Creating value through sustainable technologies in industrial manufacturing
Siitonen, Kati (2024)
Siitonen, Kati
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415340
Tiivistelmä
Teknologiatoimittajat voivat edesauttaa valmistusteollisuuden vihreää siirtymää tarjoamalla innovatiivisia tuotantoratkaisuja, jotka vähentävät ympäristövaikutuksia ja samalla parantavat kannattavuutta. Tämä opinnäytetyö pyrki ymmärtämään, miten kohdeyrityksen kestävät ratkaisut vastasivat sellu- ja paperiteollisuuden ympäristöhaasteisiin ja millaista arvoa ne toivat asiakkaille. Koska kohdeyrityksen asiakkaat myös asettavat kunnianhimoisia ympäristötavoitteita kestävyysraporteissaan, tutkimuksessa selvitettiin auttoivatko kohdeyrityksen kestävät ratkaisut asiakkaita saavuttamaan nämä tavoitteet käytännössä.
Opinnäytetyö toteutettiin tarkastelemalla aiempia saman aihepiirin tutkimuksia ja kirjallisuutta sekä suorittamalla laadullinen tapaustutkimus. Teoreettinen viitekehys nojasi pääasiassa viimeaikaiseen kansainväliseen tutkimukseen kestävästä asiakasarvon luomisesta valmistusteollisuudessa, erityisesti kiertotalouden näkökulmasta. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla kohdeyrityksen, asiakkaiden ja alan asiantuntijoiden edustajia sekä analysoimalla asiakkaiden kestävyysraportteja.
Tulokset osoittivat, että kestävien ratkaisujen myyminen edellyttää konkreettisia ja uskottavia todisteita niiden tarjoamasta arvosta ja hyödyistä asiakkaille. Arvolupausmenetelmän ja asiakkaiden kestävyysraporttien avulla havaittiin, että tapausyrityksen kestävät ratkaisut tarjosivat sekä taloudellista että ympäristöarvoa asiakkaille, auttaen heitä saavuttamaan ympäristötavoitteitaan. Lisäksi, vaikka asiakkaat pitivät kestävyyttä erittäin tärkeänä, kestävien ratkaisujen toiminnallinen arvo osoittautui tärkeimmäksi ostokriteeriksi, jopa taloudellista arvoa tärkeämmäksi. Ympäristöarvo sulautui yleensä osaksi laajempaa ajattelumallia, jossa tehokkaampi resurssien hyödyntäminen tuotannossa synnytti samalla ympäristöarvoa. Technology suppliers can facilitate the green transition of the manufacturing industry by offering innovative production solutions that reduce environmental impacts while improving profitability. The aim of thesis was to examine how the client organization’s sustainable solutions addressed environmental issues in the pulp and paper industry and what value customers derived from these solutions. Additionally, with customers setting ambitious environmental targets in their sustainability reports, the aim of the thesis was to investigate whether the client organization’s sustainable solutions helped customers achieve their goals in practice.
The thesis was conducted through a review of existing research and literature, along with a qualitative case study. The theoretical framework was primarily based on recent international research on sustainable customer value creation in the manufacturing industry, with a particular focus on the circular economy. Empirical data were gathered through interviews with the client organization, customers, and industry experts, as well as an analysis of the customers' sustainability reports.
The findings revealed that selling sustainable solutions requires providing concrete and reliable proof of the value and benefits these solutions offer to customers. With the help of value proposition approach and customer sustainability reports, it was demonstrated that the client organization's sustainable solutions delivered both economic and environmental value, helping customers meet their environmental goals. Additionally, the findings indicated that although customers considered sustainability very important, the functional value of sustainable solutions was the most important purchasing criterion, even more important than economic value. Environmental value was generally integrated into the broader concept of achieving more resource-efficient production, which inherently generated environmental benefits.
Opinnäytetyö toteutettiin tarkastelemalla aiempia saman aihepiirin tutkimuksia ja kirjallisuutta sekä suorittamalla laadullinen tapaustutkimus. Teoreettinen viitekehys nojasi pääasiassa viimeaikaiseen kansainväliseen tutkimukseen kestävästä asiakasarvon luomisesta valmistusteollisuudessa, erityisesti kiertotalouden näkökulmasta. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla kohdeyrityksen, asiakkaiden ja alan asiantuntijoiden edustajia sekä analysoimalla asiakkaiden kestävyysraportteja.
Tulokset osoittivat, että kestävien ratkaisujen myyminen edellyttää konkreettisia ja uskottavia todisteita niiden tarjoamasta arvosta ja hyödyistä asiakkaille. Arvolupausmenetelmän ja asiakkaiden kestävyysraporttien avulla havaittiin, että tapausyrityksen kestävät ratkaisut tarjosivat sekä taloudellista että ympäristöarvoa asiakkaille, auttaen heitä saavuttamaan ympäristötavoitteitaan. Lisäksi, vaikka asiakkaat pitivät kestävyyttä erittäin tärkeänä, kestävien ratkaisujen toiminnallinen arvo osoittautui tärkeimmäksi ostokriteeriksi, jopa taloudellista arvoa tärkeämmäksi. Ympäristöarvo sulautui yleensä osaksi laajempaa ajattelumallia, jossa tehokkaampi resurssien hyödyntäminen tuotannossa synnytti samalla ympäristöarvoa.
The thesis was conducted through a review of existing research and literature, along with a qualitative case study. The theoretical framework was primarily based on recent international research on sustainable customer value creation in the manufacturing industry, with a particular focus on the circular economy. Empirical data were gathered through interviews with the client organization, customers, and industry experts, as well as an analysis of the customers' sustainability reports.
The findings revealed that selling sustainable solutions requires providing concrete and reliable proof of the value and benefits these solutions offer to customers. With the help of value proposition approach and customer sustainability reports, it was demonstrated that the client organization's sustainable solutions delivered both economic and environmental value, helping customers meet their environmental goals. Additionally, the findings indicated that although customers considered sustainability very important, the functional value of sustainable solutions was the most important purchasing criterion, even more important than economic value. Environmental value was generally integrated into the broader concept of achieving more resource-efficient production, which inherently generated environmental benefits.