Liikkuvan kaluston kuljettajien lisäpäteyyskoulutuksen aineiston laadinta ja päivitys
Karjalainen, Mikko (2019)
Karjalainen, Mikko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113938
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113938
Tiivistelmä
Tässä työssä tehtiin koulutus- ja kertauskoulutusohjeet Destia Rail Oy:n rautateillä liikennöivälle kalustolle. Ohjeiden pohjalta kalustoon perehtymätön kuljettaja voidaan kouluttaa tuntemaan kuljetuksen vaatimat valmistelut ja toimenpiteet. Lisäksi ohjeiden täytyi täyttää Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2007/59/EY, jossa määritellään ja yksityiskohtaisesti luetellaan kuljettajien vaadittu tietomäärä kuljettamastaan kalustosta.
Lähtökohtana oli tilanne, jossa ohjeita ei ollut, vaan kuljettajat perehdyttivät uudet kuljettajat työn ohella tai kuljettajat opettelivat laitteiden kuljetuksen valmistajien käyttöohjekirjojen ja käyttökoulutuksien pohjalta. Valmistajan käyttöohjekirjojen pohjalta opettelu oli hidasta, ja joissakin tapauksissa ohjeet tai niiden kuvat olivat puutteelliset.
Työn tuloksena tilaajan yhdeksälle koneelle eli viidelle tukemiskoneelle, kolmelle vetoyksikölle ja yhdelle sepelin muotoilukoneelle laadittiin konekohtaiset kuljetusohjeet. Ohjeet sisälsivät koneiden käyttöön, kuljetukseen ja hinaamiseen liittyvät tiedot, kuten käynnistyksen ja liikkeellelähdön ohjeet askelittain. Lisäksi ratakuorma-auton ja pienveturin ohjeisiin lisättiin lumiauravarustuksen käyttöohjeet. In this work, training and recap instructions were made for Destia Rail Inc:s railway maintenance vehicles. From these instructions, a conductor unfamiliar with the vehicles could be trained to know the preparations and measures necessary to use the equipment. In addition, the instructions had to fulfill European Parliament and Council’s directive 2007/59/EY, in which the conductor’s required amount of knowledge to operate the vehicles they are using, is listed.
Basis of the work is, there were no instructions for the conductors, but they had to orientate new crew members during their normal working time, or the new conductors had to learn from the manufacturer’s user manuals and user training. Studying from the manufacturer’s manuals was slow, and in some case they or their illustration was incomplete.
As a result, specific instructions were made for the client’s nine maintenance vehicles, including five damping machines, three work locomotives, and one ballast forming machine. The guides included instructions on how to operate, drive and tow, for example how to start up and get under way step by step. In addition, the instructions for the railway truck and switcher included guides how to use their additional snow plows during wintertime.
Lähtökohtana oli tilanne, jossa ohjeita ei ollut, vaan kuljettajat perehdyttivät uudet kuljettajat työn ohella tai kuljettajat opettelivat laitteiden kuljetuksen valmistajien käyttöohjekirjojen ja käyttökoulutuksien pohjalta. Valmistajan käyttöohjekirjojen pohjalta opettelu oli hidasta, ja joissakin tapauksissa ohjeet tai niiden kuvat olivat puutteelliset.
Työn tuloksena tilaajan yhdeksälle koneelle eli viidelle tukemiskoneelle, kolmelle vetoyksikölle ja yhdelle sepelin muotoilukoneelle laadittiin konekohtaiset kuljetusohjeet. Ohjeet sisälsivät koneiden käyttöön, kuljetukseen ja hinaamiseen liittyvät tiedot, kuten käynnistyksen ja liikkeellelähdön ohjeet askelittain. Lisäksi ratakuorma-auton ja pienveturin ohjeisiin lisättiin lumiauravarustuksen käyttöohjeet.
Basis of the work is, there were no instructions for the conductors, but they had to orientate new crew members during their normal working time, or the new conductors had to learn from the manufacturer’s user manuals and user training. Studying from the manufacturer’s manuals was slow, and in some case they or their illustration was incomplete.
As a result, specific instructions were made for the client’s nine maintenance vehicles, including five damping machines, three work locomotives, and one ballast forming machine. The guides included instructions on how to operate, drive and tow, for example how to start up and get under way step by step. In addition, the instructions for the railway truck and switcher included guides how to use their additional snow plows during wintertime.