Siirtoalustan suunnittelu
Timlin, Petri (2019)
Timlin, Petri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415431
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin kiskoilla kulkeva siirtoalusta ja opinnäytetyön tuloksena saatiin lujuus- ja riskianalyysit sekä valmistus- ja kokoonpanopiirustukset. Suunnittelun lähtökohtana olivat tilaajan toiveet laitteen ominaisuuksista ja mitoista sekä olemassa olevien rakenteiden rajoitteet.
Esisuunnitteluvaiheessa selvitettiin mahdollisia ratkaisuja siirtoalustan toiminnoille, esimerkiksi voimansiirron toteutukselle ja rungon muotoilulle. Esisuunnittelun tuloksina syntyi kolme erilaista luonnosta, joista yhtä luonnosta alettiin suunnitella yksityiskohtaisesti. Suunnittelutyön aikana tehtiin useita lujuustarkasteluja yksittäisille osille ja lopuksi myös kokoonpanolle.
Lujuustarkasteluissa pyrittiin selvittämään rakenteen kriittiset kohdat ja saamaan selville rakenteeseen kohdistuvat suurimmat jännitykset ja siirtymät. Lujuustarkastelujen perusteella alustaan tehtiin lujuutta parantavia muutoksia esimerkiksi tukilevyjä lisäämällä.
Suunnittelussa käytettiin Autodesk Inventor 3D -suunnitteluohjelmistoa ja lujuuslaskennassa lisäksi MecSap-lujuuslaskentaohjelmistoa. Osa tämän opinnäytetyön sisällöstä on poistettu julkaistavasta versiosta salassapitosyistä. The thesis involved designing, carrying out strength calculations and producing production drawings for a rail carriage vehicle. The design was based on the customer's wishes for the features and dimensions of the device and the limitations of the existing structures.
During the pre-design phase, possible solutions for the operation and structure of the device were explored. From the sketches resulting from the preliminary design, the best qualities were selected and then refined into a functional entity. During the design work, several strength calculations were carried out on individual parts and finally on the assembly.
The strength tests aimed at finding out the durability of the critical points in terms of maximum stress and fatigue. Based on the strength tests, changes were made to the chassis to improve the strength, for example by adding support plates.
Autodesk Inventor 3D design software was used for the design and MecSap-software for the strength calculation. As a result of this thesis, technical drawings, strength analysis and risk analysis for the transfer vessel were obtained. Some of the content of this thesis has been removed from the published version for reasons of confidentiality.
Esisuunnitteluvaiheessa selvitettiin mahdollisia ratkaisuja siirtoalustan toiminnoille, esimerkiksi voimansiirron toteutukselle ja rungon muotoilulle. Esisuunnittelun tuloksina syntyi kolme erilaista luonnosta, joista yhtä luonnosta alettiin suunnitella yksityiskohtaisesti. Suunnittelutyön aikana tehtiin useita lujuustarkasteluja yksittäisille osille ja lopuksi myös kokoonpanolle.
Lujuustarkasteluissa pyrittiin selvittämään rakenteen kriittiset kohdat ja saamaan selville rakenteeseen kohdistuvat suurimmat jännitykset ja siirtymät. Lujuustarkastelujen perusteella alustaan tehtiin lujuutta parantavia muutoksia esimerkiksi tukilevyjä lisäämällä.
Suunnittelussa käytettiin Autodesk Inventor 3D -suunnitteluohjelmistoa ja lujuuslaskennassa lisäksi MecSap-lujuuslaskentaohjelmistoa. Osa tämän opinnäytetyön sisällöstä on poistettu julkaistavasta versiosta salassapitosyistä.
During the pre-design phase, possible solutions for the operation and structure of the device were explored. From the sketches resulting from the preliminary design, the best qualities were selected and then refined into a functional entity. During the design work, several strength calculations were carried out on individual parts and finally on the assembly.
The strength tests aimed at finding out the durability of the critical points in terms of maximum stress and fatigue. Based on the strength tests, changes were made to the chassis to improve the strength, for example by adding support plates.
Autodesk Inventor 3D design software was used for the design and MecSap-software for the strength calculation. As a result of this thesis, technical drawings, strength analysis and risk analysis for the transfer vessel were obtained. Some of the content of this thesis has been removed from the published version for reasons of confidentiality.