Tekoälyn hyödyntäminen sisällöntuottajana markkinoinnissa
Sutinen, Anne-Mari; Petosalmi, Niina (2024)
Sutinen, Anne-Mari
Petosalmi, Niina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113762
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia tekoälyn hyödyntämisen mahdollisuuksia digitaalisessa markkinoinnissa. Tekoäly on nopeasti kasvava teknologia ja sen käyttömahdollisuudet kasvavat vauhdikkaasti eri aloilla. Tekoälyn hyödyntämistä markkinoinnissa pidetään kannattavana asiana ja käyttömahdollisuudet kasvavat koko ajan. Tekoälyn käytölle tunnistetaan monenlaisia etuja, kuten resurssien ja kustannusten säästöjä sekä asiakastyytyväisyyden paraneminen. Tekoälyn käytöstä tunnistetaan myös haasteita, kuten suomen kielellä tuotetun tekstin virhemahdollisuudet ja tekoälyn tuottaman tekstin puutteet empatiakyvyn näkökulmasta. Tekoälyä käyttävät sovellukset kehittyvät vauhdilla ja tekoälyn käytön katsotaan olevan pysyvä markkinoinnin trendi.
Opinnäytetyömme oli laadulliseen menetelmään perustuva kehittämistyö. Työ toteutettiin yhteistyössä kohdeyrityksen kanssa. Teemahaastattelujen ja kehittämistehtävän toteutuksella saimme kattavasti tietoa tutkittavasta aiheesta kohdeyrityksen näkökulmasta. Teoriatiedolla itse tekoälystä ja tarkemmin sen käytöstä digimarkkinoinnissa oli suuri merkitys tutkimustuloksia analysoidessa. Tiedostimme, että tekoälyn hyödyntämisen mahdollisuudet markkinoinnin tukena eri yrityksissä ovat eritäin laajat ja kehittyvät jatkuvasti, joten aihetta tuli rajata tiettyyn aihepiiriin.
Tässä tutkimustyössämme keskityimme aihepiiriä tukevan teoriatutkimuksemme ohella yhteen tekoälysovellukseen ja kohdeyrityksemme markkinoinnin asiantuntijoiden näkemykseen käytettävissä olevan sovelluksen hyödyistä ja käytettävyydestä. Keräsimme tutkimustyön alkaessa laajasti teoriaa, mutta iloksemme huomasimme, että testausvaiheen ja haastattelujen jälkeen sekä teoria, että käytäntö tukivat toisiaan ja teemat kulkivat käsikädessä. Tekoälyassistentista on hyötyä yrityksen markkinoinnille sekä ajansäästön, että luovan ajattelun lisäämisen kannalta. Tekoäly vaatii kuitenkin ihmisen rinnalleen sekä riittävän ohjauksen, jotta halutusta tuloksesta tulee toivotunlainen
Opinnäytetyömme oli laadulliseen menetelmään perustuva kehittämistyö. Työ toteutettiin yhteistyössä kohdeyrityksen kanssa. Teemahaastattelujen ja kehittämistehtävän toteutuksella saimme kattavasti tietoa tutkittavasta aiheesta kohdeyrityksen näkökulmasta. Teoriatiedolla itse tekoälystä ja tarkemmin sen käytöstä digimarkkinoinnissa oli suuri merkitys tutkimustuloksia analysoidessa. Tiedostimme, että tekoälyn hyödyntämisen mahdollisuudet markkinoinnin tukena eri yrityksissä ovat eritäin laajat ja kehittyvät jatkuvasti, joten aihetta tuli rajata tiettyyn aihepiiriin.
Tässä tutkimustyössämme keskityimme aihepiiriä tukevan teoriatutkimuksemme ohella yhteen tekoälysovellukseen ja kohdeyrityksemme markkinoinnin asiantuntijoiden näkemykseen käytettävissä olevan sovelluksen hyödyistä ja käytettävyydestä. Keräsimme tutkimustyön alkaessa laajasti teoriaa, mutta iloksemme huomasimme, että testausvaiheen ja haastattelujen jälkeen sekä teoria, että käytäntö tukivat toisiaan ja teemat kulkivat käsikädessä. Tekoälyassistentista on hyötyä yrityksen markkinoinnille sekä ajansäästön, että luovan ajattelun lisäämisen kannalta. Tekoäly vaatii kuitenkin ihmisen rinnalleen sekä riittävän ohjauksen, jotta halutusta tuloksesta tulee toivotunlainen