Markkinointisuunnitelma: East MX
Ojanen, Emma (2024)
Ojanen, Emma
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214479
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda markkinointisuunnitelma toimeksiantajayritykselle. Opinnäytetyön toimeksiantajayritys on Joensuussa toimiva East MX. East MX on valtuutettu KTM, GASGAS sekä Husqvarna moottoripyörien jälleenmyyjä, jonka valikoimasta löytyy laaja valikoima erilaisia moottori- sekä sähköpolkupyöräilyyn tarvittavia laitteita, varusteita sekä varaosia.
Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen, joka tarkoittaa, että opinnäytetyön tuloksena on valmis markkinointisuunnitelma, jota toimeksiantajayritys voi käyttää liiketoiminnassaan vuonna 2025. Opinnäytetyö tuli puheeksi yrityksen henkilöstön kanssa, jolloin syntyi idea rakentaa markkinointisuunnitelma, jota yrityksellä ei aikaisemmin ole ollut ja joka koettiin tarpeelliseksi. Markkinointisuunnitelma löytyy työn lopusta liitteenä. Opinnäytetyötä alettiin työstämään vuoden 2024 alussa ja se saatiin valmiiksi saman vuoden toukokuussa.
Markkinointisuunnitelman tueksi kirjoitettiin teoriaosuus, jossa kerrotaan muun muassa eri markkinoinnin toimenpiteistä ja markkinointisuunnitelman vaiheista sekä itse markkinointisuunnitelman toteutuksesta. Markkinointisuunnitelmaa luodessa tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia, joka on osa laadullista tukimusta. Lähdemateriaaleina on käytetty pääsääntöisesti markkinointiin sekä sen suunnitteluun liittyvää kirjallisuutta ja lisäksi erilaisia artikkeleita.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi keväällä 2024 valmistunut markkinointisuunnitelma, jota toimeksiantajayritys voi käyttää liiketoiminnassaan vuonna 2025. Markkinointisuunnitelman tavoitteina oli muun muassa paikallisen tunnettuuden ja verkkokaupan kävijämäärän lisääminen sekä keskittyminen sosiaalisen median markkinointiin. Markkinointisuunnitelmassa kehitysideoiksi nousivat muun muassa erilaiset tapahtumat sekä toimenpiteet, joilla tehdä yrityksen sosiaalisesta mediasta huomiota herättävä sekä mielenkiintoisempi käyttäjille.
Tämä opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen, joka tarkoittaa, että opinnäytetyön tuloksena on valmis markkinointisuunnitelma, jota toimeksiantajayritys voi käyttää liiketoiminnassaan vuonna 2025. Opinnäytetyö tuli puheeksi yrityksen henkilöstön kanssa, jolloin syntyi idea rakentaa markkinointisuunnitelma, jota yrityksellä ei aikaisemmin ole ollut ja joka koettiin tarpeelliseksi. Markkinointisuunnitelma löytyy työn lopusta liitteenä. Opinnäytetyötä alettiin työstämään vuoden 2024 alussa ja se saatiin valmiiksi saman vuoden toukokuussa.
Markkinointisuunnitelman tueksi kirjoitettiin teoriaosuus, jossa kerrotaan muun muassa eri markkinoinnin toimenpiteistä ja markkinointisuunnitelman vaiheista sekä itse markkinointisuunnitelman toteutuksesta. Markkinointisuunnitelmaa luodessa tutkimusmenetelmänä käytettiin havainnointia, joka on osa laadullista tukimusta. Lähdemateriaaleina on käytetty pääsääntöisesti markkinointiin sekä sen suunnitteluun liittyvää kirjallisuutta ja lisäksi erilaisia artikkeleita.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi keväällä 2024 valmistunut markkinointisuunnitelma, jota toimeksiantajayritys voi käyttää liiketoiminnassaan vuonna 2025. Markkinointisuunnitelman tavoitteina oli muun muassa paikallisen tunnettuuden ja verkkokaupan kävijämäärän lisääminen sekä keskittyminen sosiaalisen median markkinointiin. Markkinointisuunnitelmassa kehitysideoiksi nousivat muun muassa erilaiset tapahtumat sekä toimenpiteet, joilla tehdä yrityksen sosiaalisesta mediasta huomiota herättävä sekä mielenkiintoisempi käyttäjille.