Lapsen palovamman hoito päivystyksessä
Heikkinen, Janina; Karjalainen, Katja (2019)
Heikkinen, Janina
Karjalainen, Katja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214390
Tiivistelmä
Jopa 50 - 80 % alle kouluikäisten lasten palovammoista syntyy kuuman nesteen, tyypillisesti kupista tai astiasta läikkyvän kahvin tai teen aiheuttamana. Pienet lapset ovat uteliaita ja tutkivat ympäristöä koskettelemalla ja maistelemalla. Pienen lapsen ymmärrys on vielä kuitenkin vajavaista, minkä vuoksi he ovat erityisen alttiita saamaan palovammoja.
Palovamma syntyy lämmön, sähkön tai syövyttävän kemiallisen aineen paikallisesta vaikutuksesta aiheuttaen kudosvaurion. Palovamman vakavuutta arvioidaan sen sijainnin, syvyyden, koon ja vammamekanismin avulla. Edellä mainittujen tekijöiden myötä päädytään joko konservatiiviseen tai leikkaushoitoon.
Opinnäytetyömme idea lähti liikkeelle siitä, kun halusimme tietää lisää pienen lapsen palovamman hoidosta ja näimme aiheen tarpeelliseksi. Ideoinnin jälkeen, ehdotimme aihetta Oulun ammattikorkeakoulun syventävien opettajalle, jonka mielestä aihe oli ajankohtainen ja tarpeellinen.
Opinnäytetyöprojektin tarkoituksena oli tuottaa tutkittuun ja näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuva kirjallinen tietopaketti pienen lapsen palovamman hoidosta sekä lisäksi case-harjoitus, jossa harjoitellaan lapsen palovamman hoitoa. Tuotteemme laatutavoitteena oli tehdä mahdollisimman selkeä, informatiivinen ja todenmukainen case-harjoitus. Annoimme valmiin tuotoksen käyttöön Oulun ammattikorkeakoulun perhekeskeisen hoitotyön syventävien opettajalle ja sitä kautta mahdollistamme yhteistyökumppanimme opetuksen kehittymisen sekä opittujen taitojen siirtämisen tulevien hoitotyön ammattilaisten kautta myös työelämään.
Opinnäytetyöprosessiin sisältyi aiheeseen perehtyminen, tietoperustan kokoaminen ja case-harjoituksen tekeminen. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa käsittelimme lapsipotilaan erityispiirteitä, lapsen palovammoja, niiden hoitoa päivystyksessä sekä simulaatio-opetusta oppimismenetelmänä. Toiminnallisessa osuudessa teimme case-harjoituksen lapsen palovamman hoidosta päivystyksessä, jossa haluamme erityisesti korostaa lapsipotilaan hoidon erityispiirteitä. Harjoitus suunniteltiin käytettäväksi opetusmateriaalina perhekeskeisen hoitotyön opintojaksolle. Simulaatio-harjoituksen avulla voidaan harjoitella tehokkaasti käytännön taitoja turvallisessa oppimisympäristössä. Siitä syystä päädyimme tekemään käytännönläheisen case-harjoituksen, koska käytännön kautta asiat jäävät paremmin mieleen. Näin myös sairaanhoitajaopiskelijat saavat lisää tietoa lapsen palovamman hoidosta ja voivat hyödyntää tietoa tulevaisuudessa työelämässä. Tietolähteenä käytimme pääasiassa alan kirjallisuutta ja nettijulkaisuja. Up to 50-80 % of burn injuries under school aged children are caused by hot liquids. Usual situation is when a toddler tries to reach for a cup at table or someone’s hand and hot liquids spill out of the cup over the child. Small children are curious, and they explore their environment by touching and tasting. However, the understanding of a small child is still incomplete, which makes them specially exposed to burn injuries. Studies show, that under 1 year old boys are especially exposed for burn injuries.
Burn injuries are caused by the local action of heat, electricity or some corrosive chemical substances. Gravity of burn injuries are scaled by their location, depth, size and mechanism of the injury. Based on that information, burn injuries are treated either conservatively or with a surgery.
Idea of this thesis started when we realized that we knew very little about small children’s burn injuries and how to treat them, so we thought the idea is needed. We suggested the idea of the thesis to a teacher of Oulu university of applied sciences and she thought the idea was topical and essential.
The aim of this thesis was to produce a learning material for the students of Oulu University of Applied sciences. Learning material included an information package about treatment of small children’s burn injuries and based on that information we did a simulation case exercise. In addition of the students, also teachers get a new learning method. Our long-term aim was that the students get more knowledge about treatment of small children’s burn injuries and utilize that information when they start working. Our quality target of this thesis was to product informative, clear and realistic case exercise.
Process of this thesis included researching information about the topic, writing the information package and planning the case exercise. We gathered information mainly from literature and internet articles. In the information package, we discussed about characteristics of a pediatric patient, burn injuries and their treatment at emergency clinic and about simulation based learning. In the case exercise, we wanted to emphasize the characteristics of a pediatric patient, because we think it is major effect with pediatric patients and it is an important skill for a nurse. We wanted to do the case as a simulation exercise, because simulation based learning is a practical learning method and it is effective way to train your practical skills in a safe environment.
Palovamma syntyy lämmön, sähkön tai syövyttävän kemiallisen aineen paikallisesta vaikutuksesta aiheuttaen kudosvaurion. Palovamman vakavuutta arvioidaan sen sijainnin, syvyyden, koon ja vammamekanismin avulla. Edellä mainittujen tekijöiden myötä päädytään joko konservatiiviseen tai leikkaushoitoon.
Opinnäytetyömme idea lähti liikkeelle siitä, kun halusimme tietää lisää pienen lapsen palovamman hoidosta ja näimme aiheen tarpeelliseksi. Ideoinnin jälkeen, ehdotimme aihetta Oulun ammattikorkeakoulun syventävien opettajalle, jonka mielestä aihe oli ajankohtainen ja tarpeellinen.
Opinnäytetyöprojektin tarkoituksena oli tuottaa tutkittuun ja näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuva kirjallinen tietopaketti pienen lapsen palovamman hoidosta sekä lisäksi case-harjoitus, jossa harjoitellaan lapsen palovamman hoitoa. Tuotteemme laatutavoitteena oli tehdä mahdollisimman selkeä, informatiivinen ja todenmukainen case-harjoitus. Annoimme valmiin tuotoksen käyttöön Oulun ammattikorkeakoulun perhekeskeisen hoitotyön syventävien opettajalle ja sitä kautta mahdollistamme yhteistyökumppanimme opetuksen kehittymisen sekä opittujen taitojen siirtämisen tulevien hoitotyön ammattilaisten kautta myös työelämään.
Opinnäytetyöprosessiin sisältyi aiheeseen perehtyminen, tietoperustan kokoaminen ja case-harjoituksen tekeminen. Opinnäytetyön kirjallisessa osuudessa käsittelimme lapsipotilaan erityispiirteitä, lapsen palovammoja, niiden hoitoa päivystyksessä sekä simulaatio-opetusta oppimismenetelmänä. Toiminnallisessa osuudessa teimme case-harjoituksen lapsen palovamman hoidosta päivystyksessä, jossa haluamme erityisesti korostaa lapsipotilaan hoidon erityispiirteitä. Harjoitus suunniteltiin käytettäväksi opetusmateriaalina perhekeskeisen hoitotyön opintojaksolle. Simulaatio-harjoituksen avulla voidaan harjoitella tehokkaasti käytännön taitoja turvallisessa oppimisympäristössä. Siitä syystä päädyimme tekemään käytännönläheisen case-harjoituksen, koska käytännön kautta asiat jäävät paremmin mieleen. Näin myös sairaanhoitajaopiskelijat saavat lisää tietoa lapsen palovamman hoidosta ja voivat hyödyntää tietoa tulevaisuudessa työelämässä. Tietolähteenä käytimme pääasiassa alan kirjallisuutta ja nettijulkaisuja.
Burn injuries are caused by the local action of heat, electricity or some corrosive chemical substances. Gravity of burn injuries are scaled by their location, depth, size and mechanism of the injury. Based on that information, burn injuries are treated either conservatively or with a surgery.
Idea of this thesis started when we realized that we knew very little about small children’s burn injuries and how to treat them, so we thought the idea is needed. We suggested the idea of the thesis to a teacher of Oulu university of applied sciences and she thought the idea was topical and essential.
The aim of this thesis was to produce a learning material for the students of Oulu University of Applied sciences. Learning material included an information package about treatment of small children’s burn injuries and based on that information we did a simulation case exercise. In addition of the students, also teachers get a new learning method. Our long-term aim was that the students get more knowledge about treatment of small children’s burn injuries and utilize that information when they start working. Our quality target of this thesis was to product informative, clear and realistic case exercise.
Process of this thesis included researching information about the topic, writing the information package and planning the case exercise. We gathered information mainly from literature and internet articles. In the information package, we discussed about characteristics of a pediatric patient, burn injuries and their treatment at emergency clinic and about simulation based learning. In the case exercise, we wanted to emphasize the characteristics of a pediatric patient, because we think it is major effect with pediatric patients and it is an important skill for a nurse. We wanted to do the case as a simulation exercise, because simulation based learning is a practical learning method and it is effective way to train your practical skills in a safe environment.