Tarinallisuuden käyttö kolmannen sektorin vapaaehtoistoiminnan viestinnässä
Lackman, Vesa (2024)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Lackman, Vesa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214227
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214227
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa motivointivideo Sininauhasäätiön vapaaehtoistoiminnan tiimin käyttöön. Tavoitteena oli vahvistaa Sininauhasäätiön vapaaehtoisten motivaatiota sekä vahvistaa heidän sitoutumistaan vapaaehtoistoimintaan. Vapaaehtoisten motivaation ja sitoutumisen parantamiseen etsittiin menetelmää markkinointiviestinnän teoriasta. Vaikuttamisen keinona käytettiin erityisesti tarinallistamista.
Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin markkinointiviestinnän teoriaa. Opinnäytetyössä tarkasteltiin, kuinka ihmiset tekevät päätöksiä ja brändivalintoja sekä, mitkä asiat näihin vaikuttavat. Teoriaperustassa käsiteltiin myös markkinointia ja tarinallisuutta keinona vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen ja brändiin sitoutumiseen. Erityisesti keskityttiin tarinan draaman muotoihin Aristoteleen kolmeen näytökseen ja Freytagin kolmioon, joilla perusteltiin opinnäytetyön tuotoksessa tehtyjä ratkaisuja.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi vapaaehtoisten motivointivideo Sininauhasäätiön vapaaehtoistoiminnan tiimin käyttöön. Videoon haastateltiin Sininauhasäätiön vapaaehtoisia ja haastatteluista editointiin markkinointivideo. Markkinointivideon ratkaisuja perusteltiin markkinointiviestinnän teorialla ja video pyrittiin editoimaan muotoon, joka mukailee Freytagin kolmiota. Freytagin kolmio on tarinan draaman kaaren malli ja se on tarinan rakenteena tehokas.
Yleisimpiin sosiaalisen median kanavien suosituspituuksiin nähden video on liian pitkä. Sitä voidaan kuitenkin hyödyntää esimerkiksi Sininauhasäätiön uusien vapaaehtoisten perehdytystilaisuudessa. Markkinointiviestinnän teoriaa ja tarinallisuutta vaikuttamisen keinona voidaan hyödyntää laajemminkin järjestöjen vapaaehtoistoiminnan sekä muun toiminnan markkinoinnissa. Tämän opinnäytetyön teoriaosuuteen kerättyä tietoa voidaan hyödyntää markkinoinnissa siis muissakin kolmannen sektorin organisaatioissa.
Opinnäytetyön tietoperustana käytettiin markkinointiviestinnän teoriaa. Opinnäytetyössä tarkasteltiin, kuinka ihmiset tekevät päätöksiä ja brändivalintoja sekä, mitkä asiat näihin vaikuttavat. Teoriaperustassa käsiteltiin myös markkinointia ja tarinallisuutta keinona vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen ja brändiin sitoutumiseen. Erityisesti keskityttiin tarinan draaman muotoihin Aristoteleen kolmeen näytökseen ja Freytagin kolmioon, joilla perusteltiin opinnäytetyön tuotoksessa tehtyjä ratkaisuja.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi vapaaehtoisten motivointivideo Sininauhasäätiön vapaaehtoistoiminnan tiimin käyttöön. Videoon haastateltiin Sininauhasäätiön vapaaehtoisia ja haastatteluista editointiin markkinointivideo. Markkinointivideon ratkaisuja perusteltiin markkinointiviestinnän teorialla ja video pyrittiin editoimaan muotoon, joka mukailee Freytagin kolmiota. Freytagin kolmio on tarinan draaman kaaren malli ja se on tarinan rakenteena tehokas.
Yleisimpiin sosiaalisen median kanavien suosituspituuksiin nähden video on liian pitkä. Sitä voidaan kuitenkin hyödyntää esimerkiksi Sininauhasäätiön uusien vapaaehtoisten perehdytystilaisuudessa. Markkinointiviestinnän teoriaa ja tarinallisuutta vaikuttamisen keinona voidaan hyödyntää laajemminkin järjestöjen vapaaehtoistoiminnan sekä muun toiminnan markkinoinnissa. Tämän opinnäytetyön teoriaosuuteen kerättyä tietoa voidaan hyödyntää markkinoinnissa siis muissakin kolmannen sektorin organisaatioissa.