Epilepsia murrosikäisellä
Koivukangas, Petra; Kähkönen, Jenny (2019)
Koivukangas, Petra
Kähkönen, Jenny
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013464
Tiivistelmä
Epilepsiaa sairastava murrosikäinen voi olla missä yläkoulussa tahansa. Tästä syystä kaikilla olisi hyvä olla tietoa kohtauksen saaneen nuoren auttamisesta sekä epilepsia kohtauksen tunnistamisesta. Suuressa yläkoulussa oppilaita voi olla paljon. Kaikki opettajat eivät välttämättä tunnista epilepsiaa sairastavaa nuorta ulkonäöllisesti, vaikka koulussa tiedettäisiinkin tällaisen oppilaan olevan.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa Oulun kaupungin yläkoulujen henkilökunnalle selkeä ja lyhyt informatiivinen opas epilepsian ensiavusta. Oppaan sisältöön kuuluu epilepsiakohtauksen ensiapu, kohtauslääkkeen anto sekä tietoa epilepsiakohtauksen oireista. Opas on tuotettu ajankohtaiseen tietoon pohjautuen käypähoitosuositusten mukaan.
Opinnäytetyömme tärkeimpänä tavoitteena oli suunnitella ja tuottaa toimiva sekä helppolukuinen opas, joka sisältää selkeät toimintaohjeet epilepsiakohtauksen sattuessa. Yläkoulujen henkilökunnat antoivat oppaasta palautetta laatimamme palautelomakkeen avulla. Palautteiden pohjalta muokkasimme opasta palvelemaan heidän tarpeitaan. Opasta pidettiin hyödyllisenä ja selkeänä. Vastaajat myös kokivat, että tarvittava tieto löytyy helposti ja nopeasti.
Opinnäytetyön teoria osuuden lähteinä on käytetty kirjallisuutta sekä internet-lähteitä. Tietoperustassa on käsitelty murrosikäisen kasvua ja kehitystä sekä epilepsian vaikutusta siihen. Lisäksi käsittelimme epilepsiaa, sen hoitoa sekä epilepsian vaikutusta nuoren koulunkäyntiin. An epileptic pubescent youth can attend any school, and that is why everyone should have the information needed to identify and help a student having an epileptic seizure. A big upper or middle school might have hundreds or thousands of students and teachers may not identify an epileptic youth by appearance even though epilepsy within the school populus is known to exist.
The purpose of our thesis is to provide the staff of Oulu city schools with a short and informative guide on first aid on an epileptic students first aid. The contents of the guide include epileptic first aid, the giving of seizure medication, and information about the symptoms of an epileptic seizure. The guide has been produced with current knowledge and treatment recommendations taken into account.
The goal of our thesis is to make a functional and easy to read guide that includes clear instructions in the event of an epileptic seizure. The staff of upper schools gave feedback with our feedback form. Based on this feedback we modified our guide to serve their needs. The guide on second view was seen as useful and clear, the responders also felt that the information in the guide was quick and easy to find.
The theory part of the thesis includes both written and internet sources. The factual base deals with growth, development and the effect of epilepsy on both of these subjects. In addition we consider the treatment and care related to the schooling of a child with epilepsy.
Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa Oulun kaupungin yläkoulujen henkilökunnalle selkeä ja lyhyt informatiivinen opas epilepsian ensiavusta. Oppaan sisältöön kuuluu epilepsiakohtauksen ensiapu, kohtauslääkkeen anto sekä tietoa epilepsiakohtauksen oireista. Opas on tuotettu ajankohtaiseen tietoon pohjautuen käypähoitosuositusten mukaan.
Opinnäytetyömme tärkeimpänä tavoitteena oli suunnitella ja tuottaa toimiva sekä helppolukuinen opas, joka sisältää selkeät toimintaohjeet epilepsiakohtauksen sattuessa. Yläkoulujen henkilökunnat antoivat oppaasta palautetta laatimamme palautelomakkeen avulla. Palautteiden pohjalta muokkasimme opasta palvelemaan heidän tarpeitaan. Opasta pidettiin hyödyllisenä ja selkeänä. Vastaajat myös kokivat, että tarvittava tieto löytyy helposti ja nopeasti.
Opinnäytetyön teoria osuuden lähteinä on käytetty kirjallisuutta sekä internet-lähteitä. Tietoperustassa on käsitelty murrosikäisen kasvua ja kehitystä sekä epilepsian vaikutusta siihen. Lisäksi käsittelimme epilepsiaa, sen hoitoa sekä epilepsian vaikutusta nuoren koulunkäyntiin.
The purpose of our thesis is to provide the staff of Oulu city schools with a short and informative guide on first aid on an epileptic students first aid. The contents of the guide include epileptic first aid, the giving of seizure medication, and information about the symptoms of an epileptic seizure. The guide has been produced with current knowledge and treatment recommendations taken into account.
The goal of our thesis is to make a functional and easy to read guide that includes clear instructions in the event of an epileptic seizure. The staff of upper schools gave feedback with our feedback form. Based on this feedback we modified our guide to serve their needs. The guide on second view was seen as useful and clear, the responders also felt that the information in the guide was quick and easy to find.
The theory part of the thesis includes both written and internet sources. The factual base deals with growth, development and the effect of epilepsy on both of these subjects. In addition we consider the treatment and care related to the schooling of a child with epilepsy.