User experience design : Qualitative usability research. Case: PrivacyAnt software
Keränen, Hanna (2019)
Keränen, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013454
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013454
Tiivistelmä
The aim of this study is to provide the reader a good understanding of importance of user experience design in product development. This bachelor’s thesis describes user experience in a wider frame of reference and what it is in relation to its partitions. A case study of qualitative usability research done for PrivacyAnt Ltd. on PrivacyAnt software is also described.
As being an important part of user experience, usability is defined. Qualitative usability research method, its characteristics and phases are explained as a method of measuring usability. The phases of the conducted usability research are explained from planning the research to analyzing the results.
The main results of the research indicate usability problems in the areas of navigation, workflow and human-computer-interaction, decreasing the usability and therefore user experience. Improvement suggestions for the PrivacyAnt software considering navigation are provided and are recommended to be implemented first, as they are believed to improve other areas where the problems were found as well. Frequent and continuous user involvement is recommended to improve the development of the product and to achieve better user experience. Tämä opinnäytetyö kuvaa käyttäjäkokemusta laajassa viitekehyksessä huomioiden käyttäjäkokemuksen koostavat osat. PrivacyAnt Oy:lle tehty PrivacyAnt ohjelmiston laadullinen käyttäjätutkimus kuvaillaan tässä työssä.
Tuotteen käytettävyyden ollessa merkittävä osa käyttäjäkokemusta, käytettävyys on esitelty ja määritelty omana kokonaisuutenaan. Laadullinen käytettävyystutkimus, sen ominaisuudet ja vaiheet ovat kuvattu käytettävyyden mittaamisen menetelmänä. Toteutetun käytettävyystutkimuksen vaiheet kuvaillaan testauksen suunnittelusta tulosten analyysiin.
Tulokset osoittavat, että tuotteessa on käytettävyysongelmia navigaation, toimintopolun sekä käyttäjän ja järjestelmän välisen vuorovaikutuksen osa-alueilla. Ilmenneet käytettävyysongelmat heikentävät käyttäjäkokemusta. Navigaation ongelmien korjaamisen uskotaan parantavan myös muilla osa-alueilla havaittuja käytettävyysongelmia. Navigaatioon liittyvät parannusehdotuksen suositellaan toteutettavan siksi ensimmäisenä. Paremman käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi suositellaan jatkuvaa käyttäjien osallistamista kehittämisprosessiin.
As being an important part of user experience, usability is defined. Qualitative usability research method, its characteristics and phases are explained as a method of measuring usability. The phases of the conducted usability research are explained from planning the research to analyzing the results.
The main results of the research indicate usability problems in the areas of navigation, workflow and human-computer-interaction, decreasing the usability and therefore user experience. Improvement suggestions for the PrivacyAnt software considering navigation are provided and are recommended to be implemented first, as they are believed to improve other areas where the problems were found as well. Frequent and continuous user involvement is recommended to improve the development of the product and to achieve better user experience.
Tuotteen käytettävyyden ollessa merkittävä osa käyttäjäkokemusta, käytettävyys on esitelty ja määritelty omana kokonaisuutenaan. Laadullinen käytettävyystutkimus, sen ominaisuudet ja vaiheet ovat kuvattu käytettävyyden mittaamisen menetelmänä. Toteutetun käytettävyystutkimuksen vaiheet kuvaillaan testauksen suunnittelusta tulosten analyysiin.
Tulokset osoittavat, että tuotteessa on käytettävyysongelmia navigaation, toimintopolun sekä käyttäjän ja järjestelmän välisen vuorovaikutuksen osa-alueilla. Ilmenneet käytettävyysongelmat heikentävät käyttäjäkokemusta. Navigaation ongelmien korjaamisen uskotaan parantavan myös muilla osa-alueilla havaittuja käytettävyysongelmia. Navigaatioon liittyvät parannusehdotuksen suositellaan toteutettavan siksi ensimmäisenä. Paremman käyttäjäkokemuksen saavuttamiseksi suositellaan jatkuvaa käyttäjien osallistamista kehittämisprosessiin.