Hyperkasuaali mobiilipeli ensimmäisenä pelinä : kehitys ja julkaisu
Hyvönen, Toni (2019)
Hyvönen, Toni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052415331
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käydään läpi tekijän ensimmäisen videopelin kehitys ja julkaisu. Peli itsessään oli arcade-tyylinen 2D näppäryys- ja nopeuspeli älypuhelimille, jossa pelaajahahmona toimiva kissa pyritään pitämään elossa mahdollisimman pitkään. Työ toimii katsauksena siihen, mitä pienikokoisen mobiilipelin kehitykseen ja julkaisuun voi kuulua. Tietoperustassa tutustutaan nykyhetken mobiilipelimarkkinoihin ja siihen mitä hyperkasuaalipelit oikein ovat.
Pelin kehityksessä käytettiin GameMaker Studio -pelimoottorin lisäksi Inkscape-vektorigrafiikkaeditoria, Adobe Photoshop -kuvankäsittelyohjelmistoa, FL Studio 20 -musiikinteko-ohjelmaa ja Audacity-äänieditointiohjelmaa. Näitä ohjelmia käyttäen tekijä tuotti kaikki pelin materiaalit itse. Peliin otettiin käyttöön myös Google-palveluiden tarjoamia ominaisuuksia, kuten julkinen tulostaulukko.
Pelistä saatiin tavoitteiden mukaisesti lopputuloksena julkaisukelpoinen kokonaisuus. Peli julkaistiin Android-käyttöjärjestelmälle Google Play Kauppaan elokuussa 2019. This thesis covers the development and publication of the author's first videogame. The game itself was an arcade-style 2D dexterity game for smartphones, where the purpose was to keep the player character, in this case a cat, alive for as long as possible. The work provides and overview of what might be involved in the development and release of a small sized mobile game. Before going into the actual work, we first get familiarized with the current mobile game market and learn what hyper-casual games are.
The game was developed using GameMaker Studio game engine, Inkscape vector graphics editor, Adobe Photoshop image editing software, FL Studio 20 music production software, and Audacity audio editing software. Using these programs the author produced all the work's assets by themselves. Features from Google Play Services, such as a leaderboard, were also implemented in the game.
The author's personal goal of developing a complete product from start to finish was met and the quality of the game was sufficient for a public release. The game was published for Android phones and tablets on Google Play Store in August 2019.
Pelin kehityksessä käytettiin GameMaker Studio -pelimoottorin lisäksi Inkscape-vektorigrafiikkaeditoria, Adobe Photoshop -kuvankäsittelyohjelmistoa, FL Studio 20 -musiikinteko-ohjelmaa ja Audacity-äänieditointiohjelmaa. Näitä ohjelmia käyttäen tekijä tuotti kaikki pelin materiaalit itse. Peliin otettiin käyttöön myös Google-palveluiden tarjoamia ominaisuuksia, kuten julkinen tulostaulukko.
Pelistä saatiin tavoitteiden mukaisesti lopputuloksena julkaisukelpoinen kokonaisuus. Peli julkaistiin Android-käyttöjärjestelmälle Google Play Kauppaan elokuussa 2019.
The game was developed using GameMaker Studio game engine, Inkscape vector graphics editor, Adobe Photoshop image editing software, FL Studio 20 music production software, and Audacity audio editing software. Using these programs the author produced all the work's assets by themselves. Features from Google Play Services, such as a leaderboard, were also implemented in the game.
The author's personal goal of developing a complete product from start to finish was met and the quality of the game was sufficient for a public release. The game was published for Android phones and tablets on Google Play Store in August 2019.