Esittelyvideot myynnin tukena
Meriläinen, Minna (2019)
Meriläinen, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415388
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415388
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Suomen Vesitieto Oy:lle. Yrityksen vesihuoltolaitoksille tarkoitetun Vesitieto-järjestelmäkokonaisuuden osalta kaivattiin tuote-esittelyvideoita myynnin edistämiseen, koulutusmateriaaliksi sekä sähköisen käyttöoppaan osaksi. Videolla näytetään asiakkaille, miten järjestelmäkokonaisuus toimii tai osia sen toiminnasta. Videoita jaetaan asiakkaille ja yhteistyökumppaneille oman pilvipalvelun kautta sekä järjestelmän sisällä. Videoita ei haluttu jakaa julkisten videopalveluiden kautta, jottei samalla paljastettaisi järjestelmään liittyviä liikesalaisuuksia mahdollisille kilpailijoille.
Työn tarkoituksena oli perehtyä ruutukaappausvideoiden tekoon ja tutkia, miten hyvä esittelyvideo suunnitellaan ja toteutetaan. Lisäksi tarkasteltiin esittelyvideon käyttöä B2B-myynnissä ja markkinoinnissa. Työn lähteitä olivat pääasiassa sähköiset lähteet, blogitekstit ja ohjeistusvideot.
Lopputuloksena laadittiin prosessi esittelyvideon tekoon. Videontekoprosessissa korostui kohdeohjelman tuntemus. Mikäli videontekijä ei tunne ohjelmaa tai toimialaa, on tärkeää saada todellisia käyttötapauksia ohjelmaa tuntevilta. Myös palautteen saaminen ensimmäisiin videoversioihin sekä videon kohderyhmän ja tarkoituksen ymmärtäminen on ratkaisevaa. Suunnittelu on siis koko videontekoprosessin ratkaisevin vaihe. Opinnäytetyön aikana toteutettiin esittelyvideot Vesimittarin vaihto ja Dokumenttien hallinta -käyttötapauksista. Lisäksi Vesimittarin vaihto -videosta leikattiin kolme lyhyempää videota ja laadittiin lyhyet ohjeet Vesitiedon videoiden tekoon.
Jatkossa yritykselle suositellaan kohtuuhintaista ruutukaappausvideoiden tekoon ja editointiin tarkoitettua ohjelmaa, jolla saadaan tehtyä videoita yrityksen käyttöön nopeasti ja helposti. Ruutukaappausvideoita voidaan hyödyntää markkinoinnin lisäksi esimerkiksi asiakaspalvelussa. Asiakaspalvelu voi koostaa ruutukaappausvideot usein kysytyistä kysymyksistä ja näin vähentää asiakaspalveluun tulevien kysymysten määrää. This thesis was commissioned by Suomen Vesitieto Oy. The company provides Vesitieto customer data and invoicing system for waterworks. The objective of this thesis was to produce demo videos of Vesitieto system use cases. The videos are to be used for B2B sales and marketing, as training material and part of online user guide. Videos show users how Vesitieto system or parts of it work. Videos are shared to customers and partners via company’s own cloud service and within Vesitieto system. Videos are not shared via YouTube or other public service in order to protect the trade secret.
The aim of this thesis was to familiarize into video screen capturing i.e. screen casting and to understand how to design and produce a demo video. Additionally, this thesis reviews demo video usage in B2B sales and marketing. Mainly internet sources such as blogs and guidance videos were utilized in the process of thesis.
Based on the research, a process for planning and producing demo videos was defined. Knowing the target software was emphasized in the video planning and creation. It is useful to get real-life use cases from software users in case video developer is not familiar with the software or the environment it is used in. Getting feedback on early video versions as well as understanding the video target group and meaning are crucial too. Therefore, planning is the most critical phase in video production. The concrete deliverable from this thesis were videos about Use case Water meter change and Use case Document management. Additionally, three smaller use case videos were cut from the Water meter change video and a short instruction for video making was created.
The videos were created with free software. In case the company decides to create additional videos in the future, it is recommended to invest in software which can be used for screencasts and video editing. This way the video development, with limited resources and time available, is somewhat faster and easier. Creating demo videos would decrease the contacts from end users. On the other hand, end users would not have to wait for customer support’s reaction before they get the answer for a common question.
Työn tarkoituksena oli perehtyä ruutukaappausvideoiden tekoon ja tutkia, miten hyvä esittelyvideo suunnitellaan ja toteutetaan. Lisäksi tarkasteltiin esittelyvideon käyttöä B2B-myynnissä ja markkinoinnissa. Työn lähteitä olivat pääasiassa sähköiset lähteet, blogitekstit ja ohjeistusvideot.
Lopputuloksena laadittiin prosessi esittelyvideon tekoon. Videontekoprosessissa korostui kohdeohjelman tuntemus. Mikäli videontekijä ei tunne ohjelmaa tai toimialaa, on tärkeää saada todellisia käyttötapauksia ohjelmaa tuntevilta. Myös palautteen saaminen ensimmäisiin videoversioihin sekä videon kohderyhmän ja tarkoituksen ymmärtäminen on ratkaisevaa. Suunnittelu on siis koko videontekoprosessin ratkaisevin vaihe. Opinnäytetyön aikana toteutettiin esittelyvideot Vesimittarin vaihto ja Dokumenttien hallinta -käyttötapauksista. Lisäksi Vesimittarin vaihto -videosta leikattiin kolme lyhyempää videota ja laadittiin lyhyet ohjeet Vesitiedon videoiden tekoon.
Jatkossa yritykselle suositellaan kohtuuhintaista ruutukaappausvideoiden tekoon ja editointiin tarkoitettua ohjelmaa, jolla saadaan tehtyä videoita yrityksen käyttöön nopeasti ja helposti. Ruutukaappausvideoita voidaan hyödyntää markkinoinnin lisäksi esimerkiksi asiakaspalvelussa. Asiakaspalvelu voi koostaa ruutukaappausvideot usein kysytyistä kysymyksistä ja näin vähentää asiakaspalveluun tulevien kysymysten määrää.
The aim of this thesis was to familiarize into video screen capturing i.e. screen casting and to understand how to design and produce a demo video. Additionally, this thesis reviews demo video usage in B2B sales and marketing. Mainly internet sources such as blogs and guidance videos were utilized in the process of thesis.
Based on the research, a process for planning and producing demo videos was defined. Knowing the target software was emphasized in the video planning and creation. It is useful to get real-life use cases from software users in case video developer is not familiar with the software or the environment it is used in. Getting feedback on early video versions as well as understanding the video target group and meaning are crucial too. Therefore, planning is the most critical phase in video production. The concrete deliverable from this thesis were videos about Use case Water meter change and Use case Document management. Additionally, three smaller use case videos were cut from the Water meter change video and a short instruction for video making was created.
The videos were created with free software. In case the company decides to create additional videos in the future, it is recommended to invest in software which can be used for screencasts and video editing. This way the video development, with limited resources and time available, is somewhat faster and easier. Creating demo videos would decrease the contacts from end users. On the other hand, end users would not have to wait for customer support’s reaction before they get the answer for a common question.