tutkimukseen kahden tiimin esihenkilöille ja valmentajille, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin yhteisöllistä Aivokirjoitusta. Työpajan tavoitteena oli kehittää konkreettisia keinoja psykologisen turvallisuuden edistämiseen tiimeissä. Työpajan jälkeen esihenkilöt ja valmentajat pitivät päiväkirjaa käyttämistään psykologisen turvallisuuden keinoista, omista ajatuksista, oivalluksista ja toimintatavoista kolmen kuukauden ajan. Toisessa tutkimuksellisessa osiossa mitattiin kyselyllä tiimien psykologisen turvallisuuden tasoa ja sen muutoksia tutkimuksen aikana. Psykologisen turvallisuuden tason mittaamisen tavoitteena oli arvioida esihenkilöiden ja valmentajien kehittämien toimien vaikutusta. Tutkimuksessa toteutettiin toimintatutkimuksen ensimmäinen kokonainen sykli.
Päiväkirjamerkinnöistä ilmeni, että tutkimusjakson aikana otettiin käyttöön esihenkilöiden ja valmentajien toimesta uusina toimintatapoina säännöllinen positiivisen palautteen antaminen ja asiakaspalautteiden läpikäyminen, oma viestintäkanava toimihenkilöiden avunpyyntöjä varten ja yhteinen viikon lopetus uusille työntekijöille. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että säännöllisellä palautteen antamisella ja asiakaspalautteiden läpi käymisellä sekä oman viestintäkanavan perustamisella pystyttiin edistämään kohdeorganisaation psykologista turvallisuutta. Tutkimuksesta nousi esiin lisäksi tiimin jäsenten opettaminen, esihenkilöiden ja valmentajien kouluttautuminen, yhteisöllisyys sekä yhteisen viikon lopetuksen järjestäminen uusille tiimin jäsenille psykologisen turvallisuuden edistämisen keinoina. Näiden keinojen vaikutuksen arviointi vaatii kuitenkin lisätutkimusta. Esihenkilöiden ja valmentajien itsenäisen kokemuksellisen oppimisen aikana saatiin aikaan muutosta toimintatapoihin, joiden myötä voitiin vaikuttaa positiivisesti psykologisen turvallisuuden tasoon tiimeissä. The purpose of this thesis was to find concrete means for team leaders and coaches to promote psychological safety of the teams in the client organization. The aim of the thesis was to study psychological safety more closely and deepen the knowledge of team leaders and coaches on the subject with the help of their insights and experiential learning. This thesis was commissioned by a financial sector operator where a change towards self-organization had started in 2021. Psychological safety has been identified as one of the key elements of self-determination and successful teams.
This thesis was conducted as a mixed methods action research which aimed to change methods used in the client organization and to add theoretical understanding on the subject. The first part of the research was implemented as a workshop to the team leaders and coaches of two teams. The aim of the workshop was to develop concrete means to promote psychological safety within the teams using brainwriting as a method of data collection. After the workshop, the team leaders and coaches were instructed to keep a diary of the means they have used to promote psychological safety and about their thoughts, insights, and methods for three months. The second part of the research included measuring the psychological safety of the teams and observing its changes during the research period. The aim of the measuring was to evaluate the effect of the means the team leaders and coaches had developed. The research implemented a first cycle of the action research.
The diary entries showed new methods used during the research period. They were providing positive feed-back and going through customer feedback regularly, establishing a new communication channel for team members to get help quickly and arranging a joint end-of-week meeting for new team members. The results showed that regular feedback and going through customer feedback and the new communication channel for team members had a positive impact on psychological safety. Teaching team members to acknowledge psychological safety, educating team leaders and coaches and communality emerged from the results as new means to forward psychological safety. However, the effect of these means needs to be evaluated with more research. Through experiential learning the team leaders and coaches were able to adopt new methods to promote psychological safety which brought about a positive change in the level of psychological safety.
Tutkimus toteutettiin monimenetelmäisenä toimintatutkimuksena, jonka avulla haluttiin saavuttaa muutosta kohdeorganisaation toimintatavoissa ja lisätä teoreettista ymmärrystä aiheesta. Tutkimuksen ensimmäinen osa toteutettiin työpajatyöskentelynä tutkimukseen kahden tiimin esihenkilöille ja valmentajille, jossa aineistonkeruumenetelmänä käytettiin yhteisöllistä Aivokirjoitusta. Työpajan tavoitteena oli kehittää konkreettisia keinoja psykologisen turvallisuuden edistämiseen tiimeissä. Työpajan jälkeen esihenkilöt ja valmentajat pitivät päiväkirjaa käyttämistään psykologisen turvallisuuden keinoista, omista ajatuksista, oivalluksista ja toimintatavoista kolmen kuukauden ajan. Toisessa tutkimuksellisessa osiossa mitattiin kyselyllä tiimien psykologisen turvallisuuden tasoa ja sen muutoksia tutkimuksen aikana. Psykologisen turvallisuuden tason mittaamisen tavoitteena oli arvioida esihenkilöiden ja valmentajien kehittämien toimien vaikutusta. Tutkimuksessa toteutettiin toimintatutkimuksen ensimmäinen kokonainen sykli.
Päiväkirjamerkinnöistä ilmeni, että tutkimusjakson aikana otettiin käyttöön esihenkilöiden ja valmentajien toimesta uusina toimintatapoina säännöllinen positiivisen palautteen antaminen ja asiakaspalautteiden läpikäyminen, oma viestintäkanava toimihenkilöiden avunpyyntöjä varten ja yhteinen viikon lopetus uusille työntekijöille. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että säännöllisellä palautteen antamisella ja asiakaspalautteiden läpi käymisellä sekä oman viestintäkanavan perustamisella pystyttiin edistämään kohdeorganisaation psykologista turvallisuutta. Tutkimuksesta nousi esiin lisäksi tiimin jäsenten opettaminen, esihenkilöiden ja valmentajien kouluttautuminen, yhteisöllisyys sekä yhteisen viikon lopetuksen järjestäminen uusille tiimin jäsenille psykologisen turvallisuuden edistämisen keinoina. Näiden keinojen vaikutuksen arviointi vaatii kuitenkin lisätutkimusta. Esihenkilöiden ja valmentajien itsenäisen kokemuksellisen oppimisen aikana saatiin aikaan muutosta toimintatapoihin, joiden myötä voitiin vaikuttaa positiivisesti psykologisen turvallisuuden tasoon tiimeissä.
This thesis was conducted as a mixed methods action research which aimed to change methods used in the client organization and to add theoretical understanding on the subject. The first part of the research was implemented as a workshop to the team leaders and coaches of two teams. The aim of the workshop was to develop concrete means to promote psychological safety within the teams using brainwriting as a method of data collection. After the workshop, the team leaders and coaches were instructed to keep a diary of the means they have used to promote psychological safety and about their thoughts, insights, and methods for three months. The second part of the research included measuring the psychological safety of the teams and observing its changes during the research period. The aim of the measuring was to evaluate the effect of the means the team leaders and coaches had developed. The research implemented a first cycle of the action research.
The diary entries showed new methods used during the research period. They were providing positive feed-back and going through customer feedback regularly, establishing a new communication channel for team members to get help quickly and arranging a joint end-of-week meeting for new team members. The results showed that regular feedback and going through customer feedback and the new communication channel for team members had a positive impact on psychological safety. Teaching team members to acknowledge psychological safety, educating team leaders and coaches and communality emerged from the results as new means to forward psychological safety. However, the effect of these means needs to be evaluated with more research. Through experiential learning the team leaders and coaches were able to adopt new methods to promote psychological safety which brought about a positive change in the level of psychological safety.