Perehdytysopas myynnintilitysten tiimille : Case SOK Palveluässä
Selesniemi, Hanna (2019)
Selesniemi, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415452
Tiivistelmä
Opinnäytetyönäni toteutin SOK Palveluässän myynnintilitysten tiimille perehdytysoppaan tukemaan uusien työntekijöiden perehdyttämistä. Aiheeseen päädyin ollessani ammattiharjoittelussa SOK Palveluässän myynnintilityksissä. Aihe oli ajankohtainen, sillä myynnintilitysten tiimissä ei ollut vielä käytössä juuri tälle tiimille suunnattua perehdytysopasta. Näin ollen työni tavoitteena on ollut toteuttaa SOK Palveluässän myynnintilitysten tiimille perehdytysopas, joka tukisi uusien työntekijöiden perehdytysprosessia.
Tietoperusta koostuu eri kirjoista, artikkeleista ja nettisivuilta löytyneistä materiaaleista. Opinnäytetyöni tietoperusta on jaettu neljään eri aihealueeseen. Ensimmäisessä osiossa käydään läpi taloushallinnon palvelukeskuksen teoriaa. Toisessa osiossa lyhyesti käsitellään taloushallinnon prosessia. Kolmannessa osiossa käydään läpi myynnintilitystä ja sen tehtäviä. Viimeisessä osiossa käsitellään perehdytyksen teoriaa.
Opinnäytetyöni toteutin konstruktiivisena tutkimuksena. Perehdytysoppaan kokoamisessa menetelminä käytin haastattelua, havainnointia ja tiedon keräämistä myynnintilitysten jo olemassa olevista dokumenteista.
Työssäni pohdin, millaista tietoa uusi työntekijä tarvitsee taloushallinnon palvelukeskuksesta ja myynnintilityksen toiminnasta perehdytyksen alkaessa, mitkä lait ohjaavat myynnintilitysten toimintaa sekä perehdyttämistä ja mitä eri asioita perehdyttämisessä tulisi ottaa huomioon.
Myynnintilitysten tiimissä aloittava uusi työntekijä tarvitsee tietoa siitä, kuinka taloushallinnon palvelukeskus toimii ja kuinka myynnintilitysten prosessi toimii. Tämän lisäksi olennaisesti perehdytykseen kuuluvat myynnintilitysten eri tehtäviin perehdyttäminen sekä perehdyttäminen käytössä oleviin järjestelmiin. Myöskin kirjanpitolain tunteminen on tärkeää, sillä kirjanpitolaki ohjaa monia toimintoja myynnintilityksissä.
Perehdytystä ohjaa työsopimuslaki, työturvallisuuslaki ja laki yhteistoiminnasta yrityksissä. Uutta työntekijää on opastettava ja hänelle on kerrottava työpaikan haitta- ja vaaratekijöistä. Perehdytyksessä on myös tärkeää, että perehdytettävä tietää, keneltä kysyä apua ja mistä lähteä etsimään tietoa.
Perehdytyskansio tarvitsee säännöllistä päivitystä, mikä on tälle työlle myös jatkokehitysidea. The client of this thesis is SOK Palveluässä, which produces services of the financial administration for S-group. SOK Palveluässä is the service center of the financial administration. The purpose of this thesis is to produce orientation book for the team of the account sales. The theme of this thesis was topical, because there was not previous orientation book in use at the team of the account sales.
This thesis is constructive thesis. Proper output of this thesis is concrete orientation book. Orientation book is directed for new employees. Empirical information for orientation book was collected by using interview, observation and existing documents.
The theory of this thesis contains four topics. First part of the theory deals with the theory of the service center. Second part deals with, what is the process of the financial administration. Third part descripes assignments of the account sales. Last part deals with the theory of the orientation.
Main conclusions of this thesis are, that new employee needs information for example tasks of the accounts sales and systems of the financial administration. It is also important to master main points of the Bookkeeping Act.
Tietoperusta koostuu eri kirjoista, artikkeleista ja nettisivuilta löytyneistä materiaaleista. Opinnäytetyöni tietoperusta on jaettu neljään eri aihealueeseen. Ensimmäisessä osiossa käydään läpi taloushallinnon palvelukeskuksen teoriaa. Toisessa osiossa lyhyesti käsitellään taloushallinnon prosessia. Kolmannessa osiossa käydään läpi myynnintilitystä ja sen tehtäviä. Viimeisessä osiossa käsitellään perehdytyksen teoriaa.
Opinnäytetyöni toteutin konstruktiivisena tutkimuksena. Perehdytysoppaan kokoamisessa menetelminä käytin haastattelua, havainnointia ja tiedon keräämistä myynnintilitysten jo olemassa olevista dokumenteista.
Työssäni pohdin, millaista tietoa uusi työntekijä tarvitsee taloushallinnon palvelukeskuksesta ja myynnintilityksen toiminnasta perehdytyksen alkaessa, mitkä lait ohjaavat myynnintilitysten toimintaa sekä perehdyttämistä ja mitä eri asioita perehdyttämisessä tulisi ottaa huomioon.
Myynnintilitysten tiimissä aloittava uusi työntekijä tarvitsee tietoa siitä, kuinka taloushallinnon palvelukeskus toimii ja kuinka myynnintilitysten prosessi toimii. Tämän lisäksi olennaisesti perehdytykseen kuuluvat myynnintilitysten eri tehtäviin perehdyttäminen sekä perehdyttäminen käytössä oleviin järjestelmiin. Myöskin kirjanpitolain tunteminen on tärkeää, sillä kirjanpitolaki ohjaa monia toimintoja myynnintilityksissä.
Perehdytystä ohjaa työsopimuslaki, työturvallisuuslaki ja laki yhteistoiminnasta yrityksissä. Uutta työntekijää on opastettava ja hänelle on kerrottava työpaikan haitta- ja vaaratekijöistä. Perehdytyksessä on myös tärkeää, että perehdytettävä tietää, keneltä kysyä apua ja mistä lähteä etsimään tietoa.
Perehdytyskansio tarvitsee säännöllistä päivitystä, mikä on tälle työlle myös jatkokehitysidea.
This thesis is constructive thesis. Proper output of this thesis is concrete orientation book. Orientation book is directed for new employees. Empirical information for orientation book was collected by using interview, observation and existing documents.
The theory of this thesis contains four topics. First part of the theory deals with the theory of the service center. Second part deals with, what is the process of the financial administration. Third part descripes assignments of the account sales. Last part deals with the theory of the orientation.
Main conclusions of this thesis are, that new employee needs information for example tasks of the accounts sales and systems of the financial administration. It is also important to master main points of the Bookkeeping Act.