Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Elementtimenetelmän hyödyntäminen ambulanssien potilastilojen rakenteiden testauksissa : Profile Vehicles Oy

Mulari, Jarkko (2024)

Avaa tiedosto
Mulari_Jarkko.pdf (1.954Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Mulari, Jarkko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113936
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, kuinka toimeksiantajayrityksessä voitaisiin hyödyntää elementtimenetelmään (engl. Finite Element Method) perustuvaa laskentaohjelmistoa ambulanssien potilastilojen rakenteiden testauksissa. Työ on tutkimus-/kehitystyö, jonka perimmäinen tarkoitus on kehittää yrityksen tuotekehitystoimintaa eteenpäin. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Iisalmelainen Profile Vehicles Oy.
Opinnäytetyössä tutustuttiin ambulanssin potilastilassa sijaitsevien testausta vaativien rakenteiden suunnittelu- ja testausvaatimuksiin pohjautuen aihealueen asiakirjoihin. Työn tutkimuksessa hyödynnettiin testiraportteja, jotka käsittelivät turvavöiden kiinnityspisteille suoritettuja staattisia vetotestejä. Kyseisten testiraporttien pohjalta luotiin FEM-mallit Ansys Workbench -ohjelmistoon, jonka avulla todellisuutta vastaavat tilanteet pyrittiin simuloimaan. Laskelmista saatuja tuloksia verrattiin testiraporttien tuloksiin ja syitä tulosten yhtäläisyyksiin sekä eroavaisuuksiin analysoitiin.
Työssä tehtyjen havaintojen perusteella laskelmissa käytetty bi-lineaarinen materiaalimalli ei kuvannut riittävän tarkasti rakenteiden plastista käyttäytymistä. Tämän kaltaisessa tapauksessa materiaalimallina tulisi käyttää todellista materiaalin jännitys-venymäkuvaajaa tai esimerkiksi Ramberg-Osgoodin laskentakaavan avulla määritettyä insinöörikäyrää. Työn tuloksena yritys sai uutta tietoa liittyen FEM-laskentaohjelmien käyttöön ja niillä saatujen tulosten arviointiin.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste