Automaattinen kuvausjärjestelmä ureakristallisaation kuvaukseen
Järvelä, Tatu (2019)
Järvelä, Tatu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113851
Tiivistelmä
Työssä suunniteltiin moottori- ja päästölaboratorioon automaattinen ureakristallisaation kuvausjärjestelmä, joka suorittaa kuvausprosessin automaattisesti ennakkoon määrätyllä hetkellä. Kuva otetaan, jotta voidaan tarkkailla ureakristallisaation muodostumista eri olosuhteissa.
Kuvaus suoritetaan moottorin käydessä. Kamera on kuvauskohteessa vain kuvanottohetkellä. Kameran lineaariliike on toteutettu liikeruuvilla ja liukujohteilla, joiden ympärille järjestelmän muu mekaniikka suunniteltiin. Ruuvia pyöritetään askelmoottorilla. Kameran objektiivi suunniteltiin liikkumaan suljetun putken sisällä, minkä avulla kuvaus voidaan tehdä myös moottorin käydessä ilman putkeen asennettavaa näkölasia, joka saattaisi heijastaa valoa heikentäen kuvanlaatua.
Kameralle tehtiin oma ohjausjärjestelmä ohjelmoitavalla logiikalla. Logiikalla ohjataan lineaariliikkeen ja palloventtiilin lisäksi kameran etälaukaisua sekä objektiivin valoa. Kuvien siirto tehdään kameravalmistajan ohjelmistolla käyttäen wifi-yhteyttä. Omalla ohjausjärjestelmällä kamerajärjestelmä on helposti siirrettävissä testisolusta toiseen.
Kamerajärjestelmää ei päästy kokeilemaan tämän opinnäytetyön aikana todellisessa tilanteessa moottorin käydessä. Toiminnan kokeilu tehtiin kytkemällä kamerajärjestelmä moottori- ja päästölaboratoriossa käytössä olevaan testausjärjestelmään sekä moottorista irralliseen pakolinjaan. Kokeilun perusteella voitiin todeta ohjelman eri vaiheiden toiminta sekä varmistettiin yhteyden toimivuus ohjausjärjestelmien välillä. Kamerajärjestelmän lopullinen käyttöönotto ja testaus suoritetaan tulevan kesän aikana
Kuvaus suoritetaan moottorin käydessä. Kamera on kuvauskohteessa vain kuvanottohetkellä. Kameran lineaariliike on toteutettu liikeruuvilla ja liukujohteilla, joiden ympärille järjestelmän muu mekaniikka suunniteltiin. Ruuvia pyöritetään askelmoottorilla. Kameran objektiivi suunniteltiin liikkumaan suljetun putken sisällä, minkä avulla kuvaus voidaan tehdä myös moottorin käydessä ilman putkeen asennettavaa näkölasia, joka saattaisi heijastaa valoa heikentäen kuvanlaatua.
Kameralle tehtiin oma ohjausjärjestelmä ohjelmoitavalla logiikalla. Logiikalla ohjataan lineaariliikkeen ja palloventtiilin lisäksi kameran etälaukaisua sekä objektiivin valoa. Kuvien siirto tehdään kameravalmistajan ohjelmistolla käyttäen wifi-yhteyttä. Omalla ohjausjärjestelmällä kamerajärjestelmä on helposti siirrettävissä testisolusta toiseen.
Kamerajärjestelmää ei päästy kokeilemaan tämän opinnäytetyön aikana todellisessa tilanteessa moottorin käydessä. Toiminnan kokeilu tehtiin kytkemällä kamerajärjestelmä moottori- ja päästölaboratoriossa käytössä olevaan testausjärjestelmään sekä moottorista irralliseen pakolinjaan. Kokeilun perusteella voitiin todeta ohjelman eri vaiheiden toiminta sekä varmistettiin yhteyden toimivuus ohjausjärjestelmien välillä. Kamerajärjestelmän lopullinen käyttöönotto ja testaus suoritetaan tulevan kesän aikana