Nuorten asunnonhakijoiden hakukriteerit vuokra-asunnolle : tutkimus nuorten kuluttajakäyttäytymisen muutoksista
Schavikin, Wilma (2024)
Schavikin, Wilma
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013360
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oulun Sivakka Oy, joka on Oulun alueen suurin vuokranantaja ja osa Oulun kaupungin omistamaa Sivakka-konsernia. Yrityksen 18–25-vuotiaiden asunnonhakijoiden määrä on ollut laskussa jo yli kymmenen vuoden ajan. Työssä selvitettiin kuluttajakäyttäytymisen ja markkinatrendien avulla, mitä nuoret nykyisin etsivät vuokra-asumiselta ja -asunnoilta. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: Mitkä asiat vaikuttavat nuorten vuokra-asuntojen valintaprosessissa? Mistä kanavista nuoret nykyisin hakevat vuokra-asuntoja? Miten muutokset nuorten kuluttajakäyttäytymisessä vaikuttavat vuokra-asuntojen hakemiseen?
Tietoperusta käsittelee palvelujen markkinointia, kuluttajakäyttäytymistä, vuokra-asumisen trendejä ja markkinatilannetta sekä toimeksiantajan toimintaan vaikuttavia asukasvalintakriteerejä. Palvelujen markkinoinnissa tarkastellaan markkinoinnin tavoitteita palveluita tarjoavan yrityksen näkökulmasta sekä sitä, mitkä asiat toimivaan markkinointiin vaikuttavat. Kuluttajakäyttäytymisestä puhuttaessa tarkastellaan asiaa erityisesti sitä muuttaneiden ilmiöiden kautta. Trendit ja markkinatilanne kuvaavat tämänhetkistä vuokra-asuntotilannetta Oulun ja koko Suomen alueella. Tietoperusta koostettiin alan kirjallisuudesta, toimeksiantajayrityksen henkilöstön kommenteista sekä internetlähteistä.
Opinnäytetyössä käytetty aineistonkeruumenetelmä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kyselyyn vastasi yhteensä 42 henkilöä. Kyselylomake suunniteltiin siten, että se tarjosi vastauksia opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin yhdessä tietoperustan kanssa. Tuloksissa huomattiin, että kuluttajakäyttäytymistä muovanneet ilmiöt sekä vuokra-asuntomarkkinoilla havaitut trendit vaikuttavat nuorten kuluttajakäyttäytymiseen asuntojen haku- ja valintaprosessissa. Palveluiden helppo saatavuus sekä valinnan mahdollisuus oikeissa digitaalisissa kanavissa johtavat näitä prosesseja. Tulosten perusteella toimeksiantajan tulee varmistaa markkinoinnin kiinnostavuus sekä visuaalisen sisällön ja vuokrausilmoitusten laadukkuus sekä saatavuus, mikäli nuorten hakijoiden määrää halutaan tulevaisuudessa lisätä.
Opinnäytetyöprosessi ja työn rajaukset ovat onnistuneita. Prosessi on ollut opettavainen ja ammatillisesti kehittävä kokemus. Tieteellisen tekstin laatiminen, ajanhallintataidot sekä kriittinen ajattelu ovat vahvistuneet. Työ tarjoaa useita jatkotutkimusmahdollisuuksia erityisesti toimeksiantajalle, jolla on mahdollisuus soveltaa työhön laadittua kyselytutkimusta tulevaisuudessa.
Tietoperusta käsittelee palvelujen markkinointia, kuluttajakäyttäytymistä, vuokra-asumisen trendejä ja markkinatilannetta sekä toimeksiantajan toimintaan vaikuttavia asukasvalintakriteerejä. Palvelujen markkinoinnissa tarkastellaan markkinoinnin tavoitteita palveluita tarjoavan yrityksen näkökulmasta sekä sitä, mitkä asiat toimivaan markkinointiin vaikuttavat. Kuluttajakäyttäytymisestä puhuttaessa tarkastellaan asiaa erityisesti sitä muuttaneiden ilmiöiden kautta. Trendit ja markkinatilanne kuvaavat tämänhetkistä vuokra-asuntotilannetta Oulun ja koko Suomen alueella. Tietoperusta koostettiin alan kirjallisuudesta, toimeksiantajayrityksen henkilöstön kommenteista sekä internetlähteistä.
Opinnäytetyössä käytetty aineistonkeruumenetelmä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kyselyyn vastasi yhteensä 42 henkilöä. Kyselylomake suunniteltiin siten, että se tarjosi vastauksia opinnäytetyön tutkimuskysymyksiin yhdessä tietoperustan kanssa. Tuloksissa huomattiin, että kuluttajakäyttäytymistä muovanneet ilmiöt sekä vuokra-asuntomarkkinoilla havaitut trendit vaikuttavat nuorten kuluttajakäyttäytymiseen asuntojen haku- ja valintaprosessissa. Palveluiden helppo saatavuus sekä valinnan mahdollisuus oikeissa digitaalisissa kanavissa johtavat näitä prosesseja. Tulosten perusteella toimeksiantajan tulee varmistaa markkinoinnin kiinnostavuus sekä visuaalisen sisällön ja vuokrausilmoitusten laadukkuus sekä saatavuus, mikäli nuorten hakijoiden määrää halutaan tulevaisuudessa lisätä.
Opinnäytetyöprosessi ja työn rajaukset ovat onnistuneita. Prosessi on ollut opettavainen ja ammatillisesti kehittävä kokemus. Tieteellisen tekstin laatiminen, ajanhallintataidot sekä kriittinen ajattelu ovat vahvistuneet. Työ tarjoaa useita jatkotutkimusmahdollisuuksia erityisesti toimeksiantajalle, jolla on mahdollisuus soveltaa työhön laadittua kyselytutkimusta tulevaisuudessa.