Aistiärsykkeitä vähentävän leikkiympäristön avulla voidaan tukea ADHD piirteisten lasten leikkiä
Karjalainen, Karoliina; Mättö, Essi (2024)
Karjalainen, Karoliina
Mättö, Essi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113951
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052113951
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä yhteistyössä työelämän toimeksiantajan kanssa. Opinnäytetyön raportointi toteutettiin portfoliona, jonka sisältö ei ole julkinen.
Opinnäytetyön aiheen idea sai alkunsa työelämässä esiin nousseesta tarpeesta tuoda näkyväksi lasten tuen tarpeita, sekä vastata niihin. Opinnäytetyössä tuen tarpeiset lapset rajattiin ADHD diagnoosin saaneisiin ja ADHD:n piirteisiin lapsiin. Opinnäytetyön tavoitteena olikin lisätä varhaiskasvatuksen henkilökunnan tietoutta ADHD piirteisistä lapsista tuomalla esiin lasten erityispiirteet ja -tarpeet, sekä tarjota konkreettisia esimerkkejä leikkiympäristön muokkaamiseen aistiärsykkeitä vähentävän leikkiympäristön luomiseksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin varhaiskasvatusikäisten lasten ADHD:ta yleisesti, lasten ADHD piirteiden näkymistä varhaiskasvatuksen arjessa, ADHD:n piirteisiin kuuluvaa herkkyyttä, sekä herkkyyteen vastaamista varhaiskasvatuksessa, ja lopuksi ADHD piirteisten lasten leikin tukemista.
Osana opinnäytetyötä suunniteltiin ja toteutettiin varhaiskasvatuksen henkilökunnalle suunnattu infovihkonen, jonka tarkoitus oli tarjota konkreettisia, helposti toteutettavissa olevia keinoja leikkiympäristön muokkaamiseen päiväkodissa. Leikkiympäristön muokkaamisen tarkoitus oli vähentää aistiärsykkeitä siten, että leikkiympäristö vastaisi paremmin ADHD piirteisten lasten tarpeita.
Opinnäytetyön tuotos, infovihkonen, suunniteltiin konkreettiseksi työvälineeksi aistiärsykkeitä vähentävän leikkitilan luomiseen varhaiskasvatuksen henkilökunnalle ja se jätettiin fyysisenä oppaana päiväkodin henkilökunnan käyttöön opinnäytetyön valmistuttua.
Opinnäytetyön aiheen idea sai alkunsa työelämässä esiin nousseesta tarpeesta tuoda näkyväksi lasten tuen tarpeita, sekä vastata niihin. Opinnäytetyössä tuen tarpeiset lapset rajattiin ADHD diagnoosin saaneisiin ja ADHD:n piirteisiin lapsiin. Opinnäytetyön tavoitteena olikin lisätä varhaiskasvatuksen henkilökunnan tietoutta ADHD piirteisistä lapsista tuomalla esiin lasten erityispiirteet ja -tarpeet, sekä tarjota konkreettisia esimerkkejä leikkiympäristön muokkaamiseen aistiärsykkeitä vähentävän leikkiympäristön luomiseksi.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin varhaiskasvatusikäisten lasten ADHD:ta yleisesti, lasten ADHD piirteiden näkymistä varhaiskasvatuksen arjessa, ADHD:n piirteisiin kuuluvaa herkkyyttä, sekä herkkyyteen vastaamista varhaiskasvatuksessa, ja lopuksi ADHD piirteisten lasten leikin tukemista.
Osana opinnäytetyötä suunniteltiin ja toteutettiin varhaiskasvatuksen henkilökunnalle suunnattu infovihkonen, jonka tarkoitus oli tarjota konkreettisia, helposti toteutettavissa olevia keinoja leikkiympäristön muokkaamiseen päiväkodissa. Leikkiympäristön muokkaamisen tarkoitus oli vähentää aistiärsykkeitä siten, että leikkiympäristö vastaisi paremmin ADHD piirteisten lasten tarpeita.
Opinnäytetyön tuotos, infovihkonen, suunniteltiin konkreettiseksi työvälineeksi aistiärsykkeitä vähentävän leikkitilan luomiseen varhaiskasvatuksen henkilökunnalle ja se jätettiin fyysisenä oppaana päiväkodin henkilökunnan käyttöön opinnäytetyön valmistuttua.