Laatukäsikirja vauriokorjaamolle
Palola, Taneli (2019)
Palola, Taneli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013448
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052013448
Tiivistelmä
Yritystoiminnassa laadulla haetaan tavallisesti mahdollisimman kustannustehokasta ja tuottavaa tapaa niin, että asiakkaiden tarpeet ja odotukset saadaan täytettyä. Tämän laatukäsitteen täyttämiseen on kehitetty erilaisia menetelmiä kuten laatusertifiointi, joka voidaan hankkia yritykselle laatukäsikirjan avulla. Opinnäytetyössä laadittiin yritykselle laatukäsikirja, joka toimisi pohjana yrityksen laadunhallintajärjestelmän rakennusprojektissa sekä työkaluna jokapäiväisessä toiminnassa. Lisäksi laatukäsikirjan avulla yritys tulee hakemaan laatusertifiointia, jota nyky-yhteiskunnassa useat yritykset yhteistyökumppaneiltaan vaativat. Sertifikaatin avulla yritys voi myös todentaa asiakkaille toimivansa laadukkaasti.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin laadun ja sen hallinnan teoriaan yritystoiminnan näkökulmasta. Lisäksi opinnäytetyössä esitellään ISO 9000 -standardi sekä AKL-laatuohjelma ja AKL-laatukäsikirjan rakenne, jonka mukaan yritykselle valmistettiin laatukäsikirja sen jokapäiväiseen toimintaan. Lopuksi laatukäsikirjalle suoritettiin sisäinen auditointi, jossa sitä verrattiin yrityksen toimintoihin. Toimintatavoista löydettiin poikkeamia, jotka kirjattiin muistiin odottamaan korjaavia toimenpiteitä. Tämän jälkeen laatukäsikirja otettiin käyttöön yrityksen päivittäiseen toimintaan.
Tuloksena saatiin yrityksen käyttöön hyvin soveltuva laatukäsikirja. Käsikirja kuvaa yrityksen toiminnan eri osa-alueet yksityiskohtaisesti, mutta on kuitenkin helposti luettava ja siksi se palvelee hyvin yrityksen työntekijöitä yhteisten toimintamallien noudattamisessa. Käsikirjan avulla yritys hakee myöhemmin AKL-laatusertifiointia, minkä lisäksi käsikirja toimii pohjana myöhemmin laadunhallintajärjestelmän luomisessa. Quality in industrial corporations is commonly understood as economical and productive efficiency in a way that the customers expectations and needs are fulfilled. Companies and corporations have come up with different ways to define this quality. One of these ways is a quality certification that can be acquired with the help of a quality manual. The objective of this thesis was to provide a quality manual for a company which could be used as a frame in building the company’s quality management system and as a tool in everyday functions. With the help of the quality manual the company can also apply for a quality certificate which is commonly demanded in the modern corporate world. The quality certificate is also a written proof of quality.
A quality manual according to AKL quality program was made for the company’s everyday functions. In the first phase I studied the structure of a quality manual and the theory of quality management. After this the quality
manual was created and it was mirrored in the company’s functions. Correction proposals and acts were made according to the quality manual. In the end the
quality manual was introduced and an administrator guidelines were assigned.
As a result a functioning and well suited quality manual was provided for the company. The manual is specific in the company’s different operations but is still easy to read and so serves the workers well keeping up the agreed operating models. With the help of the quality manual the company is going to apply for a quality certificate and it also is going to work as a frame on building the company’s quality management system.
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin laadun ja sen hallinnan teoriaan yritystoiminnan näkökulmasta. Lisäksi opinnäytetyössä esitellään ISO 9000 -standardi sekä AKL-laatuohjelma ja AKL-laatukäsikirjan rakenne, jonka mukaan yritykselle valmistettiin laatukäsikirja sen jokapäiväiseen toimintaan. Lopuksi laatukäsikirjalle suoritettiin sisäinen auditointi, jossa sitä verrattiin yrityksen toimintoihin. Toimintatavoista löydettiin poikkeamia, jotka kirjattiin muistiin odottamaan korjaavia toimenpiteitä. Tämän jälkeen laatukäsikirja otettiin käyttöön yrityksen päivittäiseen toimintaan.
Tuloksena saatiin yrityksen käyttöön hyvin soveltuva laatukäsikirja. Käsikirja kuvaa yrityksen toiminnan eri osa-alueet yksityiskohtaisesti, mutta on kuitenkin helposti luettava ja siksi se palvelee hyvin yrityksen työntekijöitä yhteisten toimintamallien noudattamisessa. Käsikirjan avulla yritys hakee myöhemmin AKL-laatusertifiointia, minkä lisäksi käsikirja toimii pohjana myöhemmin laadunhallintajärjestelmän luomisessa.
A quality manual according to AKL quality program was made for the company’s everyday functions. In the first phase I studied the structure of a quality manual and the theory of quality management. After this the quality
manual was created and it was mirrored in the company’s functions. Correction proposals and acts were made according to the quality manual. In the end the
quality manual was introduced and an administrator guidelines were assigned.
As a result a functioning and well suited quality manual was provided for the company. The manual is specific in the company’s different operations but is still easy to read and so serves the workers well keeping up the agreed operating models. With the help of the quality manual the company is going to apply for a quality certificate and it also is going to work as a frame on building the company’s quality management system.