Sponsoroinnin merkitys urheilussa
Gadid, Amaar (2024)
Gadid, Amaar
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114140
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sekä perehtyä sponsorointiin urheilussa organisaatiotasolla. Työssä kerrotaan lukijalle, mitä sponsorointi terminä on, mitä hyötyjä ja haittoja siitä on sekä sponsorointiprosessista kokonaisuudessaan. Työssä selvitetään lisäksi sponsorointi markkinoinnin näkökulmasta ja osoitetaan miten urheiluseurat ja sponsoroijat hyödyntävät yhteistyössään sosiaalista mediaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskitytään urheilusponsoroinnin isoimpaan markkina-alueeseen eli Englannin markkinoille. Osuudessa tutkitaan ja nostetaan esille sponsorointilukuja kahdesta arvoltaan suurimmasta seurajoukkueesta, Liverpool FC ja Manchester United.
Tuloksista selviää, että vuonna 2022 päättyneellä tilikaudella Liverpoolin kokonaistuotot olivat 591,48 miljoonaa Englannin puntaa. Tuosta lukemasta sponsoroinnin osuus oli 144 miljoonaa puntaa. Sponsoreiden prosenttiosuus joukkueen kokonaistuotoista olivat täten 24 %. Manchester Unitedin samaisen vuoden kokonaistuotot olivat 582.81 miljoonaa puntaa. Sponsoritulot seuralla olivat yhteensä 192,5 miljoonaa puntaa. Sponsoroinnin prosenttiosuus koko tuotoista oli täten 33 %.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa keskitytään urheilusponsoroinnin isoimpaan markkina-alueeseen eli Englannin markkinoille. Osuudessa tutkitaan ja nostetaan esille sponsorointilukuja kahdesta arvoltaan suurimmasta seurajoukkueesta, Liverpool FC ja Manchester United.
Tuloksista selviää, että vuonna 2022 päättyneellä tilikaudella Liverpoolin kokonaistuotot olivat 591,48 miljoonaa Englannin puntaa. Tuosta lukemasta sponsoroinnin osuus oli 144 miljoonaa puntaa. Sponsoreiden prosenttiosuus joukkueen kokonaistuotoista olivat täten 24 %. Manchester Unitedin samaisen vuoden kokonaistuotot olivat 582.81 miljoonaa puntaa. Sponsoritulot seuralla olivat yhteensä 192,5 miljoonaa puntaa. Sponsoroinnin prosenttiosuus koko tuotoista oli täten 33 %.