Biokaasukäyttöinen CHP-kontti
Kivelä, Niilas (2019)
Kivelä, Niilas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113940
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113940
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Oulun ammattikorkeakoulussa Circvol-hankkeeseen, jonka tavoitteena on suurivolyymisten sivuvirtojen ja maamassojen hyödyntäminen kaupungeissa sekä biometaanin käytön edistämistä kuljetus- ja energiatuotantoratkaisuissa. Opinnäytetyön kohteena oli liikuteltava CHP-voimalaitoskontti, joka koostuu polttomoottorista, generaattorista sekä sähköenergian verkkoonsyöttöyksiköstä.
CHP-kontissa tutkittiin, millaisiin päästörajoihin päästään muuttamalla dieselmoottori biokaasumoottoriksi ja mitä muutoksia tämä tarvitsee. Opinnäytetyössä ei aivan päästy tavoiteltuihin pakokaasupäästöihin. Pakokaasumittausanalysaattorilla ei ollut mahdollista mitata Nox-päästöjä, vaan ainoastaan No-päästöjä. Tästä syystä pakokaasupäästöjen vertailu Stage- ja EPA normeihin oli hieman haastavaa. Mittaustulosten perusteella No-päästöt ylittävät yksinään Stage III A:n asettaman HC + Nox -päästörajan lambda-arvon ollessa hieman yli 1.
CHP-kontissa tutkittiin, millaisiin päästörajoihin päästään muuttamalla dieselmoottori biokaasumoottoriksi ja mitä muutoksia tämä tarvitsee. Opinnäytetyössä ei aivan päästy tavoiteltuihin pakokaasupäästöihin. Pakokaasumittausanalysaattorilla ei ollut mahdollista mitata Nox-päästöjä, vaan ainoastaan No-päästöjä. Tästä syystä pakokaasupäästöjen vertailu Stage- ja EPA normeihin oli hieman haastavaa. Mittaustulosten perusteella No-päästöt ylittävät yksinään Stage III A:n asettaman HC + Nox -päästörajan lambda-arvon ollessa hieman yli 1.