Hybridiasiakkaiden palveluiden käsikirja
Laine, Mila (2024)
Laine, Mila
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052715889
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajayrityksen Hybridiasiakkaiden palveluiden toimintaa. Kehittämistyön tarkoituksena oli kehittää tiimin perehdytysprosessia ja parantaa työn sujuvuutta. Konkreettisena tuloksena syntyi Hybridiasiakkaiden palveluiden käsikirja.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee perehdyttämisen suunnittelua, toteuttamista, seurantaa sekä sen vaikutuksia työhyvinvointiin. Tietoperustassa on käsitelty tiiviisti myös palkanlaskentaprosessin vaiheet, palkan määräytyminen ja maksaminen sekä palkankoostuminen. Perehdytyksessä käsiteltiin sen merkityksellisyyttä ja laajemmin sen toteutumista alusta loppuun. Palkka-hallinnon teoriaa tutkittiin vain kohderyhmän kannalta olennaisten seikkojen osalta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena puolistrukturoivien teemahaastatteluiden avulla. Teemahaastatteluiden tavoitteena oli saada selville kohderyhmän omia kokemuksia perehdytyksestä ja työn sujuvuudesta. Samalla saatiin selville kehittämistarpeita käsikirjaa varten. Teoriaperustan ja tehtyjen haastatteluiden avulla koottiin kehittämistyön rakenne, jonka avulla käsikirjaa alettiin kokoamaan.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Hybridiasiakkaiden palveluiden käsikirja, jota käytetään työntekijöiden työoppaana. Sitä voidaan hyödyntää uusien työntekijöiden perehdyttämiseen ja se toimii myös tiimin työn kuvauksena organisaation sisällä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee perehdyttämisen suunnittelua, toteuttamista, seurantaa sekä sen vaikutuksia työhyvinvointiin. Tietoperustassa on käsitelty tiiviisti myös palkanlaskentaprosessin vaiheet, palkan määräytyminen ja maksaminen sekä palkankoostuminen. Perehdytyksessä käsiteltiin sen merkityksellisyyttä ja laajemmin sen toteutumista alusta loppuun. Palkka-hallinnon teoriaa tutkittiin vain kohderyhmän kannalta olennaisten seikkojen osalta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena puolistrukturoivien teemahaastatteluiden avulla. Teemahaastatteluiden tavoitteena oli saada selville kohderyhmän omia kokemuksia perehdytyksestä ja työn sujuvuudesta. Samalla saatiin selville kehittämistarpeita käsikirjaa varten. Teoriaperustan ja tehtyjen haastatteluiden avulla koottiin kehittämistyön rakenne, jonka avulla käsikirjaa alettiin kokoamaan.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi Hybridiasiakkaiden palveluiden käsikirja, jota käytetään työntekijöiden työoppaana. Sitä voidaan hyödyntää uusien työntekijöiden perehdyttämiseen ja se toimii myös tiimin työn kuvauksena organisaation sisällä.