ITAL-vaippauslinjan turvallisuuden ja tehokkuuden parantaminen
Mäcklin, Tony (2019)
Mäcklin, Tony
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052214296
Tiivistelmä
Tässä työssä perehdyttiin ITAL-linjaston turvallisuuden ja tehokkuuden parantamiseen. ITAL-linjasto on Prysmian Group Finland Oy Oulun kaapelitehtaan vaippauslinja, jossa kaapelin ympärille tulee täytettä ja massaa.
Tarkoituksena oli kartoittaa linjastossa esiintyviä ongelmia ja puitteita ja ratkaista niitä. Opinnäytetyössä käsitellään myös toimivaa ratkaisua linjaston turvallisuudessa.
Aineistosta suurin osa saatiin Prysmian Group Finland Oy:ltä. Osa aineistosta saatiin haastattelemalla linjaoperaattoreita, sähkömiehiä sekä mekanikkoja.
Teoriaosuuden aineistot SIL-luokituksesta saatiin Oamkista ja internetistä.
Tuloksissa saadaan selvitettyä, miten toteutetut muutokset ovat parantaneet asioita linjastossa ja miten ne ovat vaikuttaneet positiivisesti. Linjastossa toteutettiin muutoksia, jotka antavat työntekijöille enemmän liikkumavaraa, aikaa ja paransivat turvallisuutta. Myös muita linjaston ongelmakohtia saatiin kartoitettua sekä tehtiin esityksiä, miten ne voitaisiin ratkaista. The aim of this thesis is to improve the safety and efficiency of the ITAL line. The ITAL line is a sheating line at Oulu cable factory of Prysmian Group Finland, where filling and mass goes around the cable. The purpose was to map out the problems and shortcomings of the line and try to solve them. One of the topics was to find a working solution in the line’s security.
The largest part of the data came from Prysmian Group Finland Oy. Some came from interviews with the operators, mechanics and electricians. The Safety integrity level material came from OUAS and the Internet.
It was discovered how some of the implementations have improved things on the line, and how they have affected positively. The changes were made that give more room, time and improve the safety of the sheathing line. Some problems were mapped out and proposals on how they could be solved were made.
Tarkoituksena oli kartoittaa linjastossa esiintyviä ongelmia ja puitteita ja ratkaista niitä. Opinnäytetyössä käsitellään myös toimivaa ratkaisua linjaston turvallisuudessa.
Aineistosta suurin osa saatiin Prysmian Group Finland Oy:ltä. Osa aineistosta saatiin haastattelemalla linjaoperaattoreita, sähkömiehiä sekä mekanikkoja.
Teoriaosuuden aineistot SIL-luokituksesta saatiin Oamkista ja internetistä.
Tuloksissa saadaan selvitettyä, miten toteutetut muutokset ovat parantaneet asioita linjastossa ja miten ne ovat vaikuttaneet positiivisesti. Linjastossa toteutettiin muutoksia, jotka antavat työntekijöille enemmän liikkumavaraa, aikaa ja paransivat turvallisuutta. Myös muita linjaston ongelmakohtia saatiin kartoitettua sekä tehtiin esityksiä, miten ne voitaisiin ratkaista.
The largest part of the data came from Prysmian Group Finland Oy. Some came from interviews with the operators, mechanics and electricians. The Safety integrity level material came from OUAS and the Internet.
It was discovered how some of the implementations have improved things on the line, and how they have affected positively. The changes were made that give more room, time and improve the safety of the sheathing line. Some problems were mapped out and proposals on how they could be solved were made.