Yrityksen sisäisen laatujärjestelmän kehittäminen
Antola, Eero (2024)
Antola, Eero
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715992
Tiivistelmä
Opinnäytetyön päätavoitteena oli perehtyä työn toimeksiantajana olevan rakennusliikkeen sisäiseen laatujärjestelmään, kartoittaa ongelmakohdat sekä tulosten pohjalta laatia yritykselle uusi laatukäsikirja. Alatavoitteena oli kehittää sekä suomen- että englanninkielinen laatusuunnitelman mallipohja. Toisena alatavoitteena oli kartoittaa tulevat toimenpiteet laatujärjestelmän jatkokehitykselle.
Työn teoriaosuus tehtiin kirjallisuuskatsauksena, jossa tutustuttiin laatua käsittelevään, etenkin rakennusalaa koskevaan, kirjallisuuteen, Ratu- ja RTkortistoon, lakeihin ja viranomaismääräyksiin. Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin teemahaastatteluilla liittyen yrityksen laatujärjestelmään ja sen kehittämiseen. Haastateltavina olivat yrityksen sisäiset avainhenkilöt.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kartoitettua nykyisen laatujärjestelmän puutteet ja kohdeyrityksen henkilöstön toiveet laatujärjestelmän kehittämiseksi. Näiden perusteella luotiin yritykselle uusi laatukäsikirja, jonka tarkoituksena on kuvata ja määritellä paremmin yrityksen nykyisiä toimintaprosesseja ja helpottaa sekä yhdenmukaistaa koko henkilöstön toimintaa yrityksessä. Lisäksi laadittiin uudet laatusuunnitelmien mallipohjat suomeksi ja englanniksi, jotka helpottavat niiden laatimista jatkossa työmailla. Opinnäytetyössä kartoitettiin myös seuraavat toimenpiteet laatujärjestelmän kehittämiseksi.
Työn teoriaosuus tehtiin kirjallisuuskatsauksena, jossa tutustuttiin laatua käsittelevään, etenkin rakennusalaa koskevaan, kirjallisuuteen, Ratu- ja RTkortistoon, lakeihin ja viranomaismääräyksiin. Opinnäytetyön empiirinen osa toteutettiin teemahaastatteluilla liittyen yrityksen laatujärjestelmään ja sen kehittämiseen. Haastateltavina olivat yrityksen sisäiset avainhenkilöt.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin kartoitettua nykyisen laatujärjestelmän puutteet ja kohdeyrityksen henkilöstön toiveet laatujärjestelmän kehittämiseksi. Näiden perusteella luotiin yritykselle uusi laatukäsikirja, jonka tarkoituksena on kuvata ja määritellä paremmin yrityksen nykyisiä toimintaprosesseja ja helpottaa sekä yhdenmukaistaa koko henkilöstön toimintaa yrityksessä. Lisäksi laadittiin uudet laatusuunnitelmien mallipohjat suomeksi ja englanniksi, jotka helpottavat niiden laatimista jatkossa työmailla. Opinnäytetyössä kartoitettiin myös seuraavat toimenpiteet laatujärjestelmän kehittämiseksi.