Sosiaalisen median viestintä ja markkinointi Veikkausliigaseuroissa
Berman, Demi (2024)
Berman, Demi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113812
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sosiaalisen median viestintää ja markkinointia Veikkausliigaseuroissa. Työn tarkoituksena oli tutkia sitä, miten Veikkausliigaseurat hyödyntävät sosiaalista mediaa sponsoroinnissa. Lisäksi haluttiin luoda kehitysideoita sponsoroinnin hyödyntämiseen sosiaalisessa mediassa Veikkausliigaseuroille.
Opinnäytetyön rakenne muodostuu viidestä pääosasta: johdannosta, teoreettisesta tutkimuksesta, empiirisestä tutkimuksesta, johtopäätöksistä ja pohdinnasta. Työn teoreettinen viitekehys rakentuu kahdesta pääteemasta: digitaalisesta markkinointiviestinnästä ja sponsoroinnista. Empiirisessä osassa pääpaino oli kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimuksella, mutta tutkimuksessa hyödynnettiin myös kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka keräsi yhteensä kuusi vastausta. Tavoitteiden saavuttamiseksi kyselylomakkeessa selvitettiin tutkittavien sosiaalisen median käyttöä sekä sponsorointia sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen lopussa osallistujilta kysyttiin heidän omia ajatuksiaan aiheeseen liittyen.
Tutkimustuloksista selvisi, että Veikkausliigaseurat hyödyntävät sosiaalista mediaa sponsoroinnissa. Tutkimustulokset osoittivat, että kehityskohteita on runsaasti liittyen sosiaalisen median sponsorointiin. Kehitysideoina nousi erityisesti esille se, että Veikkausliiga seurat kaipaavat apua sosiaalisen median sisältöjen tuotteistamisessa
Opinnäytetyön rakenne muodostuu viidestä pääosasta: johdannosta, teoreettisesta tutkimuksesta, empiirisestä tutkimuksesta, johtopäätöksistä ja pohdinnasta. Työn teoreettinen viitekehys rakentuu kahdesta pääteemasta: digitaalisesta markkinointiviestinnästä ja sponsoroinnista. Empiirisessä osassa pääpaino oli kvantitatiivisella eli määrällisellä tutkimuksella, mutta tutkimuksessa hyödynnettiin myös kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sähköistä kyselylomaketta, joka keräsi yhteensä kuusi vastausta. Tavoitteiden saavuttamiseksi kyselylomakkeessa selvitettiin tutkittavien sosiaalisen median käyttöä sekä sponsorointia sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen lopussa osallistujilta kysyttiin heidän omia ajatuksiaan aiheeseen liittyen.
Tutkimustuloksista selvisi, että Veikkausliigaseurat hyödyntävät sosiaalista mediaa sponsoroinnissa. Tutkimustulokset osoittivat, että kehityskohteita on runsaasti liittyen sosiaalisen median sponsorointiin. Kehitysideoina nousi erityisesti esille se, että Veikkausliiga seurat kaipaavat apua sosiaalisen median sisältöjen tuotteistamisessa