Asennusorganisaation henkilöstön osaamisen kehittäminen
Sorvari, Annika (2019)
Sorvari, Annika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113757
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tavoitteena on laatia suunnitelma keskisuuren rakennusalan yrityksen asennus- ja huoltoverkoston henkilöstön osaamisen kehittämiseen. Työn runkona käytetään viittä tutkimuskysymystä. Ensimmäisenä kartoitetaan yrityksen strateginen osaamisen tarve tutkimalla yrityksen myynnin kehitystä. Tulevaisuuden osaamistarve arvioidaan organisaation myyntijohtajan haastattelun pohjalta.
Organisaation asennus- ja korjauspalveluiden strategisen osaamistarpeen määrittelemisen jälkeen kartoitetaan henkilöstön osaamisen nykytila ja resurssien jakaantuminen sekä osaamisalueittain, että maantieteellisesti. Lisäksi tutkitaan asennusverkoston kipualueita ja toiminnan kehittämisen tarpeita. Tutkimuksen pohjana käytetään asennustyönjohtajalle suunnattua haastattelua. Tässä osiossa tarkastellaan myös mitkä toiminnot ovat ulkoistettavissa ja mitkä on pidettävä organisaation sisällä ja miksi.
Tietoperusta koostuu ajankohtaisista osaamisen johtamisen sekä kykyjohtamisen teorioista, jotka on poimittu ajankohtaisesta ammattialan kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Teorian pohjalta selvitetään, kuinka yrityksen osaamista voidaan organisaation strategian mukaisesti kehittää. Kykyjohtamisen teoriaa hyödyntäen rakennetaan yrityksen palveluja olemassa olevan osaamisen ympärille. Osaamisen johtamisen oleellisena osana olevaa tiedon jakamisen teoriaa lähestytään opinnäytetyössä Nonakan ja Takeuchin tiedon muuntumisen mallin kautta. Lisäksi työssä hyödynnetään oppivan organisaation näkökulmia yrityksen osaamisen jatkuvassa kehittämisessä.
Opinnäytetyössä tarkastellaan toimeksiantajayrityksen asennus-, korjaus- ja huoltopalveluja omina kehitysalueina niiden eriävien palvelustrategioiden vuoksi. Asennusorganisaation toiminta perustuu tuotelähtöiseen palvelustrategiaan, sen sijaan huoltotoimintaa on tarkasteltava asiakaslähtöisen palvelustrategian näkökulmasta. Opinnäytetyön seuraavassa osiossa analysoidaan huoltopuolen heikkouksia, kyseenalaistetaan huollon toimintamalleja ja laaditaan palvelustrategialle kehitysehdotuksia. Osaamisen kehittämisen tärkeimpiä tavoitteita on työn laadun yhtenäistäminen. Laatuerojen havaitsemiseen kehitetään systemaattisia laadunvalvonnan menetelmiä.
Opinnäytetyössä vastataan asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Lopullisena tuotoksena toimeksiantajayritykselle laaditaan konkreettinen osaamisen kehittämisen toimenpidesuunnitelma. Toimenpidesuunnitelman pohjalta suositellaan tehtävän tarkempi koulutussuunnitelma. Lisäksi huoltotoimintaa suositellaan kehitettävän edelleen toimintojen optimoimiseksi. Käytännön osuus, pohdinta ja liitteet on poistettu opinnäytetyön julkisesta versiosta, sillä ne sisältävät yrityksen liikesalaisuuksia. The purpose of this bachelor’s thesis is to create a plan for the development of the knowledge and core competencies of the installation and maintenance employees of a construction company. The framework for this thesis is based on five central research questions. The company’s sales are examined to determine the need for the development of knowledge and core competencies. To determine future installation needs, the company’s Sales Manager is interviewed.
The state of current employee expertise is examined to determine what kinds of knowledge and competence already exist within the organization and how the knowledge and competence is distributed both in areas of expertise as well as geographically. The problem areas of the installation network are examined. To get insight into the development needs of the company’s installation department, an interview is conducted with the Installation Manager. An examination of which jobs can be outsourced and which functions need to be kept inside the organization are determined.
The theories used in this thesis have been chosen to provide viewpoints into knowledge management. Knowledge management theories are examined to determine how the company’s knowledge can be harvested to fit the strategic needs within the organization. Another point of view is provided by examining skills management theories, where it is suggested that the organization’s new services should be built around the skills already existing within the company. Nonaka’s and Takeuchi’ model of knowledge dimensions is examined to provide a framework for how knowledge can be shared within the organization.
In this thesis, installation and maintenance networks are analyzed from different perspectives because of their different strategic approaches. While installation is based on product-oriented service strategies, the maintenance strategy should be built on customer-oriented strategies. In the next section the weaknesses of the maintenance network are identified, processes are questioned, and a proposal is made for modifying the service strategy of the maintenance network. One of the ultimate goals for knowledge development is to increase quality of labor. In this thesis, measures for systematic quality control are outlined and proposed.
As a result, the research questions set for this thesis will be answered and as a final product, a knowledge development plan will be written. The plan lays out problem areas identified in the thesis and provides solutions for the development of knowledge and processes. A more specific educational and training plan is proposed to be done based on this thesis. Also, further process development studies are proposed to further enhance the maintenance procedures. The empirical part, Discussion and Appendices are classified to protect confidential company information.
Organisaation asennus- ja korjauspalveluiden strategisen osaamistarpeen määrittelemisen jälkeen kartoitetaan henkilöstön osaamisen nykytila ja resurssien jakaantuminen sekä osaamisalueittain, että maantieteellisesti. Lisäksi tutkitaan asennusverkoston kipualueita ja toiminnan kehittämisen tarpeita. Tutkimuksen pohjana käytetään asennustyönjohtajalle suunnattua haastattelua. Tässä osiossa tarkastellaan myös mitkä toiminnot ovat ulkoistettavissa ja mitkä on pidettävä organisaation sisällä ja miksi.
Tietoperusta koostuu ajankohtaisista osaamisen johtamisen sekä kykyjohtamisen teorioista, jotka on poimittu ajankohtaisesta ammattialan kirjallisuudesta ja tutkimuksista. Teorian pohjalta selvitetään, kuinka yrityksen osaamista voidaan organisaation strategian mukaisesti kehittää. Kykyjohtamisen teoriaa hyödyntäen rakennetaan yrityksen palveluja olemassa olevan osaamisen ympärille. Osaamisen johtamisen oleellisena osana olevaa tiedon jakamisen teoriaa lähestytään opinnäytetyössä Nonakan ja Takeuchin tiedon muuntumisen mallin kautta. Lisäksi työssä hyödynnetään oppivan organisaation näkökulmia yrityksen osaamisen jatkuvassa kehittämisessä.
Opinnäytetyössä tarkastellaan toimeksiantajayrityksen asennus-, korjaus- ja huoltopalveluja omina kehitysalueina niiden eriävien palvelustrategioiden vuoksi. Asennusorganisaation toiminta perustuu tuotelähtöiseen palvelustrategiaan, sen sijaan huoltotoimintaa on tarkasteltava asiakaslähtöisen palvelustrategian näkökulmasta. Opinnäytetyön seuraavassa osiossa analysoidaan huoltopuolen heikkouksia, kyseenalaistetaan huollon toimintamalleja ja laaditaan palvelustrategialle kehitysehdotuksia. Osaamisen kehittämisen tärkeimpiä tavoitteita on työn laadun yhtenäistäminen. Laatuerojen havaitsemiseen kehitetään systemaattisia laadunvalvonnan menetelmiä.
Opinnäytetyössä vastataan asetettuihin tutkimuskysymyksiin. Lopullisena tuotoksena toimeksiantajayritykselle laaditaan konkreettinen osaamisen kehittämisen toimenpidesuunnitelma. Toimenpidesuunnitelman pohjalta suositellaan tehtävän tarkempi koulutussuunnitelma. Lisäksi huoltotoimintaa suositellaan kehitettävän edelleen toimintojen optimoimiseksi. Käytännön osuus, pohdinta ja liitteet on poistettu opinnäytetyön julkisesta versiosta, sillä ne sisältävät yrityksen liikesalaisuuksia.
The state of current employee expertise is examined to determine what kinds of knowledge and competence already exist within the organization and how the knowledge and competence is distributed both in areas of expertise as well as geographically. The problem areas of the installation network are examined. To get insight into the development needs of the company’s installation department, an interview is conducted with the Installation Manager. An examination of which jobs can be outsourced and which functions need to be kept inside the organization are determined.
The theories used in this thesis have been chosen to provide viewpoints into knowledge management. Knowledge management theories are examined to determine how the company’s knowledge can be harvested to fit the strategic needs within the organization. Another point of view is provided by examining skills management theories, where it is suggested that the organization’s new services should be built around the skills already existing within the company. Nonaka’s and Takeuchi’ model of knowledge dimensions is examined to provide a framework for how knowledge can be shared within the organization.
In this thesis, installation and maintenance networks are analyzed from different perspectives because of their different strategic approaches. While installation is based on product-oriented service strategies, the maintenance strategy should be built on customer-oriented strategies. In the next section the weaknesses of the maintenance network are identified, processes are questioned, and a proposal is made for modifying the service strategy of the maintenance network. One of the ultimate goals for knowledge development is to increase quality of labor. In this thesis, measures for systematic quality control are outlined and proposed.
As a result, the research questions set for this thesis will be answered and as a final product, a knowledge development plan will be written. The plan lays out problem areas identified in the thesis and provides solutions for the development of knowledge and processes. A more specific educational and training plan is proposed to be done based on this thesis. Also, further process development studies are proposed to further enhance the maintenance procedures. The empirical part, Discussion and Appendices are classified to protect confidential company information.