Sisäinen markkinointi päivittäistavarakaupan käyttötavaraosastolla
Knuuti, Aleksi (2019)
Knuuti, Aleksi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013476
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013476
Tiivistelmä
Opinnäytetyö kohdistettiin juuri tälle yritykselle, koska työn tarkoituksena oli auttaa sitä kehittymään entistä paremmaksi omalla alallaan. Sisäistä markkinointia tutkittiin työssä tarkemmin, sillä kohdeyrityksessä asiakaspalvelu on erittäin merkittävässä asemassa ja sen toimivuuteen voidaan vaikuttaa sisäisen markkinoinnin eri keinoilla.
Tavoitteena oli selvittää mikä oli sisäisen markkinoinnin nykytila toimeksiantajayrityksessä. Pyrkimyksenä oli myös tuoda esille potentiaalisia kehityskohteita ja parannusehdotuksia. Työn pohjana toimi kattava tietoperusta aihepiiriin liittyen, jota hyödynnettiin tutkimuksen ja koko työprosessin edetessä.
Tietoperusta koostuu sisäisen markkinoinnin eri osa-alueista, kuten motivoinnista, sitouttamisesta, tiedottamisesta, vuorovaikuttamisesta ja perehdyttämisestä. Näiden aihepiirien pohjalta toteutettiin kyselytutkimus, joka toimi kvantitatiivisena tutkimusmenetelmänä. Täydentävinä ja avustavina keinoina käytettiin ryhmähaastattelua ja avointa havainnointia sekä kokemusperäistä tietoa. Tietoperustan päälähteenä toimi Christian Grönroosin kirjallisuus, mutta kokonaisuudessaan aineisto kerättiin monipuolisesti erityyppisistä lähteistä.
Henkilöstökyselyn avulla saavutetut tulokset kertoivat selkeästi sisäisen markkinoinnin olevan kokonaisuudessaan hyvällä mallilla yrityksessä, mutta myös joitakin kehityskohteita löytyi. Tulokset antoivat hyödyllistä tietoa esimerkiksi tiedottamiseen ja tiedottamiskanaviin liittyen. Juuri näiltä osa-alueilta tietoa kaivattiinkin erityisesti esimiesten puolelta.
Selkeimmin henkilöstö oli tyytymätön työssä kehittymiseen saatavaan tuen määrän. Monivalintakysymykset antoivat yleisesti tietoa yrityksen sisäisen markkinoinnin tilanteesta ja avoimien kysymysten avulla saatiin yksityiskohtaisempaa informaatiota siitä, millä tavoin konkreettista hyötyä oli mahdollista saavuttaa.
Kehitysehdotuksista muutamat olivat sellaisia, mitkä voitiin heti viedä eteenpäin. Tiedottamista koskevat ehdotukset olivat tervetulleita esimiesten puolelta ja niitä saatiin sekä pystyttiin viemään toteutuksen tasolle asti. Tulevaisuudessa myös muita tiedottamisen apuvälineitä tullaan mahdollisesti ottamaan käyttöön. This thesis was completed in order to help the commissioning company become even more successful at its own field. The focus of the study was on the company´s internal marketing because it is important to ensure that the internal marketing is adequate in a firm where good quality customer service plays an essential role.
The goal was to find out what is the current state of internal marketing in the company. Other aims included bringing out potential development areas and suggestions on how to improve the current situation. This work was based on comprehensive theoretical background which was utilized in the actual research and during the entire process.
The theory part consists of various fields of internal marketing such as motivating, informing, induction, interaction and commitment. The quantitative research method was implemented as a staff survey based on the topics mentioned above. As a complementary method there was a group interview. In addition, experimental knowledge and observation method were utilized. Literature by Christian Grönroos was used as a main source in the theoretical framework but source materials were diverse.
The results of the staff survey showed that the current condition of the company internal marketing is good. However, also some development areas turned up. The results provided useful in-formation for example on informing employees and communication channels. Information from this area was particularly welcomed from the supervisors´ point of view.
Most clearly the staff was dissatisfied with the amount of support available concerning development at work. Multiple choice questions provided general information about the company’s internal marketing situation. Instead, the traditional questions offered more detailed data, which have led into concrete actions.
The company supervisors commented that the possible development suggestions could involve especially how to inform employees. Several of the received suggestions cannot be implemented but some are already in use. In the future, it is possible that also other communication tools may possibly be implemented.
Tavoitteena oli selvittää mikä oli sisäisen markkinoinnin nykytila toimeksiantajayrityksessä. Pyrkimyksenä oli myös tuoda esille potentiaalisia kehityskohteita ja parannusehdotuksia. Työn pohjana toimi kattava tietoperusta aihepiiriin liittyen, jota hyödynnettiin tutkimuksen ja koko työprosessin edetessä.
Tietoperusta koostuu sisäisen markkinoinnin eri osa-alueista, kuten motivoinnista, sitouttamisesta, tiedottamisesta, vuorovaikuttamisesta ja perehdyttämisestä. Näiden aihepiirien pohjalta toteutettiin kyselytutkimus, joka toimi kvantitatiivisena tutkimusmenetelmänä. Täydentävinä ja avustavina keinoina käytettiin ryhmähaastattelua ja avointa havainnointia sekä kokemusperäistä tietoa. Tietoperustan päälähteenä toimi Christian Grönroosin kirjallisuus, mutta kokonaisuudessaan aineisto kerättiin monipuolisesti erityyppisistä lähteistä.
Henkilöstökyselyn avulla saavutetut tulokset kertoivat selkeästi sisäisen markkinoinnin olevan kokonaisuudessaan hyvällä mallilla yrityksessä, mutta myös joitakin kehityskohteita löytyi. Tulokset antoivat hyödyllistä tietoa esimerkiksi tiedottamiseen ja tiedottamiskanaviin liittyen. Juuri näiltä osa-alueilta tietoa kaivattiinkin erityisesti esimiesten puolelta.
Selkeimmin henkilöstö oli tyytymätön työssä kehittymiseen saatavaan tuen määrän. Monivalintakysymykset antoivat yleisesti tietoa yrityksen sisäisen markkinoinnin tilanteesta ja avoimien kysymysten avulla saatiin yksityiskohtaisempaa informaatiota siitä, millä tavoin konkreettista hyötyä oli mahdollista saavuttaa.
Kehitysehdotuksista muutamat olivat sellaisia, mitkä voitiin heti viedä eteenpäin. Tiedottamista koskevat ehdotukset olivat tervetulleita esimiesten puolelta ja niitä saatiin sekä pystyttiin viemään toteutuksen tasolle asti. Tulevaisuudessa myös muita tiedottamisen apuvälineitä tullaan mahdollisesti ottamaan käyttöön.
The goal was to find out what is the current state of internal marketing in the company. Other aims included bringing out potential development areas and suggestions on how to improve the current situation. This work was based on comprehensive theoretical background which was utilized in the actual research and during the entire process.
The theory part consists of various fields of internal marketing such as motivating, informing, induction, interaction and commitment. The quantitative research method was implemented as a staff survey based on the topics mentioned above. As a complementary method there was a group interview. In addition, experimental knowledge and observation method were utilized. Literature by Christian Grönroos was used as a main source in the theoretical framework but source materials were diverse.
The results of the staff survey showed that the current condition of the company internal marketing is good. However, also some development areas turned up. The results provided useful in-formation for example on informing employees and communication channels. Information from this area was particularly welcomed from the supervisors´ point of view.
Most clearly the staff was dissatisfied with the amount of support available concerning development at work. Multiple choice questions provided general information about the company’s internal marketing situation. Instead, the traditional questions offered more detailed data, which have led into concrete actions.
The company supervisors commented that the possible development suggestions could involve especially how to inform employees. Several of the received suggestions cannot be implemented but some are already in use. In the future, it is possible that also other communication tools may possibly be implemented.