Sosiaalisen median markkinointiviestinnän kehityssuunnitelma : Case Nappaa.fi -verkkohuutokauppa
Saajoranta, Sakari (2019)
Saajoranta, Sakari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013480
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää oululaisen sanomalehden Kalevan järjestämän Nappaa.fi-verkkohuutokaupan sosiaalisen median markkinointiviestintää. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia kehitysideoita jo toimeenpannusta markkinointiviestinnästä miettien samalla, kuinka verkkohuutokauppaan saataisiin lisää asiakkaita. Tämän opinnäytetyön pohjalta Kaleva voi valita mieluisimmat kehitysideat tulevaan Nappaa.fi-verkkohuutokaupan markkinointiviestintä-suunnitelmaan. Tämän työn aihe valikoitui Kalevan omasta tarpeesta verkkohuutokaupan oman markkinointiviestinnän kehitykseen, ja toimeksiantaja antoi hyvin vapaat kädet käyttää kehitys-ideoissa mielikuvitusta mutta kuitenkin annettua tavoitetta silmällä pitäen. Aiheen laajuuden vuoksi toteutus rajaa markkinointiviestinnän kehitysideat digitaalisen median alustoille, sillä muuten työn rajaus olisi koitunut suureksi ongelmaksi.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu sekä verkkolähteistä että painetuista lähteistä. Opinnäytetyön luonteen vuoksi suurin osa tietolähteistä ovat verkkolähteitä, ja sen vuoksi lähdekriittisyyteen on täytynyt kiinnittää erityistä huomiota. Opinnäytetyöni tietoperusta koostuu kahdesta eri osioista. Ensimmäisessä osiossa käydään läpi sosiaalisen median historiaa, sosiaalisen median tunnuspiirteitä sekä empiirisessä osiossa valittujen sosiaalisen median alustojen eroja. Samassa osiossa käydään vielä läpi digitaalista- sekä hakukonemarkkinointia. Toinen osio koostuu markkinointiviestintäsuunnitelmasta sekä tiettyjä ominaisuuksia mitä suunnitelmaan kuuluu. Markkinointiviestintäsuunnitelman pohjana käytettiin Kotlerin ja Kellerin markkinointiviestinnän runkoa.
Varsinainen kehittämistehtävä on implementoitu markkinointiviestinnän runkoon, jossa on analysoitu Nappaa.fi-verkkohuutokaupan tämän hetkinen tilanne, määritelty kampanjan kohderyhmät sekä tavoite, laadittu markkinointiviestintäsuunnitelma sekä sen toteuttamisen kanavat. Työni koostuu kehitysehdotuksista, ja varsin tärkeäksi kappaleeksi osoittautuukin itse markkinointiviestinnän tulosten seuranta. Tässä osiossa käydään läpi toteutetun markkinointiviestinnän tulosten mittaamista, sekä kuinka analysoida mittareista saatua dataa.
Työn lopuksi johtopäätökset ja pohdintaosiossa käyn läpi työn kulkua kirjoittajan näkökulmasta samalla miettien voisiko kyseisestä aiheesta tehdä vielä jatkotoimeksiantoja. Työn lopputuloksena on jo olemassa olevien markkinointiviestintäkanavien kehitysehdotuskokonaisuus, jotka ovat mietitty toteuttamisen näkökulmasta mahdollisimman yksinkertaisiksi sekä tarvittaessa nopeasti toteutettaviksi. The main purpose of this thesis was to improve social media marketing communications for Nappaa.fi, which is an online auction operated by a local newspaper Kaleva. The focus was to improve already existing marketing communications and to find methods to attract customers. The improvements introduced in this thesis can be utilized by Kaleva in the upcoming Nappaa.fi events. The thesis subject was determined by responding to Kaleva’s need for different methods of attracting more customers for the online auction and building brand awareness at the same time. The thesis covers only the digital platforms, as the scope of the subject would have been too broad otherwise.
The theoretical basis of this thesis was collected from both online sources as well as printed sources. The theory is split in two separate chapters. The first one consists of the history of social media, the main characteristics of social media and the differences between the channels of social media I have chosen to use in the empirical section. The social media section relates to digital marketing as well as adword-marketing in Google Ads. The second section contains theory of creating a marketing communications plan, as described by Kotler and Keller.
The empirical section has been implemented using the same marketing communications plan as mentioned above. The plan includes analyzing the current situation of the Nappaa.fi online auction, determining the target audience and the main goal. Then creating a marketing communications plan with described improvements and choosing the appropriate channels. The last part of the plan is analyzing the results, providing analytics and data for the evaluation.
The final part of this thesis are the conclusions and reflection, which provide insight from the authors point of view. The applicable results of this thesis are modern and practical marketing communication improvements made for Nappaa.fi social media channels. The improvements create a system, which can be integrated and implemented into the current marketing communication strategy of Nappaa.fi, allowing for a quick and easy application if required.
Opinnäytetyön tietoperusta koostuu sekä verkkolähteistä että painetuista lähteistä. Opinnäytetyön luonteen vuoksi suurin osa tietolähteistä ovat verkkolähteitä, ja sen vuoksi lähdekriittisyyteen on täytynyt kiinnittää erityistä huomiota. Opinnäytetyöni tietoperusta koostuu kahdesta eri osioista. Ensimmäisessä osiossa käydään läpi sosiaalisen median historiaa, sosiaalisen median tunnuspiirteitä sekä empiirisessä osiossa valittujen sosiaalisen median alustojen eroja. Samassa osiossa käydään vielä läpi digitaalista- sekä hakukonemarkkinointia. Toinen osio koostuu markkinointiviestintäsuunnitelmasta sekä tiettyjä ominaisuuksia mitä suunnitelmaan kuuluu. Markkinointiviestintäsuunnitelman pohjana käytettiin Kotlerin ja Kellerin markkinointiviestinnän runkoa.
Varsinainen kehittämistehtävä on implementoitu markkinointiviestinnän runkoon, jossa on analysoitu Nappaa.fi-verkkohuutokaupan tämän hetkinen tilanne, määritelty kampanjan kohderyhmät sekä tavoite, laadittu markkinointiviestintäsuunnitelma sekä sen toteuttamisen kanavat. Työni koostuu kehitysehdotuksista, ja varsin tärkeäksi kappaleeksi osoittautuukin itse markkinointiviestinnän tulosten seuranta. Tässä osiossa käydään läpi toteutetun markkinointiviestinnän tulosten mittaamista, sekä kuinka analysoida mittareista saatua dataa.
Työn lopuksi johtopäätökset ja pohdintaosiossa käyn läpi työn kulkua kirjoittajan näkökulmasta samalla miettien voisiko kyseisestä aiheesta tehdä vielä jatkotoimeksiantoja. Työn lopputuloksena on jo olemassa olevien markkinointiviestintäkanavien kehitysehdotuskokonaisuus, jotka ovat mietitty toteuttamisen näkökulmasta mahdollisimman yksinkertaisiksi sekä tarvittaessa nopeasti toteutettaviksi.
The theoretical basis of this thesis was collected from both online sources as well as printed sources. The theory is split in two separate chapters. The first one consists of the history of social media, the main characteristics of social media and the differences between the channels of social media I have chosen to use in the empirical section. The social media section relates to digital marketing as well as adword-marketing in Google Ads. The second section contains theory of creating a marketing communications plan, as described by Kotler and Keller.
The empirical section has been implemented using the same marketing communications plan as mentioned above. The plan includes analyzing the current situation of the Nappaa.fi online auction, determining the target audience and the main goal. Then creating a marketing communications plan with described improvements and choosing the appropriate channels. The last part of the plan is analyzing the results, providing analytics and data for the evaluation.
The final part of this thesis are the conclusions and reflection, which provide insight from the authors point of view. The applicable results of this thesis are modern and practical marketing communication improvements made for Nappaa.fi social media channels. The improvements create a system, which can be integrated and implemented into the current marketing communication strategy of Nappaa.fi, allowing for a quick and easy application if required.