Sopimusasiantuntijan päiväkirja : asiakastietojärjestelmän käyttöönotto ja oppimisprosessi
Heikkinen, Leena (2024)
Heikkinen, Leena
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214378
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214378
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena ja tavoitteena oli seurata sopimusasiantuntijan oppimisprosessia ja osaamisen kehittymistä uuden asiakastietojärjestelmän käyttöönoton aikana sähköyhtiön tiedonvaihdon, sanomaliikenteen ja sopimuspalveluiden työtehtävissä. Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena opinnäytetyönä. Päiväkirjaa on kirjoitettu kahdeksan viikon ajan 5.2.-29.3.2024. Päiväkirjaosuudessa kuvattiin jokaisen viikon aluksi kyseisen viikon tavoitteet ja jokaisesta työpäivästä kirjoitettiin lyhyt kuvaus. Viikon lopuksi analysoitiin, kuinka tavoitteet toteutuivat ja reflektoitiin oppimista.
Opinnäytetyön tietoperustassa keskityttiin oppimiseen ja osaamisen kehittämiseen. Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin kokeilevan kehittämisen menetelmää. Menetelmässä työn oppiminen ja kehittäminen tapahtui kokeilujen kautta. Keskeisimpiä käsitteitä opinnäytetyössä ovat ketterä oppiminen, kokeileva kehittäminen ja järjestelmän käyttöönotto.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajalle muodostui kuvaus asiakastietojärjestelmän käyttöönotosta ja järjestelmän oppimisprosessista työntekijän näkökulmasta. Päiväkirjan kirjoittaminen ja tietoperustan koostaminen edistivät kirjoittajan oppimista ja kehittivät ammatillista osaamista.
Opinnäytetyön tietoperustassa keskityttiin oppimiseen ja osaamisen kehittämiseen. Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin kokeilevan kehittämisen menetelmää. Menetelmässä työn oppiminen ja kehittäminen tapahtui kokeilujen kautta. Keskeisimpiä käsitteitä opinnäytetyössä ovat ketterä oppiminen, kokeileva kehittäminen ja järjestelmän käyttöönotto.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajalle muodostui kuvaus asiakastietojärjestelmän käyttöönotosta ja järjestelmän oppimisprosessista työntekijän näkökulmasta. Päiväkirjan kirjoittaminen ja tietoperustan koostaminen edistivät kirjoittajan oppimista ja kehittivät ammatillista osaamista.