Toiveiden puu : alle kolmevuotiaiden osallisuuden tukeminen
Juvonen, Heidi; Laine, Sari (2024)
Juvonen, Heidi
Laine, Sari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052114036
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kehitettiin pienten, alle kolmevuotiaiden lasten, osallisuutta varhaiskasvatuksessa toiveiden puun avulla. Pienten lasten osallisuus on kirjattu varhaiskasvatussuunnitelmaan (varhaiskasvatussuunnitelma 2022). Varhaiskasvatuksessa tulee painottaa lapsen osallisuuden näkymistä lapsen etu ja tarpeet huomioiden. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää keinoja, miten ottaa lasten mielenkiinnon kohteet osaksi varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa.
Opinnäytetyö toteutettiin kahdessa Vantaan varhaiskasvatusyksikössä, joihin rakennettiin kaksi toiveiden puuta, joiden lehdille vanhemmat saivat kirjoittaa lastensa mielenkiinnon kohteita ja toiveita. Toiveiden puu toimii näkyvänä pedagogisena dokumenttina lapsille, huoltajille ja kasvattajille Tavoitteena on lapsen osallisuuden näkyminen ja huoltajille näkyväksi tehtävä opinnäytetyön pedagogisen dokumentointi. Lasten toiveet siirtyivät osaksi varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa ja prosessi päivittyi huoltajien nähtäväksi, kun toteutuneet toiveet kirjattiin näkyvällä paikalla olevaan puuhun. Opinnäytetyö on tyypiltään kehittämistyö, joka toteutettiin portfolion muodossa ja se ei ole julkinen.
Opinnäytetyö arvioitiin saadun palautteen perusteella. Palautteen perusteella voidaan sanoa, että pienten lasten osallisuus lisääntyi, kun lasten mielenkiinnon kohteet olivat jatkuvasti esillä. Toiveiden puu pedagogisena dokumentointi keinona oli toimiva ja monipuolinen.
Asiasanat: Osallisuus, pedagoginen dokumentointi, pedagoginen arviointi
Opinnäytetyö toteutettiin kahdessa Vantaan varhaiskasvatusyksikössä, joihin rakennettiin kaksi toiveiden puuta, joiden lehdille vanhemmat saivat kirjoittaa lastensa mielenkiinnon kohteita ja toiveita. Toiveiden puu toimii näkyvänä pedagogisena dokumenttina lapsille, huoltajille ja kasvattajille Tavoitteena on lapsen osallisuuden näkyminen ja huoltajille näkyväksi tehtävä opinnäytetyön pedagogisen dokumentointi. Lasten toiveet siirtyivät osaksi varhaiskasvatuksen pedagogista toimintaa ja prosessi päivittyi huoltajien nähtäväksi, kun toteutuneet toiveet kirjattiin näkyvällä paikalla olevaan puuhun. Opinnäytetyö on tyypiltään kehittämistyö, joka toteutettiin portfolion muodossa ja se ei ole julkinen.
Opinnäytetyö arvioitiin saadun palautteen perusteella. Palautteen perusteella voidaan sanoa, että pienten lasten osallisuus lisääntyi, kun lasten mielenkiinnon kohteet olivat jatkuvasti esillä. Toiveiden puu pedagogisena dokumentointi keinona oli toimiva ja monipuolinen.
Asiasanat: Osallisuus, pedagoginen dokumentointi, pedagoginen arviointi