Verkko-oppimisympäristöt ajoneuvokatsastajien koulutuksessa
Heikkilä, Hannu (2019)
Heikkilä, Hannu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415307
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää, soveltuuko Oamkissa, Euroopan sosiaalirahaston (ESR) Autokoulu-hankkeen mahdollistamana kehitetty verkko-oppimisympäristö ajoneuvokatsastajien koulutukseen, jossa tavoiteltiin ajasta, paikasta ja laitteesta riippumatonta oppimista. Tutkimuksella pyrittiin myös saamaan selville, soveltuuko Moodle-oppimisympäristö tätä koulutusta varten. Osatavoitteena oli selvittää, soveltuuko oppimisympäristö vuorovaikutteiseen opetukseen lainsäädännön vaatimusten mukaisesti sekä voidaanko oppimisympäristöä soveltaa myös muiden Oamkin auto- ja työkonetekniikan opintojaksojen opetuksessa.
Tutkimuksen lähestymistapa oli määrällinen eli kvantitatiivinen, koska tutkimuksessa haluttiin kuvata ja tulkita kohdetta tilastojen ja numeroiden avulla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä ja tiedonhankintatapoina kirjallisuustutkimusta ja kyselyä. Kirjallisuudessa perehdyttiin ajoneuvokatsastajien koulutuksen historiaan, katsastustoimintaan liittyvään lainsäädäntöön ja verkko-oppimisympäristöistä tehtyihin tutkimuksiin. Opinnäytetyössä tehtiin kaksi Survey-kyselyä.
Tutkimukseni perusteella Moodle-verkko-oppimisympäristöä voidaan hyödyntää ajoneuvokatsastajakoulutuksessa sekä myös muissa vastaavissa opintojaksoissa. Sekä opiskelijat ja että liikennealan asiantuntijat olivat sitä mieltä, että verkko-oppimisympäristössä tapahtuva opiskelu vastaa opiskelijoiden tarpeeseen ajasta, paikasta ja laitteesta riippumattomaan opiskeluun. Pedagogisesta näkökulmasta katsottuna verkossa tapahtuvassa opetuksessa opiskelijan ohjauksen merkitys korostuu entisestään.
Tämän tutkimuksen perusteella saatiin parannusehdotuksia ja kehityskohteita verkko-oppimisympäristön ja opetuksen kehittämiseen. Moodle-oppimisympäristö todettiin hyväksi ja luotettavaksi verkko-oppimisympäristöksi, jota voidaan hyödyntää samalla tavalla myös muissa monimuotoisesti toteutettavissa opintojaksoissa. The main goal of this thesis was to find out whether the e-learning environment developed in Oamk in the ESF project, was suitable for training of vehicle inspectors, which aimed at training independent on time, place and equipment. The study also aimed to find out if the Moodle learning environment is suitable for this training. Part of the goal was to find out whether the learning environment is suitable for interactive teaching in accordance with the requirements of the legislation and whether the learning environment can be applied to the teaching of other Oamk automotive and vehicle engineering courses.
The approach of the study was quantitative because the aim of the study was to describe and interpret the object using statistics and numbers. The research method used was a quantitative study and a literature survey and a questionnaire. The literature explored the history of vehicle surveyors, the legislation related to roadworthiness testing, and studies on e-learning environments. Two surveys were conducted in the thesis.
It was found out in the study that the e-learning environment can be utilized in vehicle inspector training. Both students and transport experts felt that learning in an e-learning environment is up-to-date and that e-learning will only increase. In online teaching, the importance of student guidance is further emphasized.
Based on the interviews, suggestions for improvement and development targets were made for the development of the e-learning environment and teaching. The Moodle learning environment was considered to be a good and reliable online learning environment that can be utilized in the same way in other multidisciplinary courses.
Tutkimuksen lähestymistapa oli määrällinen eli kvantitatiivinen, koska tutkimuksessa haluttiin kuvata ja tulkita kohdetta tilastojen ja numeroiden avulla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin määrällistä ja tiedonhankintatapoina kirjallisuustutkimusta ja kyselyä. Kirjallisuudessa perehdyttiin ajoneuvokatsastajien koulutuksen historiaan, katsastustoimintaan liittyvään lainsäädäntöön ja verkko-oppimisympäristöistä tehtyihin tutkimuksiin. Opinnäytetyössä tehtiin kaksi Survey-kyselyä.
Tutkimukseni perusteella Moodle-verkko-oppimisympäristöä voidaan hyödyntää ajoneuvokatsastajakoulutuksessa sekä myös muissa vastaavissa opintojaksoissa. Sekä opiskelijat ja että liikennealan asiantuntijat olivat sitä mieltä, että verkko-oppimisympäristössä tapahtuva opiskelu vastaa opiskelijoiden tarpeeseen ajasta, paikasta ja laitteesta riippumattomaan opiskeluun. Pedagogisesta näkökulmasta katsottuna verkossa tapahtuvassa opetuksessa opiskelijan ohjauksen merkitys korostuu entisestään.
Tämän tutkimuksen perusteella saatiin parannusehdotuksia ja kehityskohteita verkko-oppimisympäristön ja opetuksen kehittämiseen. Moodle-oppimisympäristö todettiin hyväksi ja luotettavaksi verkko-oppimisympäristöksi, jota voidaan hyödyntää samalla tavalla myös muissa monimuotoisesti toteutettavissa opintojaksoissa.
The approach of the study was quantitative because the aim of the study was to describe and interpret the object using statistics and numbers. The research method used was a quantitative study and a literature survey and a questionnaire. The literature explored the history of vehicle surveyors, the legislation related to roadworthiness testing, and studies on e-learning environments. Two surveys were conducted in the thesis.
It was found out in the study that the e-learning environment can be utilized in vehicle inspector training. Both students and transport experts felt that learning in an e-learning environment is up-to-date and that e-learning will only increase. In online teaching, the importance of student guidance is further emphasized.
Based on the interviews, suggestions for improvement and development targets were made for the development of the e-learning environment and teaching. The Moodle learning environment was considered to be a good and reliable online learning environment that can be utilized in the same way in other multidisciplinary courses.