Austin-koiran tarinatuokio : lukukoiratuokion järjestäminen Kaukovainion kirjastossa
Karppinen, Niina (2019)
Karppinen, Niina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214387
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on lukukoiratuokion järjestäminen yhteistyössä Kaukovainion kirjaston kanssa. Lukukoiratuokiossa lapset lukevat koiralle ja koiran tehtävänä on kuunnella ja olla läsnä. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, joten käytännössä toteutettava lukukoiratuokio on suunniteltu kerätyn tietoperustan pohjalta. Sekä tietoperusta, suunnitelma että käytännön toteutus on suoritettu keväällä 2016, ennen Suomen Kennelliiton laatimaa virallista ohjeistusta lukukoiratoimintaan.
Tietoperustassa käydään ensin lyhyesti läpi mitä lukukoiratoiminta on, ja miten sitä on toteutettu Suomessa sekä muualla maailmassa. Pääpainona siinä on kuitenkin toiminnan käytännön toteutus. Ohjeet lukukoiratoiminnan toteuttamiseen on kerätty yhteen eri lähteistä, ja ne on valittu tekijän oman harkinnan kautta. Seuraavaksi työssä laaditaan näiden ohjeiden pohjalta suunnitelma itse tuokion järjestämiseen.
Lukukoiratuokio järjestettiin Kaukovainion kirjastossa, ryhmälle ensimmäisen luokan oppilaita. Ryhmä oli ennalta valittu yhteistyössä kirjaston vieressä sijaitsevan Kaukovainion koulun kanssa. Lukukoirana toimi tekijälle ennestään tuttu koira.
Lukukoiratuokion toteuttamisen jälkeen työssä raportoidaan, miten tuokion järjestäminen onnistui, jonka jälkeen seuraa pohdintaa mahdollisista parannuksista sekä kehittämisajatuksia tulevaisuutta ajatellen. The subject of the thesis is the organization of a reading dog session in cooperation with Kaukovainio library. In the session children read to the dog, and the dog’s purpose is to listen and be present. This is an activity-based development task, so the reading dog session is designed based on the compiled theoretical foundation. The compiling of the theoretical foundation, planning the sessions and the practical implementation have been carried out in the spring of 2016, before there were any official guidelines for reading dog activity in Finland.
The theoretical foundation begins with a brief review on what reading dog activity is, and how it has been implemented in Finland and the rest of the world. But the biggest focus is on the practical implementation of the session. Instructions for the implementation of reading dog activities have been gathered from different sources and have been selected at the discretion of the author. After that, the thesis continues with a written plan for organizing the session itself, based on the theoretical foundation.
The reading dog session was organized at Kaukovainio Library, for a group of first-grade students. The group had been pre-selected in cooperation with a staff member of Kaukovainio school, which is situated next to the library. The selected reading dog was one that the author knew beforehand.
After completing the reading dog session, the thesis reports how the planned reading dog sessions went, followed by reflection on possible improvements and development ideas for the future.
Tietoperustassa käydään ensin lyhyesti läpi mitä lukukoiratoiminta on, ja miten sitä on toteutettu Suomessa sekä muualla maailmassa. Pääpainona siinä on kuitenkin toiminnan käytännön toteutus. Ohjeet lukukoiratoiminnan toteuttamiseen on kerätty yhteen eri lähteistä, ja ne on valittu tekijän oman harkinnan kautta. Seuraavaksi työssä laaditaan näiden ohjeiden pohjalta suunnitelma itse tuokion järjestämiseen.
Lukukoiratuokio järjestettiin Kaukovainion kirjastossa, ryhmälle ensimmäisen luokan oppilaita. Ryhmä oli ennalta valittu yhteistyössä kirjaston vieressä sijaitsevan Kaukovainion koulun kanssa. Lukukoirana toimi tekijälle ennestään tuttu koira.
Lukukoiratuokion toteuttamisen jälkeen työssä raportoidaan, miten tuokion järjestäminen onnistui, jonka jälkeen seuraa pohdintaa mahdollisista parannuksista sekä kehittämisajatuksia tulevaisuutta ajatellen.
The theoretical foundation begins with a brief review on what reading dog activity is, and how it has been implemented in Finland and the rest of the world. But the biggest focus is on the practical implementation of the session. Instructions for the implementation of reading dog activities have been gathered from different sources and have been selected at the discretion of the author. After that, the thesis continues with a written plan for organizing the session itself, based on the theoretical foundation.
The reading dog session was organized at Kaukovainio Library, for a group of first-grade students. The group had been pre-selected in cooperation with a staff member of Kaukovainio school, which is situated next to the library. The selected reading dog was one that the author knew beforehand.
After completing the reading dog session, the thesis reports how the planned reading dog sessions went, followed by reflection on possible improvements and development ideas for the future.