Markkinointistrategia rakennustuoteteollisuuden yritykselle
Aho, Antti (2019)
Aho, Antti
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415446
Tiivistelmä
Rakennustuoteteollisuuden yritykset kohtaavat haasteita sopeutua muutoksiin nykypäivän kansainvälistyvässä ja kasvavassa kilpailutilanteessa. Strategisella markkinoinnin johtamisella on tärkeä rooli arvon luomisessa ja tuottamisessa asiakkaille. B2B-yritykset, jotka ottavat käyttöön strategisia markkinointikäytäntöjä voittavat kilpailun markkinaosuudesta. Tämän tutkimuksen tavoitteena on luoda toimeksiantajayritykselle markkinointistrategia, jolla tavoitellaan kannattavuuden ja näkyvyyden kasvua kotimaan markkina-alueella.
Teoriaosuus, joka koostuu strategia- ja markkinointikirjallisuudesta sekä verkkolähteistä tarjoaa teoreettisen taustan tutkimukselle. Tietoperustan laadintaan on käytetty myös havainnointia toimeksiantajayrityksestä ja toimialasta. Lisäksi tutkimuksen kannalta oleellista tietoa on kerätty asiakasrajapinnasta asiakaskyselyillä.
Tutkimuksessa tunnistetaan toimeksiantajayrityksen keskeiset vahvuudet ja heikkoudet, jotka esitetään toimeksiantajayrityksestä tehdyssä SWOT-analyysissä. STP-menetelmää (segmentointi, positointi ja targetointi) käyttämällä laaditaan toimeksiantajayritykselle markkinointimix. Lopuksi tehdään yhteenveto ja johtopäätökset tuloksista. Tuloksista keskustellaan ja niitä hyödynnetään toimeksiantajayrityksessä tulevaisuudessa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että tutkimuksessa esitellään suomalaisen toimeksiantajayrityksen markkinointistrategian strategiset linjaukset ja korostetaan strategisen markkinoinnin johtamisen merkitystä B2B-rakennustuoteteollisuuden yrityksessä olennaisena osana yritysstrategian menestystä. Companies in building products industry are facing challenges in adapting to changes in the todays international and growing competitive market environment. Strategic marketing management plays an important role in creating and delivering value to customers. B2B companies that adopt strategic marketing practices are winning the race for market share. The aim of this study is to create a marketing strategy for the principal company, in order to increase its profitability and visibility in the domestic market.
The theoretical part, which consist of strategy and marketing literature and online sources, provides a theoretical background for the research. Observations of the principal company and industry have also been used to develop the knowledge base. In addition, information relevant to the research has been collected from the customer interface through customer surveys.
The study identifies the strengths and weaknesses of the principal company, as presented in the SWOT analysis of the principal company. Using the STP method (segmentation, targeting and positioning), a marketing mix is created. Finally, a summary and conclusions are drawn. The results will be discussed and utilized by the principal company in the future.
In conclusion, the study presents the strategic outlines of the marketing strategy of a Finnish principal company in the B2B construction products industry as an essential part of the success of a business strategy.
Teoriaosuus, joka koostuu strategia- ja markkinointikirjallisuudesta sekä verkkolähteistä tarjoaa teoreettisen taustan tutkimukselle. Tietoperustan laadintaan on käytetty myös havainnointia toimeksiantajayrityksestä ja toimialasta. Lisäksi tutkimuksen kannalta oleellista tietoa on kerätty asiakasrajapinnasta asiakaskyselyillä.
Tutkimuksessa tunnistetaan toimeksiantajayrityksen keskeiset vahvuudet ja heikkoudet, jotka esitetään toimeksiantajayrityksestä tehdyssä SWOT-analyysissä. STP-menetelmää (segmentointi, positointi ja targetointi) käyttämällä laaditaan toimeksiantajayritykselle markkinointimix. Lopuksi tehdään yhteenveto ja johtopäätökset tuloksista. Tuloksista keskustellaan ja niitä hyödynnetään toimeksiantajayrityksessä tulevaisuudessa.
Yhteenvetona voidaan todeta, että tutkimuksessa esitellään suomalaisen toimeksiantajayrityksen markkinointistrategian strategiset linjaukset ja korostetaan strategisen markkinoinnin johtamisen merkitystä B2B-rakennustuoteteollisuuden yrityksessä olennaisena osana yritysstrategian menestystä.
The theoretical part, which consist of strategy and marketing literature and online sources, provides a theoretical background for the research. Observations of the principal company and industry have also been used to develop the knowledge base. In addition, information relevant to the research has been collected from the customer interface through customer surveys.
The study identifies the strengths and weaknesses of the principal company, as presented in the SWOT analysis of the principal company. Using the STP method (segmentation, targeting and positioning), a marketing mix is created. Finally, a summary and conclusions are drawn. The results will be discussed and utilized by the principal company in the future.
In conclusion, the study presents the strategic outlines of the marketing strategy of a Finnish principal company in the B2B construction products industry as an essential part of the success of a business strategy.