Instagram-markkinoinnin opas aloittavalle yrittäjälle
Turkia, Irina (2024)
Turkia, Irina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052615793
Tiivistelmä
Instagram on tärkeä osa lähes jokaisen nykypäivän yrittäjän markkinointia. Instagram-markkinoinnista on tarjolla paljon tietoa, mutta etenkin aloittavan yrittäjän voi olla haasteellista paikantaa oleellisimmat asiat. Instagram-markkinoinnin oppaan tavoitteena on esittää aloittavalle yrittäjälle visuaalisessa ja tiivistetyssä muodossa Instagram-markkinoinnin perusteet. Instagram-markkinoinnin oppaan tarkoituksena on olla sovellettavissa yrittäjän tarkoituksiin. Tutkimuksen tavoitteena on myös ammatillinen kehittyminen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistoina käytettiin alan asiantuntijoiden kirjoittamia kirjoja ja artikkeleita. Tutkimuksen lähestymistapa oli toiminnallinen tutkimus, jossa yhdistyvät teoria ja käytäntö. Kirjallisuudesta tutkittua tietoa täydennettiin osallistuvalla havainnoinnilla. Instagramin sovelluksesta havainnoitiin erilaisia ominaisuuksia, ja havainnointi sekä kirjallisista lähteistä tutkittu tieto tukivat menetelminä toinen toisiaan. Tutkimus rajattiin sosiaalisen median sovelluksista Instagramiin. Tutkimuksesta rajattiin pois myös mainoksien tekeminen, vaikuttajamarkkinointi ja muut taloudellisia resursseja vaativat tavat.
Opinnäytetyössä onnistuttiin tutkimaan ja paikantamaan tutkimuskysymyksien kannalta oleellisinta tietoa. Instagram-markkinoinnin oppaassa tavoitettiin visuaalinen ja helposti seurattava muoto. Oppaan avulla yrittäjä voi peilata tavoitteitaan ja toteuttaa ohjeiden pohjalta yrityksen oman Instagram-markkinoinnin suunnitelman. Tutkimuksessa vahvistettiin ammatillista kehittymistä, mutta kehittyminen jäi suppeaksi asetettujen rajauksien vuoksi. Jatkotutkimus voi olla tarpeellista siltä osin, mitä tutkimuksesta rajattiin pois. Jatkotutkimusta voisi tehdä monikanavaisesti muihin sosiaalisen median sovelluksiin, mainosten tekemiseen ja vaikuttajamarkkinointiin liittyen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineistoina käytettiin alan asiantuntijoiden kirjoittamia kirjoja ja artikkeleita. Tutkimuksen lähestymistapa oli toiminnallinen tutkimus, jossa yhdistyvät teoria ja käytäntö. Kirjallisuudesta tutkittua tietoa täydennettiin osallistuvalla havainnoinnilla. Instagramin sovelluksesta havainnoitiin erilaisia ominaisuuksia, ja havainnointi sekä kirjallisista lähteistä tutkittu tieto tukivat menetelminä toinen toisiaan. Tutkimus rajattiin sosiaalisen median sovelluksista Instagramiin. Tutkimuksesta rajattiin pois myös mainoksien tekeminen, vaikuttajamarkkinointi ja muut taloudellisia resursseja vaativat tavat.
Opinnäytetyössä onnistuttiin tutkimaan ja paikantamaan tutkimuskysymyksien kannalta oleellisinta tietoa. Instagram-markkinoinnin oppaassa tavoitettiin visuaalinen ja helposti seurattava muoto. Oppaan avulla yrittäjä voi peilata tavoitteitaan ja toteuttaa ohjeiden pohjalta yrityksen oman Instagram-markkinoinnin suunnitelman. Tutkimuksessa vahvistettiin ammatillista kehittymistä, mutta kehittyminen jäi suppeaksi asetettujen rajauksien vuoksi. Jatkotutkimus voi olla tarpeellista siltä osin, mitä tutkimuksesta rajattiin pois. Jatkotutkimusta voisi tehdä monikanavaisesti muihin sosiaalisen median sovelluksiin, mainosten tekemiseen ja vaikuttajamarkkinointiin liittyen.